اخبار عمومی
اعلام وصول 2
127451
تاریخ انتشار: 1396/01/31 01:17
علت اینکه این همه نخبه ی علمی انرژی و وقت خود را صرف فضایی مثل شورای شهر میکنند چیست؟ کما اینکه با این سابقه می توانند در توسعه و پیشبرد زیرساخت های علمی کمک های شایانی به جامعه دانشگاهی بکنند.

عصرجهان/ مجید میراحمدی
سونامی شرکت کنندگان در انتخابات شورای شهر اگر مقوله ی عجیبی نباشد ولی نیاز به تحلیلی مبسوط دارد. باید دید هدف کاندیداها از ثبت نام در شورای شهر چه می باشد و با چه نیتی سودای کرسی شورای شهر را دارند؟ چرا شورای شهر را سهل الوصول می دانند؟ طبق چه شاخصه هایی خود را ناجی شهر می نامند؟
 باری ،هدف نگارنده نشان دادن میل افراد در صحنه نیست ، بلکه بررسی سوابق و رزومه های کاندیدا ها و به عبارتی راستی آزمایی این سوابق و تطابق آنها با وظایف شورای شهر و شهرداری می باشد.
نامزد های انتخابات شورای شهر  با توجه به سوابق ارائه شده، همگی از برگزیده های علمی می باشند که اگر رزومه های آنها بررسی شود لیست بلند بالایی از سوابق علمی و اجرایی را می توان مشاهده کرد که هر خواننده ای را به حیرت وامیدارد. علت اینکه این همه نخبه ی علمی انرژی و وقت خود را صرف فضایی مثل شورای شهر میکنند چیست؟ کما اینکه با این سابقه می توانند در توسعه و پیشبرد زیرساخت های علمی کمک های شایانی به جامعه دانشگاهی بکنند.
با پیشفرض صدق رزومه ی کاندیدا ها ، وجود این همه نخبه علمی در صف انتخابات شورا می تواند نشان از یک عیب بزرگ ساختاری باشد. اگر (( نخبه)) رابه استناد ماده ی ۴ اساسنامه بنیاد نخبگان ، فرد برجسته و کارآمدی بدانیم که اثرگذاری وی در تولید و گسترش علم و هنر و فناوری و فرهنگ سازی و مدیریت کشور محسوس باشد و هوش و خلاقیت و کارآفرینی و نبوغ فکری وی در راستای تولید و گسترش دانش و نوآوری موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی و اعتلای جامعه انسانی کشور شود.البته هرکسی میتواند در جایگاه نخبگی قرار گیرد اگر به مکانیزم های ورود به جامعه نخبگی غلبه کند که یکی ازین مکانیزم ها تحصیل در دانشگاه های دولتی و سطح اول است.
با این حال وقتی سوابق نامزدها مورد تحقیق قرار بگیرد و آنها را در بوته آزمایش مدعای خود قرار دهیم ، علت ترافیک انتخابات شورای شهر را بهتر می توان فهمید و لاجرم به بازتعریف کلمه ((نخبه)) میشویم.به عنوان مثال در رزومه کاندیداها فعالیت هایی همچون مدیر پروژه-ارائه مقالات داخلی و خارجی-عضو و دبیر احزاب سیاسی-نخبه فرهنگی و اجتماعی کشور-برگزاری برنامه هاب فرهنگی و اجتماعی-عضو تیم های ورزشی-دانشجو و جوان ممتاز که جز رزومه دسته چندم به حساب می آیند پررنگ تر می باشد به عبارتی رزومه های زرد عمده ی سوابق کاندیداها را در برمیگیرد. و باید دید این رزومه ها چه مقدار می تواند کارایی و تاثیر گذاری برای بهبود بسترهای شهری داشته باشد که با نگاهی به شورای شهر کلان شهر ها میتوان فهمید قسمت اعظمی از افراد راه یافته دارای سوابق مدیریتی چندین ساله فارغ از جناح های سیاسی بودند و صد البته بیشترین خسارت را افراد دارای رزومه زرد همچون ورزشکاران و خوانندگان به توسعه شهری وارد نمودند.
حال با توجه به وظایف شورای شهر که نظارت بر عملکرد شهرداری ، برنامه ریزی و تصویب بودجه ، تایید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری ، تصویب لوایح و .. میباشد ، باید دید اولا چند نفر از نامزد ها به وظایف شورای شهر واقفند و دوما چند نفر از آنها قادر به ایفای نقش مثبت و تخصصی در رابطه با وظایف شورای شهر می باشند. البته عملکرد شورای شهر در دوره های گذشته احساس تکلیف و اعتماد به نفس را به اکثر لیسانسه ها و فوق لیسانسه ها داده است که خود را همتراز و بالاتر از آنها ببیند.
باری، شورای شهر و شهرداری هم مجال خدمت میدهد هم فضای منفعت دارد اگرچه تجربه ثابت کرده است که شورای شهر و شهرداری ((نام ))و ((نان)) دارد ولی  میتواند ((ننگ)) را نیز به همراه داشته باشد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*