اخبار عمومی
اعلام وصول 2
127552
تاریخ انتشار: 1396/02/04 14:11
.

ایرنا نوشت: علی رغم تنش ها و اختلاف ها بین قاهره و ریاض روز گذشته (یکشنبه) رییس جمهور مصر در بدو ورود به ریاض، در فرودگاه مورد استقبال پادشاه سعودی قرار گرفت.

مصر و قاهره در یکسال گذشته شاهد اختلاف های شدیدی در موضع گیری در مسائل منطقه ای بخصوص درباره سوریه، یمن و لیبی و نیز مسایل داخلی مانند واگذاری جزایر تیران و صنافیر بودند؛ این اختلاف ها بار دیگر در خصوص اعلام دروغ اعزام 40 هزار نیروی مصری برای شرکت در نبرد یمن در حمایت از آل سعود و ائتلاف عربی - آمریکایی در هفته گذشته رخ نشان داد که واکنش منفی محافل مصری را به دنبال داشت و بار دیگر ریاض غافلگیر شد؛ با وجود این مسایل روز گذشته (یک شنبه)عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به ریاض سفر کرد و مورد استقبال رسمی ملک سلمان پادشاه عربستان در فرودگاه ریاض قرار گرفت.
این امر نشان می دهد که عربستان برای همراه ساختن کشورهای منطقه بخصوص قاهره که یکی از محورهای اصلی در میان کشورهای عربی برای همپیمانی با ریاض برای پیشبرد اهداف خود بخصوص در سایه ایران هراسی گسترده که طرف هایی همانند آمریکا و رژیم صهیونیستی به راه انداخته اند تا چه حد خویشتن داری و صبوری نشان می دهد.
مصر از سال 2011 با انقلاب در این کشور و پس از آن روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی همواره در موضع گیری های خود نسبت به غرب و شرق به سمتی رفته که بیشتر نزدیک به منافع این کشور است؛ پس از اینکه السیسی مورد استقبال باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا قرار نگرفت و قاهره پس از 40 سال روابط خود را با روسیه ترمیم کرد و از هیات های روسی در قاهره استقبال گرم کرد تا هم به واشگتن نشان دهد که قاهره در غیاب آمریکا می تواند همپیمان قوی تری داشته باشد و هم تا حدی از فشار رشد گروههای افراطی و سلفی که مورد حمایت عربستان قرار می گیرد در مصر جلوگیری کند.
در حالی که باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا از دعوت السیسی به واشنگتن خودداری می‌کرد، دونالد ترامپ از زمانی که السیسی را در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۱۶ ملاقات کرد با وی ارتباط برقرار نمود. السیسی جزو اولین افرادی بود که طی تماس تلفنی انتخاب ترامپ را به وی تبریک گفت.
هر دو رئیس جمهور دارای برخی متغیرهای مشترک هستند به نحوی که از رسانه‌ها به دلیل آنچه نقد نادرست می‌دانند، بیزار هستند، ترامپ و السیسی انرژی خود را بر امنیت متمرکز کرده‌اند، ضمن این که کشور و دولت خود را هدف تهدیدات ناعادلانه می‌دانند و هر دو از فضایی خارج از سیاست وارد حوزه اجرایی شده‌اند.
با توجه به این که السیسی طی چهار سال حضور در قدرت از کاخ سفید دیدار نکرده بود، در کنار امید به اعتبار داخلی، سفر وی به آمریکا و دیدارش با ترامپ موید پایان دوری و انزوای وی از کاخ سفید بود. ضمن این که این موضوع به بهبود شرایط و موقعیت وی در سیاست داخلی کمک می کند؛ بنابراین السیسی می‌تواند خود را به مردم مصر به عنوان سیاستمداری بین‌المللی معرفی نماید.
از سوی دیگر مصر به عنوان اولین کشور عربی که سازش با اسرائیل (رژیم صهیونیستی)را قبول کرد و در ماه های اخیر نیز به توصیه ترامپ از ارائه پیش نویس ضد شهرک سازی به شورای امنیت خودداری نمود و نیز روابط سردی که با رهبران حماس (جنبش مقاومت اسلامی فلسطین) در نوار غزه دارد و آنها را منزوی ساخته امیدهایی به ترامپ برای حل مسئله فلسطین و مسئله صلح بین آنها و تقسیم فلسطین به دو کشور در زمان ریاست جمهوری او داده است.

سایه دونالد ترامپ بر روابط قاهره و ریاض برای تکمیل ائتلاف سعودی

این طور که از دیدار کوتاه روز گذشته السیسی و ملک سلمان بر می آید نشان می دهد که دو طرف مسایل منطقه ای از جمله مسئله سوریه و نفوذ ایران بر مسایل اقتصادی را مقدم کرده اند.
دو کشور مصر و عربستان هر دو در ماههای گذشته مورد استقبال دونالد ترامپ در کاخ سفید قرار گرفتند. رئیس جمهور آمریکا از زمان آغاز ریاست جمهوری خود در صدد بوده تا یک ائتلاف سنی میانه رو بخصوص درباره رژیم صهیونیستی بویژه با حضور کشورهایی مانند عربستان، مصر و اردن تشکیل دهد. یکی از مهم ترین اهرم هایی نیز که وی به آن تمسک جسته مسئله نفوذ ایران در منطقه و توافق هسته ای است که آن را به نفع منطقه نمی داند.
'جمیز ماتیس' وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته از ریاض و برخی طرف های منطقه از جمله سرزمین های اشغالی دیدار و با مسئولان رژیم صهیونیستی گفت وگو کرد یکی از مهم ترین مسائلی که در واقع این مسئول وابسته به ترامپ سعی داشت با آن دل آنها را تسکین دهد حمایت از آنها در مقابل نفوذ ایران بخصوص در سوریه و یمن بود.
به نظر می رسد که دیدار مقام های عربستان و مصر بی ارتباط با خواسته آمریکا برای صلح و تفاهم این کشورها نباشد. بنا بر گزارش ها دونالد ترامپ در دیدار خود با 'محمد بن سلمان' جانشین ولیعهد سعودی از وی خواست که قاهره و ریاض فورا توافق نفتی با یکدیگر را از سرگیرند. توافقی که طبق آن عربستان 750هزار تن از محصولات نفتی خود را در ماه به مدت 5 سال به ارزش 15 میلیارد دلار به مصر صادر می کرد در حالی که این توافق شش ماه بود که به دلیل اختلاف عربستان و مصر در مسئله سوریه در شورای امنیت، متوقف شده بود.
همچنین 'عبدالله مرعی بن محفوظ' معاون رئیس شورای اقتصادی عربستان -مصر دیروز (شنبه) از فراهم سازی زمینه ها برای سرمایه گذاری بخش خصوصی عربستان و فعال سازی آن در مصر خبر داد.
وی افزود: این نهاد از دیدار مسئولان دو کشور استقبال می کند و بر اجرایی شدن توافق های اقتصادی بخش های دولتی و خصوصی در بین دو کشور که در 24 توافق نامه و به ارزش 25 میلیارد دلار امضا شده، تاکید دارد.
بنابراین می توان گفت، علاوه بر عربستان که دایما خواهان همراهی مصر با ائتلاف سعودی بخصوص در ائتلاف ضد یمن بوده، این بار دونالد ترامپ نیز از ترمیم روابط دو کشور مصر و عربستان استقبال می کند و خواهان نقش فعال مصر در مسائل منطقه ای است بخصوص با نفوذی که قاهره دارد و بسیار بیشتر از عربستان است و می تواند با اردن یک ائتلاف استراتژیک تشکیل دهد.
علی رغم اینکه عربستان و مصر اخیرا نیز در مسئله حمله شیمیایی به 'خان شیخون' در جنوب ادلب سوریه موضع متفاوتی داشتند و مصر استفاده از سلاح های شیمیایی را محکوم و خواستار تحقیقات مستقل بین المللی شد، چیزی که درست مقابل موضع عربستان و آمریکا بود؛ حال باید دید آیا مصر که همواره خواهان حفظ بشار اسد در قدرت و راه حل سیاسی برای حل بحران این کشور بوده به عربستان نزدیکتر می شود یا مواضع مستقل خود را در قبال عراق، سوریه و لیبی حفظ می کند.
السیسی از روز گذشته (یک شنبه) با هیاتی بلندپایه اقتصادی و بانک مرکزی این کشور به ریاض سفر کرده، موضوعی که نشان می دهد وی از میل ریاض برای ادامه کمک های مالی و اقتصادی به خود اطلاع داشته و الان سعی دارد از این استقبال عربستان به نفع خود استفاده کند؛ عربستانی که در طول دو سال گذشته همواره در مسایل منطقه ای با شکست مواجه شده و به همراهی مصر نیاز دارد و با امید به حمایت های دونالد ترامپ در صدد یک طرح جدید است.
باید در روزهای آینده دید آیا در سایه خواست آمریکا، در موضعگیری های قاهره نسبت مسائل منطقه و ایران تفاوتی ایجاد می شود؛ مصری که به شکل علنی به ایران حمله نکرده در حالی که عربستان و آمریکا همواره از این موضوع برای بسیج همه جانبه منطقه استفاده می کنند، یا اینکه عبدالفتاح السیسی کما فی السابق خواهان بهره مندی از حمایت ها و پشتیبانی های هر دو طرف غرب و شرق است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*