اخبار عمومی
اعلام وصول 2
117066
تاریخ انتشار: 1396/01/10 07:16
نیمه نخست دیدار ایران و چین با تغییرات ریتم ، استراتژی و تاکتیک های ایران در دقایق مختلف همراه بود

عصرجهان/ محسن بابادی-آنالیزور و تحلیلگر فوتبال ایران
سه شنبه 8 فرودین ماه 95 و راس ساعت 16:30 به وقت ایران ، تیم های ملی فوتبال ایران و چین در ورزشگاه مملو از تماشاگر آزادی به مصاف هم رفتند . نیمه اول این مسابقه گلی در بر نداشت ، ولی آبستن حوادث گوناگونی بود . این نیمه را به 3 زمان 15 دقیقه ای تقسیم نموده ام .
15 دقیقه ابتدایی:
تا به اینجای کار ، بعلت اینکه تنها هدف چین گل نخوردن زود هنگام بود ، از ابتدای یک سوم تهاجمی ( تقریبا انتهای یک سوم میانی ) خویش پرسینگ را انجام میداد . تیم ما حاکم مطلق توپ و میدان و در صدد به ثمر رساندن گل بود ، اما دستیابی به عمق دفاع چین از مسیر های مستقیم کاملا غیرممکن بود . لذا ایران از تاکتیک های متفاوتی جهت نزدیکی به دروازه آنان استفاده نمود .
دقایق 15 تا 30 :
در 15 دقیقه دوم ، بازی ترکیبی ، جابجایی ها و بازی روان ایران ادامه یافته و تیم ما با بردن بازی به عمق دفاع و پشت محوطه جریمه چین ، آن هم از طریق نفوذ از کناره ها، سعی در باز نمودن لایه های دفاعی حریف داشت . تا به اینجای مسابقه ، موقع صاحب توپ شدن حریف ، ایران از یک سوم میانی پرسینگ را انجام میداد و یک سوم دفاعی اش کاملا نفوذ ناپذیر بوده و کمترین موقعیت های ممکنه توسط حریف را مشاهده نمود . آنچه طی این 30 دقیقه مشهود بود ، ضعف مفرط چینی ها در مقابله با نفوذ ایران از کناره ها به سمت عمق و متعاقبا پاس های رو به عقب یا در عرض بود .
دقایق 30 تا 45 :
ابتدای وقت سوم ، بازی کمی متعادل شد و چین خودش را پیدا کرد ، ولی رفته رفته تیم ایران فشار حملاتش را بیشتر نمود و ضعف خط دفاعی چین در جا ماندن مقابل یک و دو های  نزدیک محوطه جریمه ، بازی ترکیبی و پاس های رو به عقب ایران مشهود تر شد . اواخر این 15 دقیقه ، بازیکنان تیم ملی که در به ثمر رساندن گل توفیقی نداشتند ، عصبی شده و کارت زرد های عزت الهی و مسعود شجاعی ناشی از همین فشار روانی بود .
در هر صورت ، در این نیمه تیم کشورمان برای باز کردن دفاع فشرده ، فضاهای پوشش یافته ( خصوصا در عمق دفاع چین ) و رهایی از پرسینگ حریف به روش های ذیل عمل نمود که در توضیح موقعیت های خطرناک این نیمه و شماره گذاری جلوی آنها طبق شماره تاکتیک های ذیل ، ردپای این تدابیر کیروش را می توان مشاهده نمود .
1 . چاشنی سرعت ضمن کارهای ترکیبی خصوصا یک و دو ها ( چه از مسیر مستقیم بسمت دروازه ، چه جهت نفوذ از کناره ها ) .
2 . فرار ( چه بصورت با توپ در قالب حمل توپ ، چه بصورت بدون توپ در قالب رهایی و گریز از یار کناری در عمق دفاع حریف ) .
3 . حرکت از مسیرهای مستقیم یا کناره ها به عمق لایه های دفاعی ( با هدف نهایی ارسال پاس های کوتاه عرضی یا رو به عقب ) .
4 . شوتزنی از فواصل مختلف.
5 . ((بعلت ضعف مفرط چین در مقابل سانترهای کره جنوبی )) ، سانتر از فواصل مختلف بروی دروازه جهت استفاده مهاجمان ، تحمیل اشتباهات به مدافعان و دروازبان دو ضرب گیر این تیم .
1 . دقیقه 4 فرار مهدی طارمی از عمق دفاع چین در پی پاس عمقی و زیبای قوچان نژاد که ضربه کم قدرت طارمی به دفاع چین برخورد نموده و راهی کرنر شد . ( تاکتیک های 2 و 4 )
2 . دقیقه 8 فرار پا به توپ سعید عزت الهی از سمت چپ میانه میدان به پشت محوطه جریمه حریف ، دادن پاس به قوچان نژاد و شوت زیبای وی از پشت قوس محوطه جریمه چین که دروازبان توپ را به کرنر فرستاد . ( تاکتیک های 2 ، 3 و 4 )
3 . دقیقه 9 سانتر مسعود شجاعی از روی 1 ضربه کاشته که از مقابل پای پژمان منتظری پیش تاخته عبور کرد و نتیجه ای در برنداشت . (  تاکتیک های 1 و 5 )
4 . دقیقه 11 سانتر علیرضا جهانبخش از سمت چپ دفاع چین و از روی 1 ضربه کاشته که دفاع سراسیمه توپ را با سر دفع نموده و در ادامه سانتر بلند پور علی گنجی از جناح مخالف نیز راهی خارج زمین شد . ( تاکتیک های 1 و 5 )
5 . دقیقه 16 توپی که با 1 پاس در اختیار قوچان نژاد در حالتی نامتعادل قرار گرفت ، آن را با ضربه ای نصفه و نیمه و کم اثر به بیرون فرستاد . ( تاکتیک های 2 ، 3 و 4 ) . در دقایق بعد شوت جهانبخش از بالای دروازه راهی خارج چارچوب شد . (  تاکتیک های 1 و 4 )
***دقیقه 26 سانتر بازیکنان چین از سمت راست دفاع ایران ، از روی سر مدافعین عبور کرده  و در سمت چپ در اختیار ایران قرار گرفت .
6 . دقیقه 29 پاس عمقی دریافت شده توسط طارمی ، با بی دقتی وی از بالای دروازه بیرون رفت . ( تاکتیک های 2 و 4 )
7 . دقیقه 35 مهدی طارمی در پی بهم ریختگی عمق دفاع حریف ، در یک و دو با مدافع حریف و در موقعیتی تقریبا تک به گل ، توپ را با شدت کم شوت کرد که با واکنش مناسب دروازبان تبدیل به گل نشد . (  تاکتیک های 2 و 4 )
8 . دقیقه 37 سانتر زیبای بازیکنان ایران پشت سر دفاع چین میلاد محمدی پیش تاخته را در موقعیت تک به گل قرار داد که پرتاب وی بسمت توپ و شوت تکضرب وی را دروازبان به کرنر فرستاد . ( تاکتیک های 2 ، 4 و 5 )
*** دقیقه 38 سعید عزت الهی سعی در پی استفاده بی مورد از دست در کرنر ارسالی ، با کارت زرد جریمه شد .
*** دقیقه 39 مسعود شجاعی نیز بدون دلیل مرتکب خطا شد که حاصلش کارت زرد بود .
9 . دقیقه 42 بازی ترکیبی بازیکنان ایران از کناره بسمت عمق که پاس رو به عقب مسعود شجاعی راهی کرنر شد . ( تاکتیک های 1 و 3 )
6 . دقیقه 42 کرنر ارسالی از سمت چپ دروازه با قیچی برگردان زیبای مهدی طارمی از بالای دروازه بیرون رفت . ( تاکتیک های 4 و 5 )
نویسنده:محسن بابادی-آنالیزور و تحلیلگر فوتبال ایران



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*