اخبار عمومی
اعلام وصول 2
127474
تاریخ انتشار: 1396/01/31 21:19
گویا جریان منتقد دولت عجله دارد که قبل از برگزاری مناظرات پیروز میدان مباحثه لقب گیرد

عصرجهان-ادوار مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری نشان داده که مناظرات تلویزیونی نقش ویژه‌ای در تصمیم‌گیری مردم دارند اما گویا جریان منتقد دولت عجله دارد که قبل از برگزاری مناظرات پیروز میدان مباحثه لقب گیرد.
به گزارش خبرآنلاین تصمیم ناگهانی عدم پخش مناظره ها به مهمترین چالش روز پنجشنبه 31 فروردین تبدیل شد آن هم در حالی‌که احتمال دارد تا ساعاتی دیگر شورای نگهبان اسامی نامزدهای دوازدهین دوره انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند.
اما موضوع از آنجا شروع شد که دومین جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور، علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما، قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما، مسئولان ستاد انتخابات کشور و نماینده ناظر شورای نگهبان به ریاست وزیر کشور برگزار شد و موضوع برخورداری برابر نامزدها از امکانات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ضوابط و چارچوب های تولید و پخش برنامه‌های انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.
سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور مجموع تصمیم گیری هایی را که در این کمیسیون فراقوه ای انجام شد در کانال تلگرامی خود منعکس کرد و از جمله مصوبات این كميسيون آن بود که مناظره های انتخاباتی نامزدها به صورت ضبط شده و گفتگوهای تلويزيونی به صورت زنده پخش شود.
رسانه های اصولگرا حامی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی سریع از این خبر کلی درصدد بهره برداری انتخاباتی برآمدند و این خط خبری را دنبال کردند که مخالفت با پخش زنده مناظرات تلویزیونی باهدایت حسن روحانی به تصویب کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری رسیده است و در مجموع این خط خبری را دنبال کردند که « روحانی می خواهد در وضعیت پاسخگویی قرار نگیرد». مصاحبه پشت مصاحبه بود که روی خروجی این خبرگزاری ها قرار می گرفت.
رسانه های همسو با جمنا همچنان با مسرّت در حال تهیه خبر و ارسال گزارشات جهت دار بودند که هم شخص اول دولت و مشاورش اعلام کردند موافق برگزاری مناظره به طور زنده هستند و باید در تصمیم اتخاذ شده تجدید نظر صورت گیرد.
حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور از تقاضای حجت الاسلام حسن روحانی برای تجدیدنظر در مصوبه امروز  کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات خبر داد و دقایقی بعد رئیس جمهور در جمع جوانان و نخبگان استان فارس با بیان این که حامی هر شیوه ای در مناظرات است که مردم بهتر انتخاب کنند ابراز امیدواری کرد که ستاد تبلیغات انتخابات، تجربه‌ها را باز مرور کند. او گفت: من طرفدار آزادترین شیوه مناظره‌ها هستم که مردم بتوانند بهتر انتخاب کنند. وجود مخالف هم مفید است؛ همه باید بدون لکنت زبان سخن بگویند و نقد کنند.
حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری هم در واکنش به خبر پخش نشدن مناظره های ریاست جمهوری به صورت زنده از سیمای جمهوری اسلامی ایران این سوال را مطرح کرد که «معناي اين امرچيست؟ آياكساني كه رييس جمهورمي شوندصلاحيت زنده روي آنتن رفتن ندارند؟ يا قصد دارند برخي مطالب را سانسوركنند؛ يعني مردم محرم نيستند؟»
در همین راستا، محمدباقر قالیباف بااشاره به ظرفیت‌های منحصر به فرد مناظره‌های زنده و افزایش میزان مشارکت مردم برگزاری آنها را ضرورتی برای آگاه سازی عمومی از برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزدهای انتخاباتی دانست.
وی با تکرار انتقاد خود از لغو زنده بودن برنامه مناظره‌ها از کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات خواست که با درخواست عمومی برای برگزاری مناظره‌های آزاد و زنده موافقت و همراهی کند.
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم هم اعلام کرد که اینجانب از مناظره زنده به عنوان یکی از راه‌های شناخت در افکار عمومی استقبال می‌کنم و این را حق مردم بزرگوار و هوشمند کشورمان می‌دانم.
زاکانی از دیگر کاندیداهای اصولگرا هم در قالب بیانیه ای گفت: اینجانب به شخصه آمادگی کامل دارم در مناظره زنده تلویزیونی به تببین برنامه‌های انتخاباتی خود در کنار سایر نامزدها بپردازم.هندس سیدمصطفی میرسلیم:
سید مصطفی میرسلیم نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از طرف حزب موتلفه اسلامی هم در واکنش به خبر عدم پخش زنده مناظره ها گفت:نباید حق آگاهی مردم از عکس العمل های حقیقی نامزدها گرفته شود.این حق مردم است که بتوانند با شناخت کامل، نامزد مورد نظر خود را انتخاب کنند.
نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در اعتراض به این حرکت گفت:جلوه آرایی برای اینکه چهره واقعی نامزدها مشخص نشود خلاف حق شهروندی مردم است.بنده برای حضور در پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی نه تنها آماده‌ام بلکه لحظه شماری می کنم.
به نظر می رسد با توجه به درخواست افراد مطرحی که در جمع حاضران انتخابات ریاست جمهوری خواهند بود می بایست کمیسیون مربوطه تجدیدنظری در این مصوبه خود انجام دهد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*