اخبار عمومی
اعلام وصول 2
127478
تاریخ انتشار: 1396/02/01 03:30
بر اساس این طرح 4 مرحله‌ای آمریکا متعهد می‌شود که برای براندازی "بشار اسد" نیروی نظامی اعزام نخواهد کرد.

یک رسانه آمریکایی مدعی شد که "رکس تیلرسون" وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیرش به مسکو یک طرح 4 مرحله‌ای برای حل و فصل بحران سوریه ارائه داده اما روسیه این طرح را رد کرده است.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس (AP) در گزارشی با اعلام این خبر نوشت که این اطلاعات را یکی از مقامات مطلع آمریکایی در اختیار آن قرار داده است.
بر اساس این طرح 4 مرحله‌ای آمریکا متعهد می‌شود که برای براندازی "بشار اسد" نیروی نظامی اعزام نخواهد کرد.
رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا (سمت راست) و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه
رسانه آمریکایی: طرح 4 مرحله‌ای آمریکا برای حل بحران سوریه / روسیه مخالفت کرد
این طرح 4 مرحله‌ای که خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی ارائه آن از سوی تیلرسون به روسیه در سفر اخیرش به مسکو شده به شرح زیر است:
مرحله نخست: این مرحله از طرح آمریکایی شامل از بین بردن داعش به طور کامل در سوریه است. در این مرحله داعش تنها اولویت آمریکاست.
مرحله دوم: در این مرحله آمریکا متعهد شده است که با ایجاد یک توافق آتش‌بس میان دولت و مخالفان، در سوریه ثبات ایجاد کند.
در این مرحله آمریکا با همکاری دولت سوریه "مناطق موقت ثبات" ایجاد خواهد کرد که هواپیماهای آمریکا و کشورهای هم‌پیمان آن با هماهنگی نیروی هوایی سوریه بر فراز آنها پرواز خواهند کرد.
بر اساس طرحی که به گفته این منبع آگاه آمریکا به روسیه پیشنهاد داده است در این مرحله نهادهای دولتی سوریه نیز که در مناطق درگیری تعطیل شده‌ بودند فعالیت خود را از سر خواهند گرفت. در صورت اجرایی شدن این پیشنهاد، نهادهای دولتی در مناطق سنی‌نشین از سوی سنی‌ها، در مناطق علوی نشین از سوی علوی‌ها، در مناطق کُرد نشین از سوی کردها و در مناطق دیگر نیز به همین ترتیب اداره خواهند شد.
در این مرحله اداره کشور به یک دولت موقت سپرده خواهد شد.
مرحله سوم: در این مرحله "بشار اسد" باید به صورت داوطلبانه از ریاست جمهوری سوریه کناره‌گیری کند و اگر این کار را نکند باید وی را از شرکت مجدد در انتخابات ریاست جمهوری منع کرد یا اینکه وی را به محاکمه به جرم ارتکاب جنایات جنگی تهدید کرد.
بر اساس این گزارش، واشنگتن فکر می‌کند که اگر به بشار اسد این تضمین داده شود که مورد پیگیری قضایی قرار نخواهد گرفت وی با کناره‌گیری داوطلبانه از قدرت و رفتن به روسیه یا ایران موافقت خواهد کرد.
در ادامه گزارش آمده است که کاخ سفید این احتمال که بشار اسد در صورت عدم کناره‌گیری داوطلبانه از سوی مخالفان کشته خواهد شد را احتمال مطرح دانسته است اما همچنین تاکید کرده است که آمریکا کناره‌گیری داوطلبانه بشار اسد را ترجیح می‌دهد.
مرحله چهارم: این مرحله ساماندهی سوریه پس از پایان مرحله انتقالی را شامل می‌شود.
بر اساس این گزارش، آمریکا برای کسب رضایت روسیه و جلب همکاری آن برای اجرای این طرح، به روسیه اجازه ادامه استقرار پایگاه نظامی دریایی خود در "طرطوس" سوریه و پایگاه هوایی خود در "حمیمیم" سوریه را ارائه داده است.
اما روسیه نگران این مسئله است که پس از برکناری اسد چه تضمینی برای بقای پایگاه‌های نظامی‌اش در سوریه وجود خواهد داشت.
لازم به ذکر است که در پی انتشار این خبر "دیمیتری بیسکوف" سخنگوی رئیس جمهور روسیه ارائه هرگونه طرح از سوی تیلرسون به روسیه برای حل بحران سوریه را نادرست اعلام کرد.


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*