اخبار عمومی
اعلام وصول 2
116884
تاریخ انتشار: 1395/12/28 00:52
هر چند که نتایج انتخابات اخیر در هلند امیدواری ها در جبهه مقابل پوپولیسم را افزایش داده است ولی شبح پوپولیسم همچنان روی سر اروپا می چرخد و تا زمان انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باید صبر کرد.

عصر ایران - نتایج انتخابات سراسری روز چهارشنبه هلند با مشارکت بیش از 81 درصد واجدان شرایط رای دادن در انتخابات، آن گونه ای نشد که بسیاری از ناظران پیش از برگزاری انتخابات نگران آن بودند و اکثریت مردم هلند با حضور در پای صندوق های رای به نفع میانه روی رای داده و به دولت میانه رو و محافظه کار " مارک روته " – نخست وزیر هلند-  در رقابت با حزب دست راستی و افراطی "آزادی" به رهبری "خیرت ویلدرز" اعتماد بیشتری نشان دادند.
در حالی که همه پرسی "برگزیت" در بریتانیا و انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا بسیاری از ناظران را از نتایج شگفت آور انتخاباتی در این دو کشور و احتمال تسری آن به دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی بیمناک کرده است؛ ولی انتخابات هلند سوپاپ اطمینانی در اطمینان خاطر از نتایج احتمالی انتخابات سال جاری در کشورهای اروپایی ایجاد کرد هر چند که هنوز با اطمینان خاطر نمی توان درباره دیگر انتخابات در پیش رو در کشورهای اروپایی به ویژه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که کمتر از دو ماه دیگر برگزار خواهد شد، اظهار نظر کرد.

بر اساس بسیاری از قرائن و شواهد، جنبش ها و احزاب راست افراطی در سراسر اروپا جان تازه ای گرفته و با شاه بیت مخالفت با مهاجران و مسلمانان به میدان آمده اند.
این وضعیت در بسیاری از کشورهای اروپای غربی و شمالی جنبشی قوی و موثر پدید آورده است. در جریان همه پرسی برگزیت و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم یکی از محوری ترین موضوعات مورد بحث مساله مهاجران و پناهجویان بود و نامزد و گروه هایی توانستند در این دو انتخابات پیروز شوند که مخالف مهاجران خارجی و مروج الگویی جدید از انزواگرایی و درونگرایی ملی بوده و هستند.
به گمان بسیاری از ناظران با وجود فعالیت بسیاری از احزاب و جنبش های دست راستی در دیگر کشورهای اروپایی و دلگرمی آنها به نتایجی چون همه پرسی برگزیت و انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی ترامپ، هر آینه احتمال تکرار پیروزی های احزاب دست راستی در دیگر کشورهای اروپایی نیز می رود و این مساله بسیاری از سوسیال دموکرات ها و راست های میانه روی طرفدار اتحادیه اروپا را در کشورهای اروپایی نگران کرده است.
نتایج انتخابات هلند اما می تواند ترمزی در روند پیروزی های جنبش های دست راستی با شعارهای پوپولیستی در اروپا باشد؛ مردم هلند با حضور قوی در پای صندوق های رای و رقم زدن بالاترین نرخ مشارکت در انتخابات طی 30 سال گذشته، توانستند از روی خطر پوپولیسم بپرند؛ هر چند که شبح پوپولیسم همچنان روی سر اروپا می چرخد و تا زمان انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باید صبر کرد و شکست احتمالی یا تداوم دومینوی به حرکت در آمده جنبش های پوپولیستی در کشورهای غربی را به تماشا نشست.
انتخابات فرانسه می تواند نقطه پایانی نمادین بر دومینوی برگزیت و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد و نتایج انتخابات اخیر در هلند را می توان ترمزی بر کاهش سرعت ماشین پوپولیسم دانست. هر چند که تا زمان انتخابات فرانسه باید صبر کرد ولی نتایج انتخابات اخیر در هلند امیدواری ها در جبهه مقابل پوپولیسم را افزایش داده است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*