اخبار عمومی
اعلام وصول 2
117043
تاریخ انتشار: 1396/01/08 12:35
یاداشت دریافتی از یعقوب کمائی زاده/
روستاها به دلیل وجود اماکن مذهبی از جایگاه ویژه ای در گردشگری مذهبی برخوردار هستند؛ لذا، در سال‌های اخیر، توجه به توسعه روستایی از طریق جاذبه‌های گردشگری مذهبی در ایران مورد توجه قرار گرفته است و در مطالعات موردی گردشگری مذهبی و توسعه روستایی استان می توان به روستای منیزور (منگزور) شهرستان بهمئی اشاره تفصیلی نمود

عصرجهان/یعقوب کمائی زاده
گردشگری به عنوان یک پدیده پررونق، دائماً خود را به سمت جلو می‌راند، اهمیت خود را گسترش می‌دهد و توجه اغلب افراد در سراسر جهان را به خود جلب می‌کند. این پدیده در حال حاضر یکی از مهم‌ترین صنایع جهان است. امروزه گردشگری به تدریج به ابزار شناخت و آگاهی زندگی مردمان، تفاهم با دیگران و فراتر از آن به شناخت جهان پیرامون تبدیل شده است. گردشگری مذهبی یکی از رایج‌ترین اشکال گردشگری در سراسر جهان است که سابقه آن به قرون و اعصار گذشته مرتبط می‌گردد. بر این اساس، گردشگری به خصوص از نوع مذهبی آن را می‌توان به عنوان مصداقی از فراغت در معنای مثبت آن در نظر گرفت.
در عصر کنونی سفرهای زیارتی و مذهبی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است به گونه‌ای که مذهب یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های سفر شناخته شده است. امروزه بازدید گردشگران از اماکن مقدس مانند زیارتگاه‌ها، مقبره‌ها و امامزاده‌ها در چارچوب گردشگری مذهبی یکی از اشتغال‌زاترین و پردرآمدترین فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌آید و فواید آن به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای مردم و دولت هر کشور شایان توجه است.
از میان همه اشکال گردشگری در جهان، گردشگری مذهبی در برخی از کشورها دارای اهمیت بیشتری است. به عنوان مثال در کشور ما ایران به دلیل غنا و اهمیت بنیادهای دینی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن، جاذبه‌های مذهبی، زیارتگاه‌ها و اماکن مقدس است که هرساله تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می‌کند. ایران با داشتن بیش از 5 هزار امامزاده، بقعه‌ متبرکه و مراکز مذهبی ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگر مذهبی داخلی و خارجی دارد.
لازم به ذکر است که جاذبه های مذهبی (زیارتگاه‌ها و اماکن مقدس) هرساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می‌کنند. امروزه این جاذبه های مذهبی، مهم‌ترین گام در توسعه گردشگری مذهبی است؛ چرا که بدون آن‌ها، جلب و جذب گردشگران کاهش می‌یابد و به این ترتیب شناخت و شناساندن جاذبه‌ها در ظهور و رونق گردشگری، با اهمیت تلقی می‌شود. در این میان نیز روستاها به دلیل سهم زیاد برخورداری از اماکن مذهبی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند؛ لذا، در سال‌های اخیر، توجه به توسعه روستایی از طریق جاذبه‌های گردشگری مذهبی در ایران مورد توجه قرار گرفته است. یکی از جاذبه‌های گردشگری روستاهای ایران، جاذبه‌های فرهنگی و مذهبی نظیر امامزاده‌ها، زیارتگاه‌ها، مساجد، و مقبره‌ها است. بی‌تردید یکی از مهم‌ترین کانون‌های زیارتی در مناطق روستایی استان کهگیلویه و بویر احمد، در روستای منیزور (منگزور) شهرستان بهمئی واقع شده است. روستای منگزور در دهستان سرآسیاب یوسفی از بخش بهمئی گرمسیری شهرستان بهمئی واقع شده است که بخاطر وجود بقاع متبرکه امامزادگان سید اسدالله (ع) و سید ابراهیم (ع)، دارای نقش گردشگری مذهبی می باشد. این بقاع متبرکه به عنوان پربازدیدترین مکان زیارتی- سیاحتی شهرستان بهمئی شناخته می‌شود. وجود این مکان زیارتی در این شهرستان باعث شده تا گردشگران و زوار فراوانی از سراسر استان و همچنین استان خوزستان به این منطقه مسافرت کنند. همچنین وجود باغهای گردو و میوه، گیاهان خوراکی و دارویی، طبیعت بکر تنگ منیزور و ارتفاعات کوه سفید از دیگر عوامل جاذبه گردشگری در روستای منیزور می باشند.
در ورای پتانسیل های محدوده مورد مطالعه، یکی از مسائل اساسی این بقعه تاریخی و مذهبی این است که هنوز کاملاً ساخته نشده است و مشکلات آن مانند فقدان پارکینگ مناسب و منظم، راه دسترسی نامناسب، فضای محیطی نامطلوب و ... هنوز وجود دارد. این مشکلات برای گردشگران این منطقه که تعداد آنها از آغاز فصل بهار تا شهریور بسیار زیاد می شود، قابل توجه می باشد.
لذا با توجه به مزیت ها و مسائل و مشکلات ذکر شده در محدوده مورد مطالعه و ایفای نقش گردشگری مذهبی، توجه نهادهای مربوطه به وضعیت گردشگری این مکان زیارتی اهمیت بسزایی دارد.
در این زمینه به منظور ارتقاء وضعیت توریسم مذهبی و در راستای آن توسعه روستای منیزور موارد ذیل پیشنهاد می گردند:
- تلاش در جهت احداث تأسیسات و تجهیزات رفاهی برای استفاده گردشگران و زائران.
- فرهنگ سازی عمومی برای رفتار مناسب با گردشگران.
-  استفاده از درآمدهای مکان‌های مختلف زیارتی جهت بهسازی و حفاظت از این زیارتگاه‌ها برای ارتقاء گردشگری مذهبی و در راستای آن توسعه پایدار روستایی.
-  ترمیم و اصلاح راه‌های ارتباطی؛ تسطیح و آسفالت محوطه امامزاده و در راستای آن تأمین و تجهیز پارکینگ جهت ایجاد نظم در تردد افراد و وسایل نقلیه.
-  ایجاد سطل زباله و یا توزیع نایلون در بین گردشگرانی که به این محل مراجعه می‌کنند.
-  توسعه و گسترش امنیت، برای عبور و مرور گردشگران حتی در شب از طریق نورپردازی و تأمین روشنایی محوطه امامزاده.
-  تشکیل جلسات هماهنگی اجرای طرح‌ها در روستا به منظور مشارکت واقعی روستائیان.
- اختصاص بودجه های عمرانی، خدماتی، اجرای پروژه های مختلف و ایجاد اشتغال برای ساکنان روستایی منطقه.
- ساماندهی بازارهای روزانه و هفتگی تولیدات روستایی و کشاورزي منطقه و همچنین غرفه های کالاهای فرهنگی در فصل ورود گردشگران جهت بالا بردن مشارکت روستاییان.
- همکاری اداره جهاد کشاورزی شهرستان با ساکنان روستا جهت بهبود وضعیت تولیدات کشاورزی.
- تنوع بخشی به فعالیت‌های اقتصادی خانوارهای روستایی جهت افزایش کیفیت زندگی و گسترش سرمایه¬هاي اجتماعی.
-  گسترش و مدیریت مکانهای نشیمن خانوارها جهت پیشگیری از تخریب محیط زیست.
-  بهبود ساختار کالبدی و طراحی محیط امامزادگان منطبق با فرهنگ و رسوم و معماری اسلامی جهت افزایش ادراک محیطی.
لازم به ذکر است در شهرستان بهمئی اماکن مذهبی زیادی وجود دارد که در این مطالعه صرفاً به بررسی آستان مقدس امامزادگان سید اسدالله (ع) و سید ابراهیم (ع) پرداخته شده است و موارد مذکور را می-توان به عنوان یک الگو برای توسعه گردشگری مذهبی در سایر اماکن مذهبی شهرستان بکار برد.
از جمله اماکن مذهبی این شهرستان عبارتند از: امامزاده بابا احمد، امامزاده بنه پیر (علیه السلام)، امامزاده بی بی زینب خاتون (علیها السلام)، زیارتگاه قاضی محمود (رحمه الله علیه) در روستای آب الوان، امامزاده عبدالله (علیه السلام) در تنگ ماغر، قدمگاه امیرالمومنین (علیه السلام) در روستای آبسل دره نارنجی، قدمگاه امیرالمومنین (علیه السلام) در روستای کارند، زیارتگاه سیدباباپیر (رحمه الله علیه) در روستای چل گهزی، زیارتگاه شاه زیار (رحمه الله علیه) در روستای پس باغ، امامزاده بنه پیر (علیه السلام) در روستای بنه کلومیرحسن رود تلخ، امامزاده سیداحمد (علیه السلام) در روستای کفش کنان، امامزاده سیدصالح (علیه السلام) روستای سیدصالح و امامزاده سید عبدالصالح (علیه السلام) روستای سیاهشیر (پایگاه جامع امامزادگان و بقاع متبرکه ایران اسلامی).

یادداشت از: یعقوب کمائی زاده- مدرس دانشگاه- پژوهشگر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد اهواز



کانال تلگرام عصر جهان


همشهری
|
Iran
|
1396/01/08 23:48
  +0

  -0
پاسخ
درود بر استاد کمائی زاده و یادداشت زیباشون. واقعا استفاده کردیم لطفا بازم با نگارش چنین یادداشتهای پرباری ما را بی نصیب نذارید. امیدوارم مسولین نیز از پیشنهادات ایشون نهایت استفاده رو ببرن. موفق باشید

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*