اخبار عمومی
اعلام وصول 2
127846
تاریخ انتشار: 1396/02/26 01:12
جهانگیری در گفت و گوی ویژه خبری:
جهانگیری سپس گفت: اگر سالی نهصد و پنجاه هزار شغل را در نظربگیریم باید الزاماتی را در نظر بگیریم. رهبری هم به این موضوع اشاره کردند، ما در دولت اصلاحات هم به این موضوع اشاره کردیم که مجموع این الزامات باید در نظر گرفته شود تا بخش خصوصی وارد کار شود.

عصرجهان- اسحاق جهانگیری با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو در پاسخ به این پرسش که کشور ما به چه مقدار شغل احتیاج دارد و چگونه باید ایجاد شود اظهار کرد: تا کنون در ارتباط با ایجاد شغل صحبت های زیادی شده است، کمتر البته برنامه عملیاتی درمیان آنها دیدم.
وی ادامه داد: ما انباشت بی کاری بین دو تا سه میلیون بیکار داریم. یک مجموعه متقاضی شغل هم سالانه اضافه می شود.
جهانگیری گفت: بیشتر این انباشت بیکاری مربوط به متولدین دهه شصت است، اینکه اقتصاد ایران چه توانی دارد برای ایجاد شغل باید گفت در دولت تدبیر و امید تعداد شغل های خوبی ایجاد شده ،اما هنوز کسری داریم.
وی با اشاره به برنامه ششم گفت: شغل خودش به عنوان کاری که عامل اصلی باشد نیست، باید تولید و سرمایه گذاری بیشتری صورت بگیرد که در نهایت به تولید شغل می‌انجامد.
جهانگیری سپس گفت: اگر سالی نهصد و پنجاه هزار شغل را در نظربگیریم باید الزاماتی را در نظر بگیریم. رهبری هم به این موضوع اشاره کردند، ما در دولت اصلاحات هم به این موضوع اشاره کردیم که مجموع این الزامات باید در نظر گرفته شود تا بخش خصوصی وارد کار شود.
وی افزود: اگر تولید کشور رشد پیدا کند و به سالی هشت درصد برسد با خودش شغل می آورد. باید تولید باشد، با قاچاق مبارزه شود، زمینه صادرات ایجاد شود، سرمایه گذاری فعال شود  کشوری که می خواهد شصت و پنج میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد کشور کند تا شغل ایجاد کند باید دیپلماسی لازم را داشته باشد.
جهانگیری سپس گفت: شغل های دانش بنیان ساده ترین و مهم ترین شغل است. پیش بینی کردیم تا در آینده به ده هزار شغل دانش بنیان برسیم. در اواخر سال گذشته مصوبه ای به مجلس دادیم که یک و نیم میلیارد از منابع صندوق را به ایجاد اشتغال روستایی اختصاص دهیم.
وی ادامه داد: توسعه صنایع کوچک و متوسط نیز مهم است. بهبود فضای کسب و کار به معنی مجموعه سیاست ها با برنامه ریزی روشن برای تشویق بخش خصوصی است. این موضوع را در مرکز فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز می بینیم.
جهانگیری در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: بخش مسکن یکی از مهم ترین بخش های صنعت است. با فعال شدنش بخش های مختلفی از صنعت پیش می رود.یکی از نیاز های اصلی مردم هم  مسکن است.
وی ادامه داد: در تهران بیش از ششصد هزار خانه با ارزش دویست و پنجاه میلیارد دلار خالی مانده، قیمت مسکن تقریبا ده برابر شده . اولین موضوع مسکن در دولت آینده خانه اولی ها است. صندوق سپرده گذاری بانک مسکن در این حوزه فعالیت خواهد کرد تا خانه اولی ها مسکن مورد نیازشان را تهیه کنند.
جهانگیری سپس گفت: حسن این کار این است که برای اولین بار بعد از یک دوره طولانی وامی با نرخ تک رقمی به مردم ارائه خواهیم داد.
وی در ادامه به تشریح برنامه دولت بعدی در ارتباط با بافت‌های فرسوده و ایجاد مسکن در حاشیه شهرهای بزرگ پرداخت.
جهانگیری با اشاره به واحدهای مسکونی روستایی به استحکام بخشی خانه های روستایی اشاره کرد و سپس به تشریح طرح مسکن اجتماعی پرداخت و گفت: منابع این مساله از محل کمک های حمایتی و دولت پرداخت می شود.
وی با اشاره به موضوع نقدینگی در کشور نیز اظهار کرد: حدود هزارو دویست میلیارد دلار حجم نقدینگی ما است، اما هنوز به میزان نقدینگی تولید ناخالص ملی نرسیده است. اما همواره می تواند کمک باشد و در شرایط مدیریت نادرست تهدید باشد به صورتی که مردم احساس کنند زمینه فعالیت آن ها کم وجود دارد.
جهانگیری در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه به بازار سرمایه گفت که دولت باید به این حوزه توجه ویژه ای داشته باشد .
وی در تشریح موضوع نقدینگی گفت: فراموش نکردیم در سال ٩٠ و ٩١ که اعتماد عمومی به دولت از بین رفت هر پولی که داشتند را به ارز و طلا تبدیل می‌کردند، اما در سال های بعد وقتی اعتماد ایجاد شد ایران با کاهش قیمت نفت با تلاطم قیمتی در بازارش رو به رو نشد.
جهانگیری با اشاره به موضوع رکود تورمی گفت: زمانی که اوایل انقلاب رشد اقتصادی مثبت بود تورم خیلی بالا بود ، اما در یک دوره زمانی رشد منفی است و تورم خیلی بالا است. آن هم در سال ٩١تا اوایل ٩٢ بوده است. دولت یازدهم  باچنین شرایطی رو به رو بود. به حمد الله با سیاست های خوبی که صورت گرفت رشد اقتصادی بالای٧درصد بوده است. دوره خوبی است اما مردم به دلیل گرفتاری‌هایی که دارند و کوچک شدن سفره هایشان متوجه آن نشدند.
وی ادامه داد: مهم ترین تصمیم ما در دولت بعدی افزایش سرعت اقتصاد است، الان اقتصاد ایران قادر است تولید شغل کند و مشکلات را بر طرف کند. باید این سرعت به حدی بالا برود که این اتفاقات مثبت را مردم متوجه شوند.
جهانگیری سپس گفت: مالیات کشور ما جزء مالیات های پایین است. ما در زمینه مالیات دنبال این هستیم که با مالیات دهندگان خرد اعتماد کنیم و بر اساس حرف خودشان عمل کنیم و به جای آن  بر بنگاه های بزرگ توجه کنیم تا از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم.
وی در ارتباط با موضوع قاچاق نیز گفت: قاچاق از بدترین اتفاقاتی است که به تولید کشور آسیب جدی می زند. روزی که مبارزه با قاچاق را شروع کردیم، میزان قاچاق را کاهش دادیم، خوشبختانه گمرک ایران به سامانه های خوبی مجهز شده تا مشخص شود این کالا از کجا آمده و به کجا می رود. ان‌شاءلله به سرعت این بخش از دغدغه های کشور را برطرف می کنیم.
جهانگیری در ادامه گفت: بیشترین تحریم را در دولت یازدهم گذراندیم اما پیش از آن شرایط جوری شد که هیچ کس قادر نبود این دهه اقتصادی را پیش بینی کند ، اما ما با مدیریت خوب این موضوع را برطرف کردیم.
وی با اشاره به موضوع فساد اداری گفت: دولت آینده حتما دولت ضد فساد خواهد بود. هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد نداریم، اما باید دسترسی به اطلاعات، فضای مجازی آزاد و گردش نخبگان وجود داشته باشد، تعامل خوبی هم باید بین قوه قضاییه با دولت وجود داشته باشد.
جهانگیری همچنین گفت: ما از اقتصاد دنیا سرمایه، بازار و تکنولوژی می خواهیم. باید رئیس جمهور با دیپلماسی اقتصادی این موارد را ایجاد کند. یکی از اصلی ترین مسائل ما توجه به روستاها است. این دولت موفق شد خدمات خوبی ارائه کند .
وی سپس به اقدامات دولت در حوزه کشاورزی ،گردشگری و صنعتی روستایی اشاره کرد و گفت: طرح نظام سلامت از بهترین خدمات دولت به روستایی ها و مردم بود. ما تشخیص دادیم باید درمان مردم را سامان دهیم، بیش از ده میلیون نفر را بیمه کردیم.
در ادامه این گفت و گو جهانگیری یادآور شد: یکی از ظرفیت هایی که در رسیدگی به محرومین وجود دارد بحث سهام عدالت است . خوشبختانه طبق قانون مجلس از سال٩٦باید برای مردم تعیین تکلیف می کردیم که صاحب کارخانه ای هستند یا نه ، تا شهریور ماه تمام مردم تعیین  تکلیف و سهام دار می شوند.
جهانگیری همچنین گفت: ما از اقتصاد دنیا سرمایه،بازار و تکنولوژی می هواهیم. باید رئیس جمهور با دیپلماسی اقتصادی این موارد را ایحاد کند. یکی از اصلی ترین مسائل ما توجه به روستاها است. این دولت موفق شد خدمات خوبی ارائه کند به روستاها، در حوزه آب رسانی،برق، راه روستایی، اینترنت و ... ایجاد شد.
وی سپس به اقدامات دولت در حوزه کشاورزی ،گردشگری و صنعتی روستایی اشاره کرد و گفت: طرح نظام سلامت از بهترین خدمات دولت به روستایی ها و مردم بود. ما تشخیص دادیم باسد درمان مردم را سامان دهیم. بیش از ده میلیون نفر را بیمه کردیم.
در ادامه این گفت و گو جهانگیری یادآور شد: یکی از ظرفیت هایی که در رسیدگی به محرومین وجود دارد بحث سهام عدالت است . خوشبختانه طبق قانون مجلس از سال٩٦باید برای مردم تایین تکلیف می مردیم که صاحب کارخانه ای هستند یا نه ، تا شهریور ماه تمام مزدم تایین و تکلیف می شوند و همه مردم سهام دار می شوند.
وی گفت : مردم عزیز دولت نسبت به حل مشکلات طبقات ضعیت مصمم است،مصصم است تا دغدغه شما را برطرف کند.
جهانگیری در ارتباط با ایجاد شغل برای افراد تحصیل کرده، به طرح کاروزی که توسط وزارت کار،  تعاون و رفاه اجتماعی مطرح شد اشاره کرد و گفت: علاوه بر طرح کارورزی در حوزه زیربنایی آی تی برنامه های خوبی فراهم شده است.
وی در خصوص بازار سرمایه ایران نیز گفت: همانطور که اشاره کردم ما یک بازار سرمایه سهام  بزرگ خواهیم داشت. باید سیاست هایی اتخاذ کنیم که آسیبی به آن ها نرسد. نقدینگی که قبلا در مورد آن بحث کردیم می تواند در این حوزه وارد شود و موفقیت ایجاد کند.
جهانگیری با اشاره به حوزه کشاورزی به تعاونی ها اشاره کرد و گفت: سیاست دولت این است که طبق اصل ٤٤ نقش تعاونی ها را بیشتر کند و واسطه ها را به حداقل برساند، البته این حلقه به صورت کامل ایجاد نشده است.
وی در ادامه گفت: طی این روزها شایعاتی ایجاد می‌شود تا دل مردم مومن را بلرزانند. بهترین رابطه را این دولت با مراجع داشته است. دولت هیچ کاری  خلاف دین انجام نمی‌دهد. موضوع سند ٢٠٣٠یونسکو را برخی طوری اعلام کردند که  انگار دولت خلاف کرده است. شبنامه پخش کردند.
جهانگیری ادامه داد: وزیر ما امضا کرده است که این سند نباید با هیچ سند بالادستی مغایرت داشته باشد، ما به صورت جدی پایبند به حراست از عقاید دینی مردم هستیم.
وی در پایان تاکید کرد: مردم عزیز انتخابات موضوع مهمی است. از جوانان درخواست دارم در این ایام با مردم بیشتر گفت و گو کنند. دو تفکر در این انتخابات مطرح شد، ما به چه دولتی احتیاج داریم؟ به دولتی نیاز داریم که قادر باشد مشکلات کشور را حل و فصل کند. من نمی دانم با چه تدبیری کاندیدایی که حتی یک روز سابقه اجرایی نداشته برای ریاس



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*