اخبار عمومی
اعلام وصول 2
116867
تاریخ انتشار: 1395/12/26 13:16
امید است روزی برسد که رقابت ما، رقابت در امور خیر باشد و بدانیم که تا یک فقیر در یک فامیل و یک طایفه بختیاری وجود دارد هزینه کردن در این جشنواره های طایفه ای که تنها خروجی شان دامن زدن به قوم گرایی و چشم و همچشمی های طایفه ای ست، چیزی جز اسراف و تبذیر نیست.

پایگاه اطلاع رسانی عصر جهان/ رضا بختیاری کیان : چند سالی است که در منطقه بزرگ مسجدسلیمان (مسجدسلیمان،لالی،اندیکا و هفتکل)شاهد برگزاری مراسمات و جشنواره های طایفه ای هستیم .

بازه زمانی این جشنواره ها معمولا اواخر اسفندماه و سیزده روز ابتدایی سال نو است. و در این بازه زمانی برگزارکنندگان این مراسمات سعی در اطلاع رسانی گسترده و دعوت از مردم بالاخص بازدیدکنندگان نوروزی از شهرستان مسجدسلیمان داشته و به طرق مختلف مردم را به جشنواره خود دعوت می کنند.

حال چند پرسش در این باب مطرح می شود که جا دارد به آن ها با تعمق نگریسته شود :

اولا هزینه های سنگین این مراسمات به چه شکل تامین می شوند؟ به وسیله اسپانسر یا افراد طایفه به صورت داوطلب در پرداخت این هزینه ها شرکت می کنند؟ یا به شیوه های دیگر ؟ و آیا پرداخت کنندگان هزینه ها در قبال هزینه ای که پرداخت کرده اند توقعی دارند یا خیر ؟

دوم این که چرا برگزار کنندگان جشنواره های طایفه ای نسبت به همکاری با یکدیگر در راستای برگزاری جشنواره های “ایلی” که با هدف معرفی تاریخ و فرهنگ ایل جلیل بختیاری برگزار می شود بی رغبت می نمایند؟ و اصرار به برگزاری جشنواره با نام طایفه خود دارند.

سوم آن که: مسئولیت برقراری نظم در این مراسمات با چه کسانی است؟ اگر در این مراسمات طایفه ای یک حادثه غیر مترقبه رخ دهد جواب گوی آن چه افرادی هستند و آیا شرکت کنندگان و هنرمندان و مدعوین از حمایت بیمه ای بهره مند هستند؟

چهارم آن که هدف از برگزاری جشنواره های طایفه ای چیست؟ آیا هر طایفه از هر جشنواره ای که برگزار می کند هدف خاصی را دنبال می کند یا این که طوایفی که این جشنواره ها را برگزار می کنند همگی از یک هدف واحد پیروی می کنند؟ اگر هدف همه یکی ست؛ چرا به جای برگزاری مراسمات طایفه ای از برگزاری مراسم بزرگ ایلی و در کنار دیگر طوایف و با همکاری مدیران برگزار کننده جشنواره های طایفه ای، حمایت نمی کنند؟

امید است مدیران این جشنواره ها پس از مشورت با یکدیگر دست در دست هم جشنواره “اتحاد بختیاری” را برگزار نمایند. جشنواره ای بزرگ، اصولی و استاندارد بر طبق معیارهای شناخته شده ای که برای برگزاری یک جشنواره وجود دارد.

این کار هم روح برادری و برابری را بین شهروندان تحکیم می بخشد. هم موجب شناساندن فرهنگ و تاریخ ایل جلیل بختیاری به دیگر هم وطنانمان می گردد. بر طبل جدایی کوفتن و اصرار به برگزاری جشنواره های طایفه ای، با هر نیتی که انجام شود متاسفانه یکی از نتایج آن ایجاد “حس منیت”، برتری جویی طایفه ای و دامن زدن به تنش های طایفه ای در منطقه خواهد بود .

و بعضی از مدیران و برگزار کنندکان این مراسمات که اصرار به انجام این کار دارند و به یچ وجه زیر بار شراکت با طوایف دیگر و برگزاری جشنواره واحد ایلی نمی روند؛ پسندیده تر نیست این موضوع را از رقابتی ناسالم که با چشم و هم چشمی در بین طوایف بختیاری رو به رشد دارد را به رقابتی سالم در راستای تامین احتیاجات نیازمندان همان طایفه بدل سازند ؟ و در همان جشنواره طایفه ای پشت تریبون رفته و بگویند طایفه ما امسال ۲۰،۵۰یا ۱۰۰ خانواده نیازمند را بی نیاز کرد.

آیا دوستانی که در بین افراد طایفه شروع به جمع آوری مبالغ گزاف جهت برگزاری این مراسمات می کنند به این نکته اندیشیده اند با همین مبالغ چند فرزند یتیم و چند نوعروس و داماد همان طایفه را می توانند حمایت مالی نمایند؟

امید است روزی برسد که رقابت ما، رقابت در امور خیر باشد و بدانیم که تا یک فقیر در یک فامیل و یک طایفه بختیاری وجود دارد هزینه کردن در این جشنواره های طایفه ای که تنها خروجی شان دامن زدن به قوم گرایی و چشم و همچشمی های طایفه ای ست، چیزی جز اسراف و تبذیر نیست.

این برای هیچ طایفه ای عیب نیست که جشنواره طایفه ای برگزار نکند ؛ عیب آنجا ست که هزینه ای را که میتوانیم با آن صرف رفع فقر از طایفه مان کنیم خرج دو تا چهار ساعت مراسمی بدون خروجی نماییم .


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*