اخبار عمومی
اعلام وصول 2
127958
تاریخ انتشار: 1396/03/03 15:03
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها: نتایج انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به غیر از اهواز در بقیه جاها تا حدودی مشخص شده است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، فرهاد تجری در نشست خبری ضمن قدردانی از حضور آگاهانه و زمان شناسانه مردم در پای صندوق های رای افزود:‌ در حدود 38 هزار و 71 روستا انتخابات شوراهای اسلامی برگزار شد که نتایج آن مشخص شده است. 

وی گفت: همچنین در هزار و 240 حوزه شهری شاهد برگزاری انتخابات شورا بودیم که به غیر از شهر اهواز که اختلالاتی در جمع ‌بندی ایجاد شد، سرنوشت نتایج انتخابات بقیه شهر‌ها روشن شده است.
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با بیان اینکه در 141 شهر انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شد که تجربه خوبی بود گفت: به دلیل اینکه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری در اولویت بود نتایج انتخابات شوراها کمی با تأخیر اعلام شد.
وی با بیان اینکه تجربه برگزاری انتخابات به صورت مکانیزه تجربه خوبی بود گفت: 99 درصد از شرکت‌کنندگان اعلام رضایت کردند فقط چون یک مقداری با عدم آگاهی مردم نسبت به نحوه استفاده از سیستم‌ها مواجه شدیم و اینکه احراز هویت همه رأی دهندگان به صورت آنلاین باید تأیید می ‌شد ، موجب شد که استفاده از سیستم الکترونیکی کمی زمان ‌بر شود ، لذا بارزترین نقطه ضعف این سیستم هم به این موضوع برمی‌گردد و امیدواریم این مشکل برطرف شود.
تجری با بیان اینکه در این دوره از انتخابات 130 هزار نفر ناظر داشتیم افزود :  6 هزار و 200 نفر در  هیأت ‌های شهرستان ‌ها حضور داشتند و 40 نفر از همکاران ما نیز در قالب بازرس ، انتخابات شوراها را رصد می‌کردند.
وی با بیان اینکه پس از اعلام صلاحیت‌ های استانی هزار و 400 نفر به هیأت مرکزی شکایت کردند گفت : از این میان 700 نفر تأیید صلاحیت شدند که زمینه حضورشان در انتخابات فراهم شد.
سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با بیان اینکه در تهران 3 هزار و 900 شعبه اخذ رأی ، 5 هزار ناظر و هزار نفر بازرس داشتیم افزود: برخی از دوستان کم لطفی کردند و اعلام کردند که هیأت‌های نظارت بر روند شمارش آرا نظارت نکرده‌ اند ، در حالی که  هیأت‌ های مرکزی تهران و شهرستان‌ها همگی از لحظه شروع انتخابات تا هنگام تجمیع آرا و صورت جلسه حضوری فعال داشتند.
وی گفت: امروز تعدادی از صندوق‌ها را به صورت تصادفی انتخاب کردیم و آمار آن‌ها را با آماری که وزارت کشور ، هیأت مرکزی نظارت و صورت جلسه‌ هایی که به صورت دستی تهیه شده بود ، دوباره تجمیع و چک کردیم که حتی در یک مورد نیز با مشکل مواجه نشدیم  .
تجری ادامه داد: انتظارمان این است که دوستان کارشناسانه صحبت کنند و انتخاباتی که مردم با علم و آگاهی و نشاط حضور پیدا کرده ‌اند، بیهوده و به ناحق زیر سوال نبرند.
سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: ما به عنوان هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات تخلف را نفی نمی‌کنیم ، شاید در مصادیقی رخ داده باشد اما نباید کلیات انتخابات را زیر سوال برد.
بیش از یک میلیون و 900 هزار آرای باطله داشتیم
سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات شوراها گفت: بیش از یک میلیون و 900 هزار آرای باطله داشتیم.
فرهاد تجری در نشست خبری در سالن اجتماعات باشگاه خبرنگاران جوان به جمع بندی انتخابات شهر و روستا پرداخت و افزود: در این دوره از انتخابات در مجموع 38 میلیون و 274 هزار و 869 رای به صندوق ها ریخته شد که از این میان 36 میلیون و 360 هزار و 145 رای آرای صحیح بود و یک میلیون و 914 هزار و 724 رای نیز آرای باطله بود.
وی گفت: بیشترین آرا در استان های تهران، خراسان رضوی، فارس ، اصفهان و مازندران داده شد. 
تجری ادامه داد: در این دوره از انتخابات 113 شکایت به هیئت مرکزی واصل شده که 70 شکایت در خصوص بازشماری آرا بود و همچنین شکایت های دیگری در خصوص خرید و فروش و یا نحوه تجمیع و شمارش آراء شکایت داشتند که به این شکایت ها رسیدگی می شود و هر کدام از این شکایت ها که منتهی به تغییر سرنوشت آرا شود آراء باطل می شود .
سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات شوراها ادامه داد: هر کجا احساس کنیم تخلفات و یا دخالت های مسئولان در برگزاری انتخابات دخیل بوده و در آرا نمایندگان انتخاب شده تاثیرگذار است مطمئنا آرا اخذ شده در ان حوزه باطل خواهد شد.
تجری در خصوص رسیدگی به شکایات داوطلبان نیز گفت: وظیفه مجریان اعلام تخلف و وظیفه ضابطان برخورد با تخلفات است که همانطور که گفتم یکی از تخلفاتی که در این دوره از انتخابات شهر و روستا بیشترین فراوانی را داشت خرید و فروش آرا بود که البته تاکنون مستندات و مدارکی در این خصوص وجود نداشته است و حتما باید کسانی که شکایت و ادعاهایی دارند حتما باید با مستندات قانونی بتوانند ادعاهای خود را ثابت کنند تا به شکایت آنان رسیدگی شود.
پس از انتخابات نظارتی بر نمایندگان شوراها صورت نمی گیرد
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: به موجب قانون اساسی مجلس وظیفه نظارت بر اجرای قانون را دارد اما کجای این کار مجلس نظارت است . 
فرهاد تجری با بیان اینکه قانون انتخابات یکی از پر ضعف‌ترین قوانین است افزود: این ضعف مجریان انتخابات و انتخاب‌کنندگان و ناظران انتخاباتی را با  مشکل مواجه می‌کند.
وی گفت : به موجب قانون اساسی مجلس وظیفه نظارت بر اجرای قانون را دارد اما کجا گفته شده است که باید وارد امور اجرایی و انتخابات شود. 
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با بیان اینکه اسم این نظارت است اما اقدامات آن کاملا اجرایی است افزود : در واقع بخشی از انتخابات را نمایندگان مجلس انجام می‌دهند که این با  قانون مطابقت ندارد و حدود دو سه ماهی وقت نمایندگان مجلس را نیز می‌گیرد.
وی ادامه داد : در نهایت این فرایند باعث می‌شود که هم نمایندگان مجلس ناراضی شوند و هم مردم و نظارت های کافی و صحیح نیز صورت نمی گیرد . 
تجری گفت : همانطور که امروز نیز شاهدیم به خاطر همین عدم نظارت صحیح در برخی از مکان ‌ها(اعضای) شوراهای شهرستان‌ها در این دوره از انتخابات یا در بازداشت به سر می ‌برند و یا اینکه به دلیل تخلفاتی که انجام داده ‌اند ، دارای پرونده ‌های مختلف قضایی و کیفری هستند .
وی با بیان اینکه بعد از انتخابات نیز نظارتی بر نمایندگان شوراها صورت نمی گیرد افزود : حتی در حین برگزاری انتخابات و یا بعد از آن نظارتی بر شوراها صورت نمی‌پذیرد که امیدواریم به دلیل آسیب‌شناسی‌هایی که در این دوره صورت پذیرفت تا حدودی مشکلات حل شود .
سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت : امروز در جلسه علنی طرحی بررسی شد که امیدواریم بتوانیم در این حوزه قانون‌گذاری لازم را انجام دهیم تا انتخابات با صحت و سلامت بیشتری انجام شود و بعد از انتخابات نیز نظارت‌های بیشتری بر شورای شهر رقم بخورد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره درخواست تلفنی رییس مجلس شورای اسلامی برای بازشماری آرا در برخی از حوزه ها پرسید افزود : رئیس مجلس در این دوره کمترین دخالت را در حوزه هیأت نظارت داشته است و فقط مطالب و موضوعاتی را که از ناحیه اشخاص و افراد بیان می‌شود، ارجاع دادند که تذکر ایشان نیز از این باب بود . 
تجری گفت: هیأت نظارت مرکزی بر انتخابات چه مجلس بخواهد و چه نخواهد وظیفه قانونی خود را انجام خواهد داد تا شفاف سازی صورت گیرد و اگر تجمیع آرای صورت می گیرد به منظور بررسی صحت و سقم صندوقها و شمارش آراست .
سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: ضمن اینکه امروز لیست خدمت آمدند ما در حضور آنها 15 صندوق را که رای آنها در آن صندوق ها صفر بود شمارش کردیم که تغییر در شمارش آرا ایجاد نشد. 
وی با بیان اینکه آقای چمران باید به صورت مکتوب شکایت خود را به هیات مرکزی اعلام کند تا رسیدگی صورت گیرد ادامه داد : البته ما برای رفع برخی ذهنیت ها برای 50 نفر اول بالغ بر 500 صندوق را بازشماری و مطابقت دادیم که یک مورد هم تخلف ندیدیم . 
تجری در پاسخ به این سوال که 52 نماینده مجلس درباره تخلفات انتخابات شوراها نامه ای به ریاست مجلس نوشتند گفت: اینکه نمایندگان مجلس معترض باشند حقشان است چرا که به هر حال نظر نمایندگان قابل احترام است مضاف بر اینکه هیئت مرکزی نظارت بی‌نقص نمی‌تواند باشد . 
وی افزود : همانطور که گفتم 1400 نفر در خصوص احراز صلاحیت‌شان شکایت کرده بودند که ما وظیفه داشتیم ظرف 24 ساعت به آن رسیدگی کنیم که گاهی افرادی به دلیل سوء پیشینه رد صلاحیت شده بودند اما در شکایت های خود گواهی سوء پیشینه (از طرف مقام قضایی) ارائه کرده بودندکه با همان گواهی نیز صلاحیت شان تایید شده بود .   
وی ادامه داد : البته ما افرادی را که جرائم محرز داشتند و جرائم مهمی را مرتکب شده بودند بدون اغماض رد کردیم اما به هرحال خلأ قانونی وجود دارد و این مسئله تاحدی مشکل ساز شده و باید هرچه سریع‌تر به این امر رسیدگی شود.
مجلس باید از روند اجرایی قانون کنار برود
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: مجلس باید از روند اجرایی قانون کنار برود . 
فرهاد تجری با بیان اینکه از تاریخ اعلام نتایج همه کاندیداها 48 ساعت فرصت دارند تا شکایت و اعتراض خود را به هیأت‌ های بخش شهرستان و استان و مرکزی اعلام کنند افزود: یقینا به شکایات مطرح شده از سوی حوزه‌ های بخش و استان رسیدگی می‌شود و نتیجه این شکایات با هماهنگی هیئت مرکزی اعلام خواهد شد. 
وی گفت : 43 شکایت در حوزه خرید و فروش رأی و استفاده از شناسنامه دیگری در انتخابات دریافت شده که این موارد نیز در دست بررسی قرار دارد.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها افزود: هریک از شکایات اگر در حوزه‌هایی منجر به تغییر سرنوشت آرا و افراد شود ، یقینا با هماهنگی هیئت مرکزی در این زمینه اتخاذ تصمیم خواهد شد.
وی گفت : ممکن است در شمارش آ‌را اشتباهی صورت گیرد که چندان در نتیجه انتنخابات تأثیر نداشته‌ باشد با این حال اگر احساس کنیم تخلفات و جرائم و دخالت مقامات مسئولان در تغییر سرنوشت انتخابات اثرگذار بوده است قطعا با قاطعیت و اجماع کامل هیئت مرکزی نظارت با این مسئله برخورد خواهد کرد.
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها درباره اینکه آیا چهره‌های ورزشی که در دوره‌های قبل در شورا حضور داشتند اما این دوره رأی نیاوردند شکایتی به هیأت نظارت ارسال کرده اند افزود : تا این لحظه از سوی این چهره‌ها شکایتی به هیأت نظارت ارسال نشده است و این چهره‌ها احیانا به دلیل حواشی اتفاقاتی که برای آن‌ها بروز پیدا کرده رأی نیاورده‌ اند.
وی ادامه داد : مردم ما تنوع سلیقه دارند و باید این موضوع را بپذیریم و با شرایط خاص سیاسی تصمیم می گیرند در هر انتخاباتی مردم تعیین کننده هستند. 
وی درباره اینکه آیا تاکنون گزارش جزئی‌تری از خرید و فروش رأی به هیئت مرکزی ارائه شده و آیا در این صورت امکان ابطال آرا وجود دارد گفت: وظیفه مجریان و ناظران اعلام تخلف به مراجع قضایی‌ است تا آنها بر اساس قانون با این تخلفات برخورد کنند که یکی از تخلفاتی که در زمان انتخابات رخ می‌دهد بحث خرید و فروش آراست.
وی ادامه داد: بیشترین تخلف در انتخابات در حوزه خرید و فروش آرا صورت می‌گیرد ، تاکنون مستندات و قرائنی که این موضوع را به اثبات برساند ارائه شده و افرادی برگه‌‌های تعرفه یا فیلم‌هایی ارائه کردند در حوزه‌ های مربوطه در حال بررسی است.
تجری گفت : اگر خرید و فروش رأی در همان لحظه و پای صندوق‌ها توسط مأموران نیروی انتظامی رویت شود مستندی غیرقابل انکار بوده که قابل ارائه در مراجع قضایی است.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها افزود: به فراخور موضوعات، میزان تخلفات و نوع جرائم می‌توان تصمیم‌گیری لازم را انجام داد ، اما امکان صدور افق کلی در این زمینه وجود ندارد به این معنا که اگر تنها برای چهار یا پنج برگه تعرفه تخلف صورت گرفت نمی‌توان آرای مربوط به آن حوزه را ابطال کرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور نمایندگان کاندیداها در زمان شمارش آرا و اینکه افراد لیست خدمت و امید گفته اند که ما در زمان شمارش حضور نداشتیم گفت : حضور نمایندگان کاندیداهای انتخابات شوراها در زمان شمارش و آغاز رای گیری حقی قانونی است اما این موارد را باید قبل از انتخابات و شمارش آرا مطرح می کردند .
وی افزود : قبل از برگزاری انتخابات یک هفته فرصت بود تا جریانات سیاسی و کاندیداها نمایندگانشان را به فرمانداری ها و هیئت های نظارت معرفی کنند اما ما هیچ گزارش و درخواستی از ناحیه هیچ فردی در این مورد نداشتیم.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت : در طول ایام انتخابات و بعد از شمارش آرا هیچ فردی در این زمینه به ما مراجعه نکرد، دوستان به راحتی به ما دسترسی داشتند و از صبح تا شب در مکان هیئت مرکزی حضور داشتیم و اینکه بعد از برگزاری انتخابات می گویند این فرآیند غلط بوده کم لطفی است.
وی با بیان اینکه بحث نظارت تعارف بردار نیست افزود : همه ما تکلیف قانونی داریم که از آغاز انتخابات تا پایان آن رصد کنیم و حضور داشته باشیم چرا که اگر کسی خدای ناکرده مرتکب خطایی شود پیگیری قانونی دارد.
تجری گفت: تمام مراحل انتخابات به صورت دستی صورتجلسه می شود و تا روز گذشته از سوی هیچ جناحی درخواست و یا اعتراضی مبنی بر اینکه نمایندگانی معرفی کنند نداشتیم. 
وی افزود : ممکن است افراد و یا جریانات خودشان در این زمینه مرتکب قصور شده باشند اما آرای ماخوذه ، لیست های صورت جلسات آمار الکترونیکی تجمیعی در وزارت کشور و آمار سامانه هیئت نظارت نیز موجود است.
تجری درباره اینکه چرا وزارت کشور به جای فرمانداری خودش مستقیما شمارش آرا را انجام داده است گفت: سامانه جامع انتخاباتی در وزارت کشور طراحی شد و کل کشور را پایش می کند تا خدای ناکرده دخل و تصرف های منطقه ای و خطای انسانی در حوزه های مختلف اتفاق نیافتد، لذا با این رویکرد سامانه جامعی را طراحی کردند.
وی افزود : قاعدتا از طریق خود سامانه فرمانداری اطلاعات به وزارت کشور منتقل می شود و اگر ایراد و یا نقصی مطرح است بنده آن را منکر نمی شوم.
وی ادامه داد : ضمن اینکه تمام صندوق ها بعد از هماهنگی و تجمیع در فرمانداری به وزارت کشور منتقل شده است.
سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها  درباره انتخابات شورای شهر اهواز نیز گفت : در بحث شمارش آرا و نحوه نظارت و تعرفه‌هایی که در صندوق‌ها ریخته شده بود ، مباحثی مطرح شد اما بنده چون به یقین نرسیده‌ام در حال بررسی مسئله هستم ، هیأت عالی نظارت استان خوزستان در کل ستاد‌های مستقر به شدت صندوق ها و صندوقداران را رصد می‌کنند که بتوانند نتیجه را به صورت دقیق و بدون ضایع کردن حقی اعلام کنند که انشالله یک نتیجه درست ارائه شود.
وی افزود : نظارت بر انتخابات وظیفه سنگین و مهمی است و سپردن آن به تشکیلات موقتی و غیر ثابت امری پسندیده نیست و یقینا باعث از بین رفتن حقوق مردم و اشخاص حقیقی خواهد شد.
وی ادامه داد : لازم است که مرکزی مانند شورای نگهبان و نهادهای نظارتی متشکل از سه قوه سامانه‌ ای داشته باشند که بر انتخابات شوراها نظارت کنند.
تجری گفت : اینکه نمایندگان مجلس به دنبال منافع شخصی خود باشند و یک نماینده بتواند در حوزه انتخابیه خود تعیین کننده سرنوشت باشد و بتواند در نظارت مراجع تجدید نظر کند و به دنبال این باشد که رقیب کشی کند به دور از شأن نمایندگان و مجلس است که متأسفانه در دوره‌های قبل و در حوزه‌های معدودی این مسئله رخ داده که امیدواریم در این دوره این مسئله به وقوع نپیوندد.
وی ادامه داد: اما این واقعیت را باید بپذیریم که ممکن است اشتباه وجود داشته باشد، باید یک ساختار جامع و دائمی برای انتخابات شوراها به وجود بیاید ، هم اکنون شورای نگهبان در اکثر استان‌ ها نظارت دارد و بر اقدامات مراکز رأی‌گیری را نظارت می‌کند و برای هر فرد یک پرونده مستند با دلایل محکم و قانون تشکیل شده است.
تجری با بیان اینکه یکی دو ماه قبل از انتخابات به بنده ابلاغ شد که این مسئولیت را بپذیرم گفت : گاهی هیأتی برای امر انتخابات وارد می‌شوند که صلاحیت ندارند و افرادی  غیر گزینشی جمع می‌شوند که مدارک و اسناد معتبری برای آن‌ها تشکیل نشده و همین مسئله باعث می‌شود که حق  ناحق شود و یا  افرادی به ناحق تأیید می‌شوند و این باعث‌ می‌شود که دچار آفت شویم افراد ناباب نباید تأیید شوند و وارد شورای شهر شوند زیرا مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کنند.
وی افزود : برعکس این مسئله نیز وجود دارد افراد صالحی وجود دارند که بنابر مسائل شخصی و مصالح از گردانه انتخابات خارج می‌شوند. 
سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در خصوص تخلفات انتخاباتی و خرید و فروش رأی نیز گفت : پروسه انتخابات گسترده است و به همان اندازه در کشور ما پراکندگی وجود دارد بنابراین در حوزه‌های مختلف ممکن است تخلفاتی باشد ما نیز منتظر صورتجلسه و گزارشات بازرسان خود هستیم تا به آنها رسیدگی کنیم اما اینکه بخواهیم در این خصوص آمار کلی بدهیم با توجه به این گستردگی امکان‌پذیر نیست.
 وی افزود: برخورد با متخلفین انتخاباتی توسط دستگاه قضایی انجام می‌شود و آنها ضابطین این امر هستند در بخش سی ام سی تخلفات انتخاباتی در سیستم قضایی تجمیع می‌شود و بنابراین به صورت جامع در اختیار ما نیست و این در حیطه وظایف ذاتی قوه قضاییه است که در این حوزه ورود پیدا کند.
سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با بیان اینکه مجلس باید از روند اجرایی قانون کنار برود گفت: در انتخابات آینده باید سیستمی تعبیه شود تا افرادی که صالح نیستند وارد چرخه انتخابات نشوند و مجلس نیز به عنوان  قوه مقننه نباید در حوزه اجرایی انتخابات ورود کند و نهاد دیگری برای این امر باید جایگزین شود.
 


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*