اخبار عمومی
اعلام وصول 2
116905
تاریخ انتشار: 1395/12/28 18:43
کلانتر هرمزی به معیارهای پایش افراد منتخب برای عمل اشاره کرد و گفت: مهمترین معیار برای انتخاب 50 نفر از بین 300 نفر، ضرورت انجام عمل برای آنها می باشد؛ به عنوان مثال کودک شیرخواری که شکاف لب و کام وسیعی دارد و از شیر خوردن ناتوان است، کودکان دارای مشکلات تکلم و افرادی با شکاف کام که معمولا دچار عفونت های مکرر گوش می شوند، از واجبات اولیه برای انجام عمل هستند.

به گزارش عصرجهان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز،دکتر عبدالجلیل کلانتر هرمزی جراح پلاستیک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در هجدهمین سفر خود برای انجام جراحی رایگان شکاف کام و لب و ناهنجاری های فک و صورت که ٢٦ تا ٢٨ اسفندماه ١٣٩٥ در بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز صورت می پذیرد، گفت: این سفر به درخواست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مخصوصا دکتر قلمبر مدیر گروه جراحی پلاستیک دانشگاه و دکتر بزرگ زاده رئیس بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز انجام شده است.


وی ادامه داد: این برنامه از چند ماه قبل طراحی شد و همانند سفرهای دیگر، تعدادی از بیمارانی که عمدتاً ناهنجاری های سر و صورت دارند از طریق فراخوان شناسایی شدند.
کلانتر هرمزی افزود: بعد از اعلام فراخوان، از حدود 2 ماه پیش ویزیت ها و کارهای کارشناسی انجام شد و از تعداد 300 بیماری که از طریق فراخوان به بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز مراجعه کرده بودند، حدود 40 تا 50 نفر که نیاز مبرم به عمل دارند و بایستی در محدوده زمانی سریعتری عمل شوند، انتخاب گردیدند که نهایتا طی 2 تا 3 روز کاری همه افراد انتخاب شده عمل می شوند.
وی در مورد رده سنی بیماران تحت عمل جراحی گفت: از سن 4 ماهگی به بعد می توان برای بیمارانی که دچار ناهنجاری های خیلی شدید سر و صورت نیستند، عمل جراحی را انجام داد؛ عمده عمل هایی که در روز اول انجام شده است برای رده سنی شیرخوارگی و زیر هجده ماه می باشد.
کلانتر هرمزی افزود: همچنین از بین کسانی که با تاخیر مراجعه کرده اند و یا امکانات جراحی و یا عمل رایگان جراحی نداشته اند و یا به مراکز دسترسی نداشته و از تیم های جراحی اطلاعی نداشته اند نیز افرادی برای عمل انتخاب شده اند.
وی بیان داشت: به دلیل شرایط خاص بیهوشی، کوچکترین بیماری که تحت عمل قرار می گیرد کودک سه ماهه است و تا سن 45 سالگی نیز افرادی که دچار ناهنجاری های فک و صورت خصوصا شکاف کام و لب هستند عمل می شوند.
کلانتر هرمزی به معیارهای پایش افراد منتخب برای عمل اشاره کرد و گفت: مهمترین معیار برای انتخاب 50 نفر از بین 300 نفر، ضرورت انجام عمل برای آنها می باشد؛ به عنوان مثال کودک شیرخواری که شکاف لب و کام وسیعی دارد و از شیر خوردن ناتوان است، کودکان دارای مشکلات تکلم و افرادی با شکاف کام که معمولا دچار عفونت های مکرر گوش می شوند، از واجبات اولیه برای انجام عمل هستند.
وی اولویت بندی بیماران برای انجام عمل را اینگونه تشریح کرد: رفع بدشکلی و نقائص کارکردی در لب و کام جزء اولویت های اول انجام عمل می باشد؛ رده بعدی عمل های زیبایی را شامل می شود، به عنوان مثال کودک 2 یا 4 ساله ای که مشکل تکلم ندارد اما از شکل نازیبای صورت و غیر قابل قبول در اجتماع برخوردار است در این ردیف قرار می گیرد؛
کلانتر هرمزی ادامه داد: رده سوم افرادی هستند که چند سال پیش تحت عمل قرار گرفته اند، نیاز به عمل مجدد و بازسازی دارند، عمل قبلی به هر دلیلی کامل نبوده و یا در سن خاص خود، عمل های لازم بر روی آنها انجام نگرفته است و به عبارتی با توجه به اینکه شکاف کام و لب یک پروسه 18 ساله است یعنی بیمار به مدت 18 سال باید زیر نظر پزشک قرار بگیرد و گاها بعضی از بیماران 3 تا 5 مرتبه باید عمل شوند؛ رده چهارم افراد بزرگسال از 20 سال به بالا هستند که به خاطر شرایط بد اقتصادی، عدم وجود امکانات، عدم آگاهی و عدم دسترسی جهت مراجعه به دکتر، تحت عمل زیبایی قرار می گیرند.
وی اظهار داشت: کلیه مراحل عمل شامل بستری، آزمایشات، عمل جراحی و مراقبت های بعد از عمل به صورت رایگان می باشد.
 کلانتر هرمزی ضمن تشکر از همیاری و همکاری تیم جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که دعوت کننده و پشتیبان این سمپوزیوم هستند تصریح کرد: این برنامه در نوع خود یک حرکت جهادی عظیم است که حدود 3 تا 4 سال تمهیدات لازم برای انجام آن صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه دعوت یک گروه جراحی پلاستیک فوق تخصص از گروه دیگر جراحان پلاستیک فوق تخصص چه در ایران و چه در دنیا در نوع خود بی نظیر است، افزود: معنی این حرکت استفاده از خرد جمعی و پشت پا زدن به همه منیت ها و حرکت به سمت کارهای خیرخواهانه، خداپسندانه و مبتنی بر اخلاق مداری و اخلاق پزشکی است که نشان از تفکر هوشمندانه دست اندرکاران این برنامه بوده و شایسته تقدیر و ستایش می باشد.
وی بیان داشت: علیرغم سپری کردن روزهای پایانی سال و مشغله های شخصی، تیم های جراحی با روی گشاده و دل خندان در حال انجام عمل ها هستند و سعی بر آن شده است که قبل از رسیدن فصل بهار، بتوان لحظه های شیرین نوزایی بهار را با درمان بیماران شکاف کام و لب برای خانواده های آنها به ارمغان آورد.
کلانتر هرمزی در پایان گفت: در سفرهای قبلی، بیشتر مناطق روستایی و دور دست جزء اهداف برنامه بود اما اهمیت کار این است که در قوی ترین مرکز جراحی پلاستیک استان خوزستان، سفره خدمت رسانی برای مردم محروم باز شده است که اگر این موضوع باب شود، به عنوان یک سند خیر، بزرگ و ملی باید از آن یاد کرد که در نقاط دیگر جهان نیز باید بازگو شود تا ان شاء ا... فتح بابی برای انجام های کارهای خیر در دیگر نقاط کشور بشود.
لازم به ذکر است که این عمل ها با تشکیل یک تیم 14 نفره از فوق تخصصان جراحی پلاستیک شامل تیم 9 نفره اعزامی از تهران به سرپرستی دکتر کلانتر هرمزی و تیم 5 نفره دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به سرپرستی دکتر قلمبر به صورت همزمان و در 5 اتاق عمل طی سه روز از ٢٦ لغایت ٢٨ اسفندماه ١٣٩٥ از صبح تا ساعت های پایانی شب انجام می شوند



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*