اخبار عمومی
اعلام وصول 2
127678
تاریخ انتشار: 1396/02/17 01:06
همین استراتژی شاید باعث شد که روز گذشته "اسحاق جهانگیری" از آن شخصیت و چهره حاضر جواب و منتقد نسبت به رویکرد برخی کاندیداها، به چهره ای آرام و ساکن در مناظره دوم بدل شود و به جای پاسخگویی به انتقادات جدی کاندیداهای رقیب و منتقد دولت، به بیانیه خوانی اکتفا کند و وظیفه پاسخگویی به رقیبان را به رئیس جمهور بسپارد

عصرجهان-«اسحاق جهانگیری» از جمله نامزدهای انتخابات ریاست‎جمهوری است که از سوی اصلاح‎طلبان در این عرصه حضور پیدا کرده است و از ابتدا به عنوان کاندیدای پوششی پا به عرصه رقابت های انتخاباتی گذاشته است تا کمک و یار رئیس جمهور در جریان مبارزه های انتخاباتی و مناظره ها باشد؛ جایی که در اولین مناظره به شدت خوب ظاهر شد تا جایی که شنیده شد ممکن است او گزینه نهایی باشد و روحانی به نفعش کنار برود.
تابناک نوشت: معاون اول رئیس جمهور، از جمله دولت مردان باتجربه دولت یازدهم به شمار می رود که در آخرین دقایق نامنویسی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در ستاد انتخابات کشور برای حضور در این انتخابات ثبت‎نام کرد تا جریان انتخابات وارد فصل جدیدی شود و او را به عنوان یک پتانسیل و نامزد جدی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری مشاهده کنیم.
شروع قدرتمندانه کاندیدای پوششی
اگرچه حضور جهانگیری در عرصه انتخابات ریاست‏جمهوری ابتدا از زبان بسیاری از کارشناسان سیاسی در جهت حمایت از روحانی و تحت عنوان نامزد پوششی بود، اما رویکرد مناسب و قدرتمندانه آقای معاون اول دراولین مناظره انتخابات ریاست‎جمهوری وی را به چهره انتخاباتی این دوره تبدیل کرد؛ روندی که در جریان افزایش رای جهانگیری در نظرسنجی‎ها نیز به خوبی جلوه کرد.
جهانگیری در مناظره انتخاباتی خود در نقش یک نامزد انتخاباتی خود را نماینده جریان اصلاحات دانست و به گونه‎ای وانمود کرد که قصد دارد تا آخرین لحظه در انتخابات ریاست‎جمهوری باقی بماند. هرچند این امر برای بسیاری از کارشناسان سیاسی باور پذیر نیست؛ اما برخی هم بدشان نیامد که از این فضا استفاده کرده و جهانگیری را به عنوان نماینده طیف اصلاح طلب خیلی جدی تر وارد عرصه رقابت های انتخاباتی کنند.
حضور قدرتمند جهانگیری در اولین مناظره انتخاباتی سبب شد تا اصلاح‎طلبان در جهت تشکیل ستاد انتخاباتی برای وی گام بردارند؛ روندی که در ادامه سبب شد تا جهانگیری، همشهری و هم حزبی اش در حزب کارگزاران سازندگی یعنی «حسین مرعشی» را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود تعیین کند.
احساس خطری که از ناحیه جهانگیری ایجاد شد!
شاید همین جدی شدن حضورجهانگیری، استقبال برخی چهره های اصلاح طلب و کارشناسان سیاسی اصولگرا از ورود جدی وی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری و معرفی اش به عنوان کاندیدایی که از چهره پوششی بیرون آمده و واقعی تر در این عرصه فعال است و روند رو به اقبال به معاون اول باعث شد که برخی از این ناحیه احساس خطر کنند و به دنبال تغییر رویه و تقسیم کار باشند به نحوی که رئیس جمهور نسبت به مناظره اول جدی تر در مباحث مناظره های انتخاباتی مشارکت کنند و نکات کلیدی و طلایی را او بگوید.
همین استراتژی شاید باعث شد که روز گذشته «اسحاق جهانگیری» از آن شخصیت و چهره حاضر جواب و منتقد نسبت به رویکرد برخی کاندیداها که گاها برای اثبات سخنانش مستند به آمار و ارقام نیز سخن می گوید، به چهره ای آرام و ساکن در مناظره دوم بدل شود و به جای پاسخگویی به انتقادات جدی کاندیداهای رقیب و منتقد دولت، به بیانیه خوانی اکتفا کند و وظیفه پاسخگویی به رقیبان را به رئیس جمهور بسپارد.
بر اساس شنیده ها اگرچه «حسن روحانی» در مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری بهتر از مناظره اول پاسخ گفت و رقیبانش را به چالش کشید، اما در پیش گرفتن این رویکرد که جهانگیری به چهره خنثی و بیانیه خوان تبدیل شود، به شدت مورد انتقاد برخی فعالن سیاسی حامی دولت قرار گرفته و این مساله را باعث پیش افتادن رقیب در جریان مناظره ها خوانده اند. جایی که رئیسی، قالیباف و میرسلیم با در پیش گرفتن رویکرد انتقادی از دولت و حمایتی از یکدیگر، توانستند سخنان منتقدانه خود را بیان کنند و دولت را نیز به چالش بکشند.
واکنش معاون اول به شکست در مناظره دوم
شاید همین مساله باعث شد که امروز «اسحاق جهانگیری» با انتشار دو پست پیاپی در صفحه توییتر خود بنویسد که «هنوز تا انتخابات فرصت باقی است . مناظره سوم جریان موفق را مشخص خواهدکرد.» او که انگار متوجه شکست روز گذشته خود و روحانی در مقابل رقیب و در جریان مناظره انتخاباتی دوم شده، گفته است که « هنوز در نیمه راه هستیم. خواهید دید که کدام فکر و جریان، برنامه و حرف برای گفتن دارد،‌ حوصله کنید تا انتخابات فرصت باقی است. حوصله کنید. تغییر فضا را در مناظره سوم خواهید دید. تا انتخابات فرصت باقی است.»
اما آنچه امروز ضرورت و اهمیت دارد توجه به این امر است که آیا جهانگیری در وضعیت فعلی که همه اصلاح‎طلبان براین موضوع تاکید دارند که باید همه تلاش خود را به کارگیرند تا «حسن روحانی» دوباره رئیس‎جمهور شود، چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد و چه رویه‌ای را در پیش می‎گیرد آیا از صحنه انتخابات به نفع روحانی کنار می‌رود و یا ترجیح می‌دهد بماند و رقابت کند.
یک اصلاح‌طلب: معلوم نیست روحانی بماند یا جهانگیری!
«داریوش قنبری» فعال اصلاح‎طلب در گفت وگو با خبرنگار «تابناک» معتقد است: جهانگیری بدون شک تمامی تلاش خود را در حمایت از روحانی در رقابت انتخابات ریاست‎جمهوری انجام خواهد داد.
وی تاکید دارد: حسن روحانی در حال حاضر تنها گزینه اصلاح‎طلبان و جریان عتدالی در انتخابات است و جهانگیری آمده است که به وی کمک کند و در این راستا تا به امروز به بهترین شکل ممکن وارد عمل شده است.
این فعال اصلاح‎طلب خاطرنشان کرد: اما بدون شک در عرصه انتخابات هیچ چیز قابل پیش‎بینی نیست و باید منتظر بمانیم و ببینیم که اصلاح‎طلبان چه تدبیری را اتخاذ خواهند کرد.
یک اصولگرا: مقبولیت جهانگیری بیشتر از روحانی است
اما، «احمد سالک» عضو جامعه روحانیت مبارز و از چهره‎های اصولگرا در گفت وگو با خبرنگار «تابناک» با بیان اینکه جهانگیری در حال حاضر مقبولیت بیشتری از روحانی در بین مردم دارد، تاکید کرد: اصلاح‎طلبان بدون شک اگر احساس کنند که «حسن روحانی» سبد رای بالایی را در انتخابات پیش رو ندارد به طورحتم از گزینه جهانگیری استفاده خواهند کرد.
وی تصریح کرد: جهانگیری در مناظره‎های انتخاباتی به ویژه در مناظره اول، به خوبی ثابت کرد که نسبت به اقدامات دولت یازدهم و مسائلی که در کشور در جریان است اشراف بیشتری دارد از این رو شرایط وی برای حضور در عرصه رقابت انتخاباتی به نسبت روحانی بهتر است.
سالک یادآوری کرد: باید منتظر باشیم و ببینم که روند انتخابات به چه شکلی پیش می‎رود. آیا به سمت روحانی خواهد بود یا جریان اصولگرایی با روندی که ایجاد می‎کند باعث می شود جهانگیری در انتخابات باقی بماند و یا اینکه به نفع روحانی کناره‎گیری خواهد کرد؟



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*