اخبار عمومی
اعلام وصول 2
106387
تاریخ انتشار: 1395/11/30 01:02
یک هزار قطعه مرغ خانگی در 2 روز گذشته در روستای " بن زرد علیا " شهرستان دنا و یکی دیگر از روستاهای معدوم شد

عصرجهان-دکتر کرم چهارلنگ رییس دامپزشکی شهرستان دنا در گفت و گو با با خبرنگاران در تشریح چگونگی ورود این بیماری به روستای بن زرد از توابع بخش پاتاوه در شهرستان دنا گفت: علایم شیوع این بیماری خطرناک از روز چهار شنبه مشاهده شد که ساعتی بعد نمونه مشکوک به مرکز تشخیص بیماری در تهران ارسال شد.
چهارلنگ با بیان اینکه بعد از ظهر پنج شنبه هفته گذشته بعد از تایید مرکز تشخیص بیماری تهران مبنی بر مثبت بودن این بیماری اقدامات کنترلی آغاز شد.وی بیان کرد:متعاقب این اتفاق صبح روز جمعه جلسه شورای تامین شهرستان با حضور مسوولان امنیتی در بخشداری پاتاوه تشکیل جلسه داد.
رییس دامپزشکی دنا خاطر نشان کرد:بعد از بررسی های به عمل آمده مشخص شد عامل انتقال این بیماری ماشین دوره گرد فروش جوجه و مرغ بوده که از استان چهارمحال و بختیاری به استان آمده بود.
وی با بیان اینکه طبق دستور دادستان محترم دستور بازداشت عامل انتقال انفولانزا صادر شده است افزود:بعد از قطعی شدن این بیماری مرگ آور 20 نفر از پرسنل دامپزشکی شهرستان و مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد اقدام به سم پاشی و معدوم سازی تمام پرندگان موجود در این روستا کردند.
رییس دامپزشکی دنا یادآور شد: خوشبختانه تا کنون هیچ گونه مورد ابتلا انسان به این بیماری مشاهده نشده است.وی از مردم خواست از خرید هر گونه مرغ و جوجه و کلیه پرندگان به صورت زنده خودداری کنند.
پيشگيري و كنترل آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان
 آنفلوانزاي طيور يكي از بيماري هاي ويروسي مهم در پرندگان است . پرندگان آبزي وحشي مي توانند بدون بروز علايم باليني ، ويروس عامل بيماري را با خود جابجا كنند.
مرغ و خروس، بوقلمون، اردك، غاز، مرغ شاخدار، پرندگان آبزي وحشي و زينتي و شترمرغ مي توانند ميزبان اين بيماري باشند.
علايم حاد تنفسي – سياه شدن و خونريزي تاج ، ريش و ساق پا- بي حالي شديد – پژمردگي و دور هم جمع شدن گله – كاهش شديد مصرف دان – انتشار سريع بيماري در گله و در نهايت افت شديد توليد از علايم اين بيماري است .
توصيه هاي بهداشتي و قرنطينه اي كه بايد توسط مرغداران رعايت شود:
- پاكسازي و ضدعفوني كامل سالن و تجهيزات آن قبل از جوجه ريزي
- حذف جوجه هاي وازده از سالن در همان ابتداي دوره پرورش - فراهم كردن حرارت ، رطوبت و تهوي



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*