اخبار عمومی
اعلام وصول 2
117088
تاریخ انتشار: 1396/01/11 22:35
دومین دوره مسابقات بومی محلی چوب بازی (قهرمانی کشور) با هدف تقویت فرهنگ های بومی محلی و با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت کننده از ۸ استان به میزبانی مسجدسلیمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصر جهان امروز ۱۱ فروردین ۹۶ دومین دوره مسابقات بومی محلی چوب بازی (قهرمانی کشور) با حضور بزرگان و پیشکسوتان هنرهای رزمی چوب بازی در مسجدسلیمان و به همت موسسه عصر نوین، شهرداری مسجدسلیمان و اداره ورزش و جوانان مسجدسلیمان برگزار گردید.
این مسابقات با شرکت بیش از ۱۰۰ شرکت کننده به صورت تک حذفی و براساس قوانین و مقررات چوب بازی بین اقوام ایرانی برگزار شد و‌ در پایان این مسابقات افشین محمدی، علی حاتمی و موسی قبادی به ترتیب مقام اول تا سوم این مسابقات را کسب نمودند.
 به گزارش عصر جهان چوب بازی یک ورزش قدیمی و کهن بین اقوام ایرانی به ویژه قوم لر است که از دیرباز و به شکل های متفاوت در جشن ها و برای افزایش آمادگی و قدرت بدنی انجام می شد.
در سطح خاورمیانه هیچ آیینی به اندازه چوب بازی بختیاری ها سنت نبرد را در خود نداشته است. آیین چوب بازی عشایر بختیاری، قابلیت ثبت جهانی به عنوان میراث شفاهی و فولكور را دارا می باشد.
ابزار چوب بازی یک عدد چوب بلند و کلفت ۲ یا ۳ متری و یک چوب کوتاه و نازک تر است. ترکه محکم و کلفت در این مبارزه نمادین دست مدافع و ترکه نازک که با حرکت کتف ها همراه است در دست حمله کننده می باشد و میدان رزم نیز برای فرار از حمله ترکه نازک پیش بینی شده است.
این ترکه بازی یا چوب بازی همراه با کرنا نوازی و دهل نوازی می باشد و صدای کوبش دهل یادآور سم ستوران در نبرد و رزم بوده است.
این آیین که قدمتی دیرینه دارد هنوز در بین قوم بختیاری اجرا می شود.

عکس: امیر حیدری


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*