اخبار عمومی
اعلام وصول 2
116959
تاریخ انتشار: 1396/01/02 18:38
محور های مواصلاتی شهرستان بهمئی جز یک مورد تماما به استان خوزستان منتهی می گردندعلت منتهی شدن راه های خروجی شهرستان بهمئی به استان خوزستان از یک سو ناشی از وضعیت جغرافیائی بهمئی است و از سوی دیگر قومیت بهئمی در بسیاری از بخش های شهرستان های رامهرمز،باغملک،امیدیه،بهبهان،آغاجری جمعیت غالب به شمار می آیند.لذا ضرورت ارتباطات اجتماعی بر این وضعیت تاکید می ورزد

عصرجهان/خلیل جهان تاب پور-وجود راههای دسترسی مناسب، یکی از اساسی ترین زیر ساخت ها جهت توسعه اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی است.
تا قبل از انقلاب راه دسترسی مناسبی برای این منطقه وجود نداشت تنها راه آسفالته شهرستان مسیری بود که از بهبهان به پایگاه هوایی ماغر متصل می شد.
مشکل حوزه راهسازی و خروج از بن بست در طی سالهای اخیر و با شهرستان شدن بهمئی، با جدیت در حال پیگیری و رفع نواقصات می باشد.
پرتردد ترین راه خروجی و ورودی شهرستان محور لیکک بهبهان می باشد. اما راه های خروجی و ورودی دیگری وجود دارد که نیاز به توسعه و بهسازی دارند جز یک مورد تماما به استان خوزستان منتهی می گردند
علت منتهی شدن راه های خروجی شهرستان بهمئی به استان خوزستان ناشی از وضعیت جغرافیائی بهمئی است که علیرغم اینکه جزء استان کهگیلویه و بویراحمد است اما در دل استان خوزستان واقع گردید و از سوی دیگر قومیت بهئمی در  بسیاری از بخش های شهرستان های رامهرمز،باغملک،امیدیه،بهبهان،آغاجری جمعیت غالب به شمار می آیند و در شهر اهواز مرکز استان خوزستان جمعیت قابل توجهی دارند.لذا ضرورت ارتباطات اجتماعی بر این وضعیت تاکید می ورزد.


راه های خروجی و ورودی شهرستان بهمئی عبارتند از:
1) محور لیکک به جاده ترانزیتی اهواز-شیراز(لیکک به بهبهان)مردم شهرستان بهمئی روزانه از طریق این محور مکررا به شهرستان بهبهان مسافرت می نمایند و با ادامه مسیر به سمت شهر های شیراز و یاسوج در تردد هستند.مضافا اینکه در محل سه راهی امیرحاضر از طریق همین محور به سمت شهر اهواز و بنادر جنوبی در رفت و آمد هستند و به فرودگاه های بین المللی،خطوط ریلی و دریائی دسترسی پیدا می کنند.
پنج کیلومتر این محور از سمت شهر لیکک چهار خطه شد و به بهربرداری رسید و 5 کیلومتر دیگر به صورت چهار خطه تا پایان حوزه استحفاظی راههای شهرستان بهمئی به سرعت در حال احداث است. اما در جهت چهار خطه نمودن این محور در فاصله سه راهی امیر حاضر تا شهرک شهید مطهری "وَرِزَد" هیچگونه اقدامی صورت نگرفت. و باید به سیاسیون حوزه بخش "تشان" بهبهان یادآوری نمود کت و شلورار پوشیدن ممکن است است ظاهری نخبه گری داشته باشد اما مطالبه گری حقوق مردم نشانه واقعی نخبه بودن در حوزه سیاسی است.
2) محور  لیکک به تنگ ماغر –به سه راهی برم الوان بخش سرآسیاب یوسفی که در این محور با ادامه مسیر به سمت راست به منطقه نمونه گردشگری "برم الوان" منتهی می گردد و سپس با طی مسیر به شهرستان لنده، شهر دهدشت و جاده اصفهان متصل می گردد===از سه راهی راهی برم الوان به سمت چپ ابتدا وارد سرآسیاب مرکز بخش سراسیاب یوسفی می شود و با طی مسیر به "ممبی" مرکز بخش "ممبی" می رسیم و در ادامه طریق از سَرحَد روستای "سید صالح" به بخش های صیدون و میداوود شهرستان باغملک وارد می شویم.
گرچه این محور بالاخص در فاصله بین شهر لنده تا ممبی از ایمنی لازم برخوردار نیست اما آسفالته است.اما بخشی جاده که در حوزه باغملک است متاسفانه آسفالته نیست و باید به این نقیصه مهندس خادمی نماینده مردم باغملک و ایذه و سیاسیون آن پاسخ دهند.
البته در بخشی از این محور به دلیل نبود پاسگاه انتظامی به سمت تنگ ماغر محلی شد برای "دررو" قاچاقیان مواد مخدر است و قاچاقچیان جهت ترانزیت مواد مخدر بعضا در حجم بالا،این محور را محور امنی برای خود ارزیابی می کنند.
دسترسی به منطقه گردشگری تاریخی "تنگ سولک" و گردشگری طبیعی "برم الوان" از مزیت های این محور به شمار می آید
3) محور لیکک- بابا احمد–مارشاهی–به سمت بخش ابوالفارس شهرستان رامهرمز و سپس بخش میداوود شهرستان باغملک
این محور در محدوده روستای نیکن از توابع بخش مرکزی شهرستان بهمئی تا "باوج" مرکز بخش ابوالفارس شهرستان رامهرمز در حوزه استحفاظی شرکت نفت و گاز ناحیه آغاجاری قرار دارد و پول های بسیار کلانی جهت مرمت آن هزینه گردید اما به دلیل عدم نظارت کافی تمامی این پول ها برباد رفت
مردم شهرستان بهمئی به جهت دسترسی به مناطق سیاحتی و زیارتی "شاهزاده عبدالله"، "مال آغا" و..... و شرکت در مراسمات شادی و عزای همتباران خود از این محور بعضا استفاده می نمایند
4) محور لیکک–بابااحمد–پارسی کلاستر به جاده ترانزیتی اهواز-شیراز واقع در بخش جایزان به سمت رامهرمز و اهواز
از آنجائیکه اکثریت قاطع اهالی بخش جایزان شهرستان امیدیه به مانند بخش های ابوالفارس شهرستان رامهرمز، صیدون و میداوود شهرستان باغملک بهمئی هستد مردم شهرستان بهمئی بالاخص حوزه کت از این محور جهت ارتباطات با اقوام خود بهره می برند.
این محور از روستای ارمش بخش جایزان تا نرسیده به کمپ اقامتی شرکت نفت گرچه ایرادات فنی بسیاری دارد اما به نحوی مناسب از سوی مناطق نفتخیز جنوب بهسازی شد.ولی از کمپ اقامتی،ایستگاه های 400،700 و پارسی کلاستر تا روستای نیکن علیرغم وجود چاه های بسیار زیاد نفت ناایمن و نامطمئن جهت رانندگی است.
 5) محور لیکک–کت–گنبد بردی واقدر شهرستان بهمئی به سمت روستای "ترتاب" بخش ابوالفارس شهرستان رامهرمز این محور سرانجام در بخش ابولفارس شهرستان رامهرمز با محور شمار 3 یکی می شود و همان کارکرد های محور شماره 3 را دارد.
این محور تقریبا تا پایان حوزه اسحتفاظی راههای شهرستان بهمئی آسفالته است اما در حوزه راههای بخش ابوالفارس شهرستان رامهرمز حدفاصل روستای گنبدبردی تا ترتاب هیچ اقدامی صورت نگرفت و باید آقای محمدیان نماینده مردم رامهرمز و رامشیر و سیاسیون این حوزه پاسخگوی این نقیصه باشند.
6-) محور خروجی لیکک مرکز شهرستان بهمئی به سمت بخش جایزان استان خوزستان که دسترسی آسان تر به فرودگاههای بین المللی،خطوط ریلی،خطوط دریائی،بنادر جنوبی را ممکن می گرداند
این محور به تاریخ 4/12/95با حضور سردار هاشمی پور نماینده مجلس،امیری نماینده وزارت نفت،علیمردانی مدیرکل راه و شهرسازی فرماندار و امام جمعه شهرستان کلنگ زنی شد
از طريق این محور مواصلاتي جديد با عرض پیش بینی شده 12 متر مردم شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئي با طی 23 کیلومتر در یک محور ایمن به یکی از مهترین كريدور های جنوب متصل می شوند و از این طریق به مناطق مهم، راهبردي و اقتصادي خوزستان از جمله شهر اهواز، رامهرمز، اميديه، آغاجار ، سربندر، بندر امام خميني متصل می شوند.
🔗جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بهمئی بر روی لینک های زیر کلیک کنید
🔻

⭕️روایتگری تاریخ ایران زمین از نگاه نقش برجسته های تنگ سولک بهمئی
http://www.asrjahan.ir/more/news/4005/view


⭕️آداب و رسوم عروسی در میان ایل بهمئی
امروزه در میان تمام ایلات و عشایر آداب و رسوم عروسی تقریبا به شکل یکسانی برگزار می گردد. و روش های جدید به سرعت برق و باد فراگیر می می گردد.اما در زمانهای نه چندان دور رسومات عروسی به گونه دیگری بود
http://asrjahan.ir/print/news/more/news/4200/view


⭕️دریاچه برم الوان
این تالاب در شهرستان بهمئی در قسمت سر آسیاب یوسفی و حدود 40 کیلو متری شهر لیکک قرار دارد.
http://asrjahan.ir/print/news/more/news/1662/view


⭕️نحوه پخت نان تیری و انواع نان های سنتی در ایل بهمئی
ابزار کار نان‌پزان "تَوکَ" و "تیر" و "تاوه" و "سفره" است و "توک" تخته‌یی است تخت و هموار و پایه‌دار که چانه خمیر " مِچه هَویر" را روی آن باز و تخت می‌ کنند. "تیر" زنان با تیر چانه خمیر را تنک و نازک می‌کنند. "تاوه" جسمی فلزی و مدور است که نانها روی آن سرخ و پخته میشود. "سُفره" دستبافتی است که چانه‌های خمیر روی آن چیده می‌شود.
http://asrjahan.ir/more/news/106813/view


⭕️پیشینه تاریخی بهمئی
مطالعه در منابع تاریخی مربوط به منطقه، حکایت از آن دارد که این سرزمین در دوره ایلام و هخامنشی قسمتی از ایالت انزان (انشان) بوده و در دوره اشکانی معبد خدایان الیمائی در تنگ سروک قرار داشته است. در دوره ساسانیان بعد از شکست آخرین پادشاهی الیمائی توسط اردشیر بابکان آبادی های سروک، تخریب و به ایالت قباد خوره ضمیمه گردید
http://asrjahan.ir/more/news/116943/view


⭕️ثبت نقش برجسته های تنگ ساولک در فهرست آثار جهانی Sulak canyon:
بارون دوبد جهانگرد و دبیر اول سفارت روسیه در کتاب سفرنامه لرستان و خوزستان در وصف تنگ سولک می‌نویسد "چه بسا پای در خاکی نهاده‌ام که زمانی وقف آناهیتا یا میلیتای ایزد بانو بوده است.
http://asrjahan.ir/more/news/18910/view


⭕️تنگ کُپ و قلعه "ویل" حکایت از آبادانی و رونق گذشته دارد
با توجه به آثار کوره های آهنگری، برخی صاحب نظران معتقدند تنگ کُپ یکی از مراکز آهنگری دوران کهن می باشد.
http://www.asrjahan.ir/more/news/106848/view


⭕️بررسی فرهنگ و تمدن بهمئی- تنگ ماغر
در ۱۲کیلومتری شهر لیکک، در شمال تنگ سروک و به موازات آن در بین کوههای ماغر و حاتم تنگه بسیار زیبائی قرار دارد که به تنگ ماغر معروف است
http://www.asrjahan.ir/more/news/4170/view


⭕️بررسی فرهنگ و تمدن بهمئی- قلعه نادر
قلعه نادر که در ادوار گذشته به کلات النظیر موسوم بوده است بنا به نوشته امام شوشتری در کتاب تاریخ و جغرافیای خوزستان بنام قلعه ناظر معروف بوده است .
http://asrjahan.ir/more/news/4482/view



کانال تلگرام عصر جهان


بهمئی ام
|
Iran
|
1396/01/03 19:03
  +0

  -0
پاسخ
بعنوان یک واحد درس جغرافیا خوبه ،
چطور سطح مطالبه گری خودمان و پاسخگویی آقایون سیاسی را بالا ببریم ؟
مطلع
|
Iran
|
1396/01/04 23:51
  +0

  -0
پاسخ
کاش هرچه زودتر محور 6 درس بشه مردم راحت شن و بقیه محور ها هم پیگیری

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*