اخبار عمومی
اعلام وصول 2
127464
تاریخ انتشار: 1396/01/31 11:17
اگر شب تا دیر وقت بیدار بمانید، کم بخوابید یا دچار الکل‌زدگی شده‌باشید، چشم‌های ورم‌کرده اصلا عجیب نیست. حساسیت‌ها و سینوزیت مزمن می‌تواند علت دیگر پف چشم باشد. هم‌چنین استرس و عادت‌های مختلف عصر مدرن از قبیل خیره شدن به صفحه‌ی کامپیوتر برای مدت طولانی نیز موثر است.

عصرجهان-بیدار شدن با چشم‌های ورم‌کرده و هاله‌های تیره زیر آن راه ایده‌آلی برای شروع روزتان نیست. پف چشم می‌تواند پیامی کاملا اشتباه درباره‌ی سبک زندگی و عادت‌هایتان انتقال دهد، و شما را به عنوان فردی جلوه  دهد که خیلی سالم و متعادل نیست.
دلایل زیادی برای منظره‌ی ناخوشایند پف چشم وجود دارد، از حساسیت و کمبود خواب گرفته تا عوامل ژنتیکی که نمی‌توانید کار زیادی برای آن بکنید. خوشبختانه روش‌های درمانی طبیعی و ساده‌ی زیادی برای پف چشم وجود دارد که کمک‌تان می‌کند ظاهر بشاش و حاکی از سلامت خود را دوباره به دست بیاورید.


علت‌های پف چشم
برخی دلایل پف چشم پررنگ‌تر از سایر دلایل هستند.
اگر شب تا دیر وقت بیدار بمانید، کم بخوابید یا دچار الکل‌زدگی شده‌باشید، چشم‌های ورم‌کرده اصلا عجیب نیست. حساسیت‌ها و سینوزیت مزمن می‌تواند علت دیگر پف چشم باشد. هم‌چنین استرس و عادت‌های مختلف عصر مدرن از قبیل خیره شدن به صفحه‌ی کامپیوتر برای مدت طولانی نیز موثر است.
برخی عوامل وجود دارد که شاید فورا آن‌ها را با ورم شدید چشم در ارتباط ندانید. هم‌چنین محرک‌های مختلفی که به بدن‌تان می‌رسانید، از جمله مواد شیمیایی موجود در عطرها، مواد آرایشی و شوینده‌ها می‌تواند در ایجاد ورم چشم نقش داشته‌باشد.
و برخی آدم‌ها نیز ذاتا مستعد پف چشم هستند. گاهی ژنتیک مقصر هاله‌ی سیاه دور چشم است.
درمان‌های طبیعی برای پف چشم
برش‌های خیار
احتمالا این مشهورترین درمان طبیعی برای چشم است و تبدیل به نوعی آداب زیبایی شده‌است. خیار را برش دهید، برش‌ها را در یک کیسه‌ی پلاستیکی بگذارید و منجمد کنید. دراز بکشید و زیر سرتان بالش قرار دهید و برش‌های خیار منجمد را به مدت ۱۰ دقیقه روی چشم‌هایتان بگذارید. خیار حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که سوزش را تسکین می‌دهد و اثر خنک‌کنندگی آن تورم را کاهش می‌دهد.
چای کیسه‌ای
شما می‌توانید برای این روش درمانی هم از چای سیاه و هم از چای سبز استفاده کنید. چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان بیش‌تری است و احتمالا برای تسکین سوزش موثرتر خواهدبود. می‌توانید از برخی دمنوش ها مانند بابونه نیز استفاده کنید که به خاطر اثر آرامش‌بخش آن معروف است.
۲ چای کیسه‌ای را به مدت چند دقیقه در آب داغ خیس کنید، سپس بیرون بیاورید و بگذارید خنک شود. کیسه‌ها را در حالت درازکشیده روی چشم‌هایتان قرار دهید. بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. می‌توانید این فرایند را چند بار در روز تکرار کنید. چای‌های کیسه‌ای استفاده‌شده را دور نیندازید، چون می‌توانید با آن‌ها کارهای زیادی بکنید.
آب نمک
در این روش درمانی از اصل اسمز برای خلاص شدن از شر آب اضافی اطراف چشم‌ها استفاده می‌شود.
نصف یک قاشق چای‌خوری نمک را با ۴ فنجان آب مخلوط کنید. آب باید گرم باشد تا نمک حل شود، اما این ترکیب را بیش از حد داغ نکنید، در غیر این صورت چشم‌هایتان را می‌سوزانید.
کمی پنبه یا دستمال مخصوص چشم را در آب نمک خیس کنید و به مدت چند دقیقه آن را روی پلک‌هایتان بگذارید. این روش را چند بار تکرار کنید.
یخ
یخ چشم‌هایتان را تازه می‌کند. باعث می‌شود رگ‌های خونی تنگ شود و به این طریق التهاب را کاهش می‌دهد. قطعه‌های یخ را در یک حوله بپیچید و چند دقیقه آن را به چشم‌هایتان فشار دهید.
اگر عجله دارید پاشیدن آب سرد می‌تواند همین تاثیر را داشته‌باشد. صورت‌تان را با آب سرد بشویید و از حس خنکی لذت ببرید چون شما را بیدار می‌کند و چشم‌هایتان را باز می‌کند.
سفیده‌ی تخم مرغ و نارون کوهی (هاماملیس)
ممکن است استفاده از سفیده‌ی تخم مرغ کمی چندش‌آور به نظر برسد، اما گفته می‌شود به سفت شدن پوست و جلوگیری از چین و چروک کمک می‌کند. نارون کوهی یک قابض طبیعی است که پوست را سفت می‌کند.
از دو سفیده‌ی تخم مرغ استفاده کنید. آن را کاملا بزنید تا به حالت کف یک‌دست در بیاید. چند قطره عصاره‌ی نارون کوهی به آن اضافه کنید. با یک قلم مو یا پارچه‌ی نرم این ترکیب را زیر چشم‌هایتان بمالید و اجازه دهید خشک شود. بگذارید حدودا ۱۵ دقیقه بماند و بعد با آب بشویید. می‌توانید این روش را هر روز تکرار کنید.
آلوئه ورا
گیاه آلوئه ورا سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین E است، که پوست را آرام می‌کند و آن را تغذیه می‌کند. هم‌چنین برای چین و چروک نیز مفید است. آلوئه ورا یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای خشکی پوست اطراف چشم است.
بهتر است چند برگ تازه‌ی این گیاه را تهیه کنید، آن را باز کنید و ژل آن را استفاده کنید. این ژل را با ملایمت زیر چشم بمالید و مطمئن شوید داخل چشم نمی‌رود. ماساژ دادن به خودی خود التهاب را کاهش خواهدداد، چون جریان خون را بهبود می‌دهد و به خارج کردن مایعات کمک می‌کند.
آلوئه ورا یک گیاه دارویی رایج است و نه فقط برای پوست، بلکه برای بیماری‌های دیگر نیز مفید است.
ماساژ
اگر پف چشم با تجمع مایع لنفاوی در ارتباط است ماساژ چشم می‌تواند راه حل آن باشد. به آرامی ناحیه‌ی اطراف چشم را با انگشت ماساژ دهید. از حرکت‌های دورانی استفاده کنید. این کار را به مدت چند دقیقه در صبح انجام دهید. یا در طول روز وقتی احساس خستگی کردید، کمی به خودتان فرصت دهید تا به چشم‌هایتان کمک کنید آرام شوند.
نکات دیگری که باید در نظر داشته‌باشید
چیزهای دیگری هست که می‌تواند به شما کمک کند چشم‌هایتان را شاداب و سالم نگه دارید:
– به بدن‌تان آب کافی برسانید. اگر در طول روز به اندازه‌ی کافی آب ننوشید، بدن به عنوان مخزنی برای روز مبادا، شروع به ذخیره کردن آب در اطراف چشم‌ها می‌کند. اگر به میزان کافی آب ننوشید ممکن است پف چشم نتیجه‌ی مستقیم آن باشد. مطمئن شوید هر روز ۶ تا ۸ لیوان (۱.۵ تا ۲ لیتر در روز) آب می‌نوشید.
– از نمک زیاد در رژیم غذایی‌تان اجتناب کنید، چون می‌تواند سبب احتباس مایعات شود.
–  دقت کنید آیا بعد از استفاده از نوعی اسپری مو یا لوازم آرایشی چشم‌هایتان حساس می‌شود یا خیر و محصولات طبیعی را انتخاب کنید که کم‌تر احتمال دارد باعث واکنش‌های منفی شود.
– هنگام کار کمی وقفه ایجاد کنید و اجازه بدهید چشم‌هایتان استراحت کند.
– هنگام خوابیدن از ۲ بالش استفاده کنید تا سرتان کمی بالاتر قرار بگیرد. بالا بودن سر مانع از تجمع مایعات در اطراف چشم‌ها می‌شود.
– چشم‌هایتان را با شدت نمالید. این کار بیهوده است و مانند یک دور باطل بی اثر است. از لمس چشم‌هایتان اجتناب کنید، مگر این‌که بخواهید به آن‌ها یک ماساژ ملایم بدهید.

منبع/روزگاران



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*