اخبار عمومی
اعلام وصول 2
127446
تاریخ انتشار: 1396/01/30 21:23
هدایت الله خادمی تشریح کرد:
عضوکمیسیون انرژی مجلس گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس می تواند کشور را از واردات بنزین بی نیاز کند.

به گزارش عصرجهان هدایت الله خادمی در گفت و گو با خانه ملت در خصوص تاخیر در افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیان اینکه این پالایشگاه یکی از پروژه های مهمی بود که اگر به موقع راه اندازی شود،می تواند در صورت کنترل شفاف مصرف نیز کشور را از واردات بنزین بی نیاز کند.

نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه در راه اندازی این پالایشگاه علی رغم قول های متعدد تاخیر بوجود آمده است گفت: سال گذشته که یکی از برج های آن به بهره برداری رسید، گفته شد که چند ماه دیگر پالایشگاه راه اندازی می شود که متاسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است.

تاخیر در افتتاح پالایشگاه خلیج فارس به نفع کشور نیست

خادمی با بیان اینکه تاخیر بوجود آمده در افتتاح پالایشگاه خلیج فارس به نفع کشور نیست، تصریح کرد: ما هنوز به دلیل عدم راه اندازی این پالایشگاه مجبور به واردات بنزین و خارج کردن ارز از کشور هستیم که امیدواریم با تلاش هایی که انجام می شود این پالایشگاه هر چه سریع تر راه اندازی شود.

نگاه ما به صنعت نفت هنوز خام فروشی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص جذب سرمایه گذاری برای ساخت این پالایشگاه گفت: متاسفانه نگاه ما بعد از پیروزی انقلاب به صنعت نفت تقریبا خام فروشی بوده و به جای تبدیل مواد خام به صدها فرآورده با ارزش دیگرخام فروشی کرده ایم که متاسفانه همین نگاه باعث شد که ما بعد از انقلاب به جز در زمان یکی از دولت ها که دو پالایشگاه تاسیس شد، دیگر ساخت پالایشگاهی را شروع نکنیم.

برخی کشورها با تبدیل نفت خام ایران به فرآورده آن را به خودمان می فروشند!

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در این زمینه ضعیف عمل کرده ایم، تصریح کرد: در طول این سال ها تنها به خام فروشی، واردات بنزین و هدردادن منابع ارزی کشور ادامه داده ایم و این در حالی است که کشورهای دیگر با اینکه منابع نفتی نداشته و از ما نفت می خرند، همان نفت خریداری شده را تبدیل به فرآورده های دیگر کرده و به خودمان می فروشند!

وی در خصوص میزان سرمایه گذاری خارجی در ساخت پالایشگاهی همچون ستاره خلیج فارس گفت: در این حوزه نیز سرمایه گذاری خارجی صورت نگرفته و هیچ قرار دادی مبنی براینکه خارجی ها بیایند در کشور برای ساخت پالایشگاه سرمایه گذاری کنند اتفاق نیفتاد و به همین دلیل در این مدت، زمان را از دست داده و بسیاری از کارها را لنگ گذاشتیم به خیال اینکه خارجی ها با منابعی که می آورند کار را با کیفیت تر انجام می دهند اما آن ها نه سرمایه و نه تکنولوژی ساخت را وارد کشور کردند.

کارهایی که تاکنون در صنعت نفت انجام شده از سوی شرکت های داخلی بوده  است

نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در خصوص استفاده از ظرفیت شرکت های داخلی برای ساخت این پروژه خاطرنشان کرد: کارهایی که تاکنون انجام شده از سوی شرکت های داخلی بوده  است به طوری که بخشی از اقدامات انجام شده در پارس جنوبی مربوط به وزارت صنعت و بخشی از آن مربوط به قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) است و در برخی پروژه ها نیز خود وزارت نفت اجراکننده است، از این رو آنچه انجام شده از طریق پیمانکاران داخلی و شرکت های سرمایه گذاری نهادها و سازمان ها بوده است.

منابع مالی و نقدینگی را با جدیت به سمت سرمایه گذاری سوق ندادیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه بخواهیم منابع مالی و نقدینگی را با جدیت به سمت سرمایه گذاری سوق دهیم، این کار انجام نشده چراکه فکر می کردیم این نقدینگی جوابگوی سرمایه گذاری در این بخش نیست و باید منتظر  خارجی ها بمانیم که آن ها  بیایند که متاسفانه آن ها نیز طبق معمول به قول خودعمل نکردند و همین امر باعث از دست رفتن زمان شد./



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*