اخبار عمومی
اعلام وصول 2
127686
تاریخ انتشار: 1396/02/17 01:23
.

در حالی که قرار است فردا دور نهایی انتخابات فرانسه برای مشخص شدن رئیس جمهور آینده این کشور میان امانوئل ماکرون، نامزد مستقل و مارین لوپن نامزد راست افراطی برگزار شود، آشوب و آشفتگی فضای سیاسی فرانسه را در پی اعلام هک گسترده کمپین انتخاباتی امانوئل ماکرون فراگرفته است. بسیاری از دخالت روس ها در انتخابات فرانسه، برابر با فرمولی شبیه به انتخابات آمریکا سخن می گویند.

به گزارش تابناک؛ در آخرین دقایق از پایان رقابت های تبلیغاتی دو کاندیدای نهایی ریاست جمهوری فرانسه در روز جمعه، کمپین انتخاباتی امانوئل ماکرون، با انتشار بیانیه ای عنوان کرد که رایانه های کمپین های این کاندیدا با هک گسترده ای مواجه شده که به نظر در راستای اثرگذاری مستقیم بر نتایج انتخابات روز یکشنبه (فردا) است.

ورز گذشته، تقریبا حدود 9 گیگابایت داده و اطلاعات در قالب ایمیل، قراردادها و مستندات مالی از کمپین انتخاباتی ماکرون روی سایت اشتراک گذاری داده های Pastebin قرار گرفت. کمپین ماکرون صحت برخی از اطلاعات منتشره در فضای نت را تأیید کرده است؛ اما گفته که این اطلاعات همچنین با داده های جعلی تلفیق شده است تا چهره ای مخدوش از نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ارائه کند. بیانیه ستاد انتخاباتی ماکرون بیان کرده که این اقدام رسما و صراحتا برای ایجاد بی ثباتی در دموکراسی صورت گرفته است.
 
 

پس از این بیانیه، مسئولان ستاد انتخاباتی ماکرون به سرعت این اتفاق را مشابه با هک ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون و انتشار اسناد و اطلاعات کمیته ملی حزب دموکرات به نفع دونالد ترامپ دانسته و بیان کرده اند که به احتمال بسیار، روسیه و هکرهای روسی در این اتفاق مستقیم دست داشته اند.
با این حال، متخصصان امنیتی هشدار داده اند، هم اکنون با توجه به اطلاعات موجود، نمی توان به درستی مشخص کرد، چه کسی مسئول این هک گسترده است. در همین حال، مقامات امنیتی فرانسه در مورد احتمال شدید دخالت و دستکاری روس ها در انتخابات فردای فرانسه هشدار جدی داده اند.
 قرار است فردا یکشنبه، انتخابات فرانسه در دور نهایی و دوم برگزار شود و به دلیل مواضع کاملا متفاوت دو نامزد نهایی این انتخابات و تأثیر مهمی که رئیس جمهور آینده فرانسه بر تحولات اروپا دارد، از اهمیت بسزایی برخوردار شده است. رقیب امانوئل ماکرون، مارین لوپن رهبر راست گرای افراطی جبهه ملی فرانسه، مواضعی کاملا مخالف با اتحادیه اروپا دارد؛ در حالی که شخص ماکرون به شدت از انسجام و یکپارچگی و تقویت این اتحادیه دفاع می کند.
تا قبل از انتشار اطلاعات هک شده امانوئل ماکرون، نظرسنجی های انتخاباتی نشان می داد که امانوئل ماکرون با فاصله ای حدود 20 نمره ای از رقیب انتخاباتی خود پیش است. طی یک مناظره انتخاباتی در هفته گذشته نیز ماکرون موفق شده بود به شکلی اساسی مارین لوپن و مواضع وی را به نقد کشیده و سبد رأی خود را به شدت تقویت کند.
هنوز مشخص نیست که انتشار اطلاعات کمپین ماکرون چه میزان تأثیر بر نتایج انتخابات فردا خواهد داشت؛ اما زمانبندی هوشمندانه انتشار این اطلاعات، فرصت هرگونه توضیح از کمپین ماکرون در خصوص آنها را گرفته است. بر اساس قوانین انتخابات فرانسه، از نیمه شب جمعه تمامی فعالیت های تبلیغاتی دو کاندیدا کامل متوقف شده و هیچ نظرسنجی جدیدی امکان برگزاری نخواهد داشت.
بسیاری بر این باورند که این هک گسترده از سوی روسیه رقم خورده است. تحلیلگران بر این باورند که کرملین به شدت طرفدار پیروزی لوپن در این انتخابات و برای تضعیف هر چه بیشتر اتحادیه اروپاست. از سویی کمپین مارین لوپن، روابط مالی خوبی با روسیه دارد و شخص لوپن در ماه مارس یک بار کاملا سرزده به کرملین سفر کرد و دیداری با ولادیمیر پوتین صورت داد. در این دیدار، لوپن به صراحت کریمه را بخشی از خاک روسیه دانست که عملا دشنه ای بر سینه اتحادیه اروپا بود.
اما از آن سو، امانوئل ماکرون در حالی که چندان چهره ضد روسی خود را به وضوح نشان نداده، بارها از موضوع تحریم ها روی این کشور به خاطر اقداماتش در اوکراین حمایت کرده و با تهاجمی خواندن سیاست خارجی روسیه، پیشنهاد داده است تا زمان بازگشت روسیه به تعهدات توافق نامه مینسک، تحریم ها بر سر جای خود بمانند. وی همچنین از پوشش اخبار انتخاباتی خود توسط دو رسانه روسی اسپوتنیک و تلویزیون راشاتودی، ممانعت و از مواضع نزدیک لوپن به روسیه به شدت انتقاد کرده و در مناظره روز چهارشنبه به صراحت از لوپن پرسید: «چه کسی پول تبلیغات شما را می دهد؟».

گفته می شود، هکرهای کمپین ماکرون همه رد پاهای خود را تا حد ممکن پاک کرده اند تا نشانی از هویت خود در این موضوع باقی نگذارند. ماه گذشته، شرکت امنیتی ترند بیان کرده بود که شاهد فعالیت های مشکوک فیشینگ اطلاعات در کمپین امانوئل ماکرون بوده است. به گفته این شرکت هکرهای وابسته به نظامیان روسیه که کمیته ملی حزب دموکرات و هیلاری کلینتون را هک کرده بودند، در این فعالیت ها حضور دارند. هکرها تلاش کرده بودند تا به ایمیل های مقامات و مسئولان کمپین ماکرون نفوذ کننده که البته به گفته خود این مسئولان و ماکرون این تلاش ناموفق بوده است.
 


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*