اخبار عمومی
اعلام وصول 2
106669
تاریخ انتشار: 1395/12/19 23:43
در گفتگوی اختصاصی با سید جبار موسوی موسس لشکر قدس عنوان شد؛
به کمک سید حسن نصرالله،سید امین موسوی و سید حسین موسوی در (یعفوفه) لبنان اردوگاه نوجوانان را راه اندازی کردیم. و شهید دکتر چمران قبلاً اردوگاه بزرگسالان "جنتارا" راه‌اندازی کرده بودند. البته ابوسلیم و ابو طلال مسؤل عملیاتی بعلبک لبنان بودند که با ما همکاری می‌کردند

گفتگوی اختصاصی عصرجهان-در یکی  از دیدارهای رزمندگان قدیمی گردان  امیرالمومنین خوزستان با جانبازان و آزادگان و رزمندگان قدیمی از سید جبار موسوی به عنوان موسس  لشکر قدس خوزستان نام برده شد.ناخودآگاه ذهن ما به طرف سپاه قدس هدایت شد. ولی در تماس تلفنی با مجید شریفی خبرنگار و گزارشگر حوزه ایثارگران متوجه شدم  که لشکر قدس خوزستان کاملاً با سپاه قدس متفاوت است لذا به منظور کسب اطلاعات بیشتر و شناخت لشکر  قدس خوزستان به همراه مجید شریفی رزمنده قدیمی لشکر قدس خوزستان به دیدار سید جبار موسوی در منطقه آخر آسفالت اهواز رفتیم و با وی به گفتگو نشستیم

 
آن چه ذیلا می‌خوانیم بخش کوتاهی از گفتگوی مجید شریفی با سید جبار موسوی است
🎤عصرجهان:جناب سید جبار موسوی در ابتدا لشکر  قدس خوزستان را برای مخاطبین ما معرفی نمایید.
◀️سید جبار موسوی:از سال ۱۳۵۶ تشکیلات مردمی بنام "پیک سحر"  کار آگاهی بخشی به جوانان و نوجوانان خوزستانی با الاخص اهوازی را عهده دار بود.  پس از انقلاب و شروع جنگ برای اولین بار شهید موسی اسکندری از عنوان لشکر قدس برای این تشکیلات استفاده نمودند و  این شهید گرانقدر فرمانده "لشکر قدس" شد. این ایده برای اولین بار در مسجد حاج علوان اهواز مطرح شد و این "لشکر قدس" کارش جذب نیروی نوجوان و جوان و سپس تربیت دینی عقیدتی و نظامی این نوجوانان بود.


🎤عصرجهان:"لشکر قدس" خوزستان چه نقشی در جنگ داشت و اساساً روش کاری آن چگونه بود؟
 ◀️سید جبار موسوی: روش کاری ما ابتدا مسجد محور بود و سپس مدرسه محور هم شد بدین گونه مسجد به مسجد و مدرسه به مدرسه کار شناسایی و جذب و سازماندهی پسران ۱۲ تا ۱۶ ساله بود.  بعد از جذب با برگزاری کلاسهای اخلاق،احکام، دروس تقویتی وهمچنین برگزاری اردوهای ورزشی و تفریحی این نوجوانان را به لحاظ عقیدتی و آموزش دینی و مدیریتی توانمند میکردیم.
همزمان با این آموزش با توجه به سن و توانایی جسمی افراد به آنان آموزش های نظامی داده می شد.  به گونه ای که از سن  ۱۶ سالگی تا ۲۰ سالگی افراد کاملاً  به لحاظ فکری و نظامی به پختگی و ورزیدگی لازم می رسیدند و راهی جبهه‌های جنگ می شدند.  و با توجه به بنیه ای که داشتند بعضاً تا رده‌های بالای فرماندهی جنگ ارتقاء می یافتند . و تعداد زیادی از این تربیت شدگان لشکر قدس به درجه رفیع شهادت رسیدند که تعداد دقیق این شهداء را در اختیارنداریم و قصد داریم با برگزاری مراسمات و گردهمایی ها و... تعداد دقیق شهدا،جانبازان،آزادگان و رزمندگان لشکرقدس رابدست بیاوریم. البته بسیاری از این لشکریان به درجات بالای علمی و مدیریتی نائل شدند.

    
🎤عصرجهان:خاطره خاصی از برگزاری اردو های لشکر قدس هم دارید؟
 ◀️سید جبار موسوی:سال 1364 اردوی  ۱۲۰۰ نفری از لشکر قدسی ها را به  جماران بردیم و نماز جماعت را به امامت حضرت آیت الله خامنه ای( رییس جمهور وقت) اقتدا نمودیم.  و با مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی و دیگرعلما ومراجع  دیدار داشتیم.


🎤عصرجهان:چرا تا اکنون تشکیلاتی نظامی بنام "لشکر قدس" خوزستان وجود ندارد؟
 ◀️سید جبار موسوی:سال ۶۵ طرحی سراسری به نام بسیج دانش آموزی شکل گرفت و باید گفت بسیج دانش آموزی به نوعی ادامه دهنده ی مسیر "لشکر قدس" خوزستان بود البته تا مدت ها در لبنان از عنوان "شباب القدس" استفاده می شد.


 🎤عصرجهان:از لبنان نام بردید آیا جنابعالی که مدتی در لبنان حضور داشتید اقدامات مشابهی هم در آنجا انجام داده اید؟
◀️سید جبار موسوی: سال ۶۲ سپاه نیروهایی به  لبنان می فرستد به گونه ای که  تعداد قابل توجهی از رزمندگان و فرماندهان جنگ به  لبنان رفتند تا اینکه  حضرت امام فرمودند "راه قدس از کربلا میگذرد" و به نوعی این موضوع را سیاست گذاری کردند.  از آن زمان به بعد از حضور نیروهای ایرانی در لبنان به صورت مستشاری استفاده می شد.  من ابتدا به زبدانی سوریه رفتم و از آنجا تقسیم‌بندی شکل گرفت.  و به همراه شیخ سعید سعدی،محمدعلی  قاطع و شیخ عباس بسی خاسته به مقر تمنین در بعلبک  لبنان رفتیم.  قبل از ورود ما انفجار قوی در مقر شکل گرفت.  گروه ما رسید نیروها را سامان داد و مقر را دوباره راه اندازی نمود. اما مشکل  اساسی  کمبود نیرو بود.  در لبنان واحد "کشاف" کار جذب را انجام می‌داد و ما (تعبه) یا  بسیج مردمی را راه انداختیم و مدتی بعد با جذب بیشترین نیرو "اشباب  القدس" را راه اندازی نمودیم .
 با کمک  سید حسن نصرالله،سید امین موسوی و سید حسین موسوی در (یعفوفه)  لبنان اردوگاه نوجوانان را راه اندازی کردیم.  و شهید دکتر چمران قبلاً اردوگاه بزرگسالان "جنتا" را راه‌اندازی کرده بودند.  البته ابوسلیم و ابو طلال مسؤل عملیاتی بعلبک لبنان بودند که با  ما همکاری می‌کردند.


🎤عصرجهان:جهت پاسداشت مقام شهدا جانبازان رزمندگان "لشکر قدس" خوزستان برنامه ای در دست اجرا دارید؟
◀️سید جبار موسوی:با همکاری جمعی از لشکر قدسی های قدیمی  خوزستان قصد داریم در ابتدای سال 1396 اولین یادواره شهدای لشکرقدس اهواز را در مسجد حاج علوان(همان مسجدی که ایده "لشکر قدس" مطرح شد) برگزار نماییم و جزئیات برگزاری یادواره در اولین فرصت منتشر می شود.

برچسب ها:
لشکرقدس ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


امین
|
Iran
|
1395/12/17 16:54
  +0

  -1
پاسخ
با سلام.
طرح تاسیس لشکر قدس را سردار شهید موسی اسکندری داده بودند و سردار پاسدار آقای سید جبار موسوی را به عنوان فرمانده لشکر قدس نوجوانان اهواز قرار دادند و آقای سید جبار موسوی تلاش های زیادی با همیاری سایر نیروهای مسجدی در تربیت نیروی مومن انقلابی در سطح مساجد و مدارس داشتند به طوری که برخی از شهدای سال های آخر دفاع مقدس از نیروهای لشکر قدس بودند..... راهشان پر رهرو باد ....
عبدالزهراجلالی
|
Iran
|
1396/01/17 21:52
  +0

  -1
پاسخ
احسنت برشما پاکان روزگار..لطفاً از بچه های لشکرقدس حمله حصیراباد هم یاد کنید. .جهت معرفی بیشتر از جناب حاج اسکندر آرامی وحاج غدیرویسی اطلاعات بگیرید...باتشکر جلالی برادر شهید جلیل جلالی

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*