اخبار عمومی
اعلام وصول 2
106361
تاریخ انتشار: 1395/11/28 02:00
بسیاری از ایرانی ها به تاریخ و تمدن خود می بالند اما متاسفانه فقط می بالند و هیچ قدمی برای احیای آن بر نمی دارند.

عصرجهان-تمدن ایرانی تمدنی است که چندین قرن قدمت دارد و از افغانستان گرفته تا بسیاری از کشورهای آسیای میانه در شرق تا بسیاری از کشورهای شمال آفریقا و برخی کشورهای شرق اوروپا وارث این تمدن می باشند.
این تمدن جزو معدود تمدن های تاریخ بشریت است که علیرغم همه فراز و نشیب های تاریخی وبحران ها توانسته پا برجا بماند و در صورت توجه به آن می تواند تا ابد باقی بماند.
برخی متصور هستند که احیای تمدن به این معنا است که باید کشوهای مختلف مجددا تحت سیطره کشور مادر در بیایند، امری که امروزه دیگر هیچ منطقی پشت آن نیست و هر آنکه به آن فکر می کند باید بداند که این تفکر به تاریخ پیوسته.
بحث احیای تمدن ایرانی به این معنا است که همه کشورهای وارث این تمدن در نوعی اتحادیه بین المللی گرد هم آیند و با یکدیگر همراه شوند و امتیازاتی برای شهروندان این کشورها در میان همدیگر قایل گردیم.
به هر حال همه اینان روزی ایرانی بودند و اگر جبر زمانه نبود شاید اینان نیز امروزه جزو ایران بودند.
زمانی که اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید شهروندان برخی از این کشورها امیدوار بودند که به کشور مادر یعنی ایران بازگردند ولی در آن زمان شرایط ایران ایجاب نمی کرد اینان را بپذیرد.
تعداد زیادی افغانی در ایران زندگی می کنند و حتی بسیاری از اینان متولد ایران هستند و اصلا هیچ وقت در عمرشان افغانستان را ندیده اند اما هنوز با آنها به عنوان شهروند خارجی برخورد می شود. آیا وقت آن نرسیده که به یاد آوریم اینان روزی روزگاری شهروندان همین سرزمین بودند؟
کشور آذربایجان نه فقط وارث تمدن ایرانی است بلکه دومین کشور شیعه جهان نیز به حساب می آید. چه قدر تلاش کردیم روابط ما با این کشور بر اساس این باشد که اجداد شهروندان این کشور روزی ایرانی بودند، باشد؟
در مورد ترکمنستان و تاجیکستان و ازبکستان و ارمنستان و گرجستان و… چی؟
عراق — سوریه — لبنان — فلسطین — مصر و… اینان همه روزگاری جزو ایران بودند و اگر بخواهیم به ایجاد نوعی اتحادیه کشورهای وارث تمدن ایرانی فکر کنیم باید همه اینان را وارد این اتحادیه کنیم.
انگلیسی ها کمنولث را تشکیل داده اند و فرانسوی ها اتحادیه فرانکوفون در حالی که این دو کشور پشیزی در فرهنگ و تمدن کشورهایی که روزگاری مستعمره آنها بودند قدم بر نداشتند و چه بسا برای پسرفت تمدن و فرهنگ این کشورها فعالیت کردند، بعد ما که با هر تمدنی که عجین شدیم برای ارتقای آن فعالیت کردیم نباید یک اتحادیه تشکیل دهیم؟
اگر امروزه کشورهای عربی به تمدن اسلامی می بالند بد نیست به تاریخ این تمدن نگاه کنند تا متوجه شوند این تمدن وقتی تمدن شد که ایرانی ها مسلمان شدند و ایرانی ها بودند که تمدن اسلامی را ایجاد کردند و وقتی که حکومت از دست ایرانی ها خارج شد این تمدن رو به افول گذاشت، تاریخ کاملا روشن است می توانید به آن مراجعه کنید.
اگر امروزه کشورهای اوروپایی وغربی به علوم و تکنولوژی خود می بالند بد نیست به تاریخ نگاه کنند تا متوجه شوند این علوم و تکنولوژی را را کجا به دست آورده اند. آنها تا زمانی که به دلیل جنگ های صلیبی به شرق نیامده بودند اصلا در عدد های خود صفر نداشتند و از ایرانیان یاد گرفتند که صفر را در عدد ها اضافه کنند و یاد گرفتند جمع و ضرب و تقسیم وجذر و… را چگونه می توانند با سیستم عددی اعشاری انجام دهند. بنیان همه علوم ریاضی و فلک و پزشکی آنها بر اساس همان علومی است که توسط ایرانی ها بنا شده. بزرگترین رایانه های جهان امروزه بر اساس همان مبنای دودویی (صفر و یک) که توسط ایرانی ها ابداع شد و الگوریتم های خوارزمی کار می کند. کتاب های ابوعلی سینا هنوز مرجع پزشکان می باشد.
امروزه به هر کدام از این کشورها سفر کنید امکان ندارد ریشه هایی از تمدن ایرانی را در این کشورها شاهد نباشید از آثار باستانی موجود در مصر و سوریه و لبنان و عراق گرفته تا زبان زیبای فارسی در تاجیکستان همه تکمیل کننده پازل شعر شاعر بنام ایرانی سعدی شیرین سخن:
بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو ها را نماند قرار
توکز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت دهند آدمی
پس اگر می خواهیم فرهنگ وتمدنمان جاودان بماند باید بر آن باشیم که اعضای پیکر تمدن ایرانی را مجددا جمع کنیم و با یکدیگر یک پیکر شویم.
عماد آبشناس/اسپوتنیک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*