اخبار عمومی
اعلام وصول 2
128059
تاریخ انتشار: 1396/03/08 17:20
محمد شریفی نوشت: در قدیم برای قماربازی خانه‌هایی تحت عنوان قمارخانه توسط جماعت تلکه بگیرِ هفت خط دایر می شد و سفره‌هایی برای این کار گشوده می‌شد ، اما روی ان سفره ها مثل الان از نفت!!!؟ خبری نبود اما در عوض طاس فراوان بود. به گردانندگان قمار، کاسه کوزه ‌دار می‌گفتند.

عصرجهان؛محمد شریفی-اندر احوالات باخت باخت شورای پنجم کلانشهر اهواز و عرض تبریک به برادران اصلاح طلب و حومه
پبشگفتار:
از میان ۲۰ کلانشهر،  اهواز وقم ،از جمله شهرهایی بودند که اصلاح طلبان شورای پنجم را باختند و شورا را دو دستی به اصحاب جماعت " جمنا" با یک "دسته گل به آب داده", تقدیم نمودند. که از این بابت باید به والی  اعظم و نواب خامس ، فرماندار محترم و سردفتر کارآفرینش، محافل احزاب هیجده گانه و تنی چند از مدیران کل ادارات که زیرزمینی با ساز ناساز لیست عجیب می دادند ، و...... تبریک گفت !!! و من هم اصالتا از طرف خودم و به  نیابت از طرف مرحومین، عبید زاکانی ، میرزا علی اکبر خان دخو و کیومرث خان صابری فومنی و سایر اذناب ابدار خانه، "ڱل آقا "، این فتح الفتوح را تبرک و تهنیت عرض می نمایم و دستان یکایک عزیزان صدر الاشاره را به گرمی می فشارم .....هر چند، در آن روی سکه ، سونامی شورای پنجم اهواز، همگان را به سرحد شوک عظیم و اندوه کثیر فرو برد و یک عده قلم بدست ،با رمل و اسطرلاب های زنگار زده، با صغری و کبری چیدن، بعد از مرگ سهراب، متفق و متحدبه یک اجماع واحد رسیدند که باخت اصلاح طلبان در شورای پنجم فقط و فقط یک  مقصر و متهم  دارد و آنهم کسی نیست جزء دکتر محمد کیانوش راد، ایا واقعا سونامی شورای پنجم اهواز تنها یک مقصر و متهم داشت، نقش سایر مدعیان رنگارنگ در این آش در هم جوش چه بوده است  !!!؟؟؟؟ اینهم از کرامات دیگر است و شیره را خوردند و گفتند شکر است ... بیچاره (کیانوش راد )
که از چپ و راست و میانه, کاسه ها و کوزه ها را بر سرش شکستند.اما در حکایت  بخوانید ، کاسه و کوزه شکستن را!!!
حکایت یکم:
می گویند;در قدیم برای قماربازی  خانه‌هایی تحت عنوان قمارخانه توسط جماعت تلکه بگیرِ هفت خط دایر می شد و سفره‌هایی برای این کار گشوده می‌شد ، اما روی آن سفره ها مثل الان از نفت!!!؟ خبری نبود اما در عوض طاس فراوان بود. به  گردانندگان قمار، کاسه کوزه ‌دار  می‌گفتند.و این جماعت کاسه کوزه دار از هر یک تومان بُرد یعنی معادل ۱۰ درصد از  طرفین فاتح قمار، تحت عنوان تلکه یا به قول امروزی ها پورسانت می گرفتند و طرفین هم اجبارأ راضی به رضا بودند .
در کنار کاسه کوزه ‌دار و قماربازها، اشخاصی هفت خط دیگری هم بودند که به آنها (جیزگر) می‌گفتند؛ یعنی پول قرض بده، به حریفان باخته، این جیزگرها نزولی برابر ۱۰۰درصد قرض می‌دادند که البته( اصطلاح جیز شد یا جیز میشی از همین جا ضرب المثل شده است؛ جیز و یا جز به معنای سوزاندن است،و حریفان باخته از همه جا ، بعد از از جوش و خروش و هیجان بازی و مشخص شدن نتیجه تازه می فهمیدند که چگونه جیز شدند و چه بلائی بر سرشان آمده است).
کاسه کوزه گیرها یا همان  تلکه بگیران، همیشه خود را در موقعیتی می نشانند که از همه طرف های قمار حق العمل کاری  بگیرند  و فارغ از اینکه چه کسی می بازد و چه کسی می برد.
قماربازها برای بازی، نیاز به کاسه کوزه گیرها یا همان تلکه گیرها داشتند،  زیرا بدون انها تضمین وجه قمار کان لم یکن  و فراهم کردن محل برگزاری قمار، دفع مزاحم ها یا رقبای دیگر و چرب کردن سبیل محتسب و داروغه و امنیه هم از کرامات حضرات کاسه کوزه دار است و بر حسب این قاعده  
هرچقدر طرف های قمار بزرگ تر باشند ، به همان وسعت تلکه بگیران باید قدرتمند تر از آنها باشند تا بتوانند از پس مزاحمان بر بیایند.
اگر کاسه کوزه داران قاعده بازی را خوب رعایت نمی کردند خیلی زود بساطشان را جمع و کاسه کوزه ها را تو سرشان می شکستند و اینجا بود که این ضرب المثل در زبان شیرین فارسی جان گرفت.
حکایت دوم:
سونامی، باخت باخت پنجمین شورای کلانشهر اهواز هزار یک دلیل بی بدیل دارد که باید مثل شهرزاد قصه گو باید بشینم لب کارون و حکایت ها بگویم اما نمی دانم چرا از مجموع هزار و یک دلیل چرا عده ای فقط سراغ یک دلیل آخر رفتند و کاسه و کوزه ها را روی سر وی شکستند !!!
نتیجه گیری:
چه خوش گفت آن مرد در باران;
اخلاق و مروت و جوانمردي در استان در حال خشك شدن است.
كارون بخشكد ، اما مردانگي و صداقت نخشكد.
فعلا عزت زیاد
خداحافط تا بدرودی دیگر
محمد شریفی



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*