اخبار عمومی
اعلام وصول 2
128063
تاریخ انتشار: 1396/03/08 18:10
ما می‌توانستیم با همدیگر همکاری مؤثری در انتخابات مجلس داشته باشیم و هنوز زمینه این همکاری وجود دارد، اما متأسفانه برخی از اعضای امید زیاد از حد تند رفتند و این تند رفتن‌ها به نفع هیچ‌کدام از ما نیست و نمی‌گذارد به توافق برسیم.

عصرجهان- مذاکرات و چانه زنی برای ائتلاف بر سر فهرست نهایی ادامه دارد انتخاب هیأت رئیسه مجلس در کش و قوس «امید» و «مستقلین» اعضای مؤثر فراکسیون‌های مستقلین و امید در فاصله سه روز تا انتخابات هیأت رئیسه مجلس از لزوم تعامل و گفت‌و‌گوی بیشتر با یکدیگر سخن می‌گویند، اما در فضای واقعی بهارستان هنوز نشانی از چنین تعاملی دیده نمی‌شود. اصلاح‌طلبان مجلس همچنان اصرار دارند که قسمتی از نمایندگان طیف مستقلین در پی توافقی که با اصولگرایان داشتند، حذف علی مطهری و مسعود پزشکیان از ترکیب هیأت رئیسه را در دستور کار خود قرار داده اند،
ایران نوشت: موضوعی که طیف مستقلین زیر بار آن نمی‌روند. غلامعلی جعفرزاده و عزت‌الله یوسفیان ملا از اعضای شورای مرکزی فراکسیون مستقلین به «ایران» گفته‌اند که عبور از نواب رئیس و ترکیب فعلی هیأت رئیسه در دستور کار آنها نیست. اما همزمان نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس هم در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن تأکید بر وجود توافق میان اصولگرایان و مستقلین و پا برجا بودن این توافق تا کنون، گفته که اعضای فراکسیون امید در فهرست پیشنهادی این دو گروه جایی نخواهند داشت. این اظهارنظر به معنای کنار گذاشتن چهره‌هایی چون پزشکیان، مطهری، وکیلی و یوسف‌نژاد از ترکیب هیأت رئیسه و جایگزینی آنها با اعضای دو فراکسیون دیگر است. در این شرایط هر چند غلامعلی جعفرزاده و عزت‌الله یوسفیان ملا به «ایران» گفته‌اند که گزینه اصلی مستقلین برای ایجاد ائتلاف و توافق، فراکسیون امید است اما هنوز هیچ نشانه روشنی دال بر چنین توافقی دیده نمی‌شود.
مطهری؛ محور اختلافات
اعضای فراکسیون امید دیروز در حاشیه جلسه علنی تأکید داشتند که هنوز تا روز سه‌شنبه امکان توافق جدیدی میان آنها و مستقلین وجود دارد. امیدی‌ها روز شنبه با اعلام نامزدی مسعود پزشکیان برای صندلی ریاست سعی کرده‌ بودند تا نشان دهند در صورت نرسیدن به چنین توافقی برای یک وزن‌کشی و رویارویی تمام عیار در صحن علنی آماده هستند.
شرط عقب‌نشینی آنها از اعلام نامزدی پزشکیان، پذیرفته شدن کف مطالبات آنها یعنی حفظ ترکیب فعلی هیأت رئیسه اعلام شده است. دیروز علیرضا رحیمی در ادامه همین بحث‌ها به «ایسنا» گفت که «مسیر تعاملی برای انتخابات هیأت رئیسه از سوی فراکسیون امید باز است» و همزمان الیاس حضرتی هم در «توئیتر» نوشت: «از بیرون مجلس فشار سنگینی روی لاریجانی است که افرادی مثل مطهری حذف شوند، از این اتفاق هم لاریجانی ضرر می‌کند هم دولت.» اعضای فراکسیون امید همچنان معتقدند که فراکسیون مستقلین با مذاکرات غیرشفاف و مخفی که با اصولگرایان داشته، در میانه رایزنی­‌ها آنها را دور زده است.
اما در طرف مقابل اعضای فراکسیون مستقلین همچنان تأکید دارند که حفظ رئیس و نواب رئیس مجلس در دستور کار آنها قرار دارد و این مجموعه قصدی برای عبور از این نمایندگان ندارند. بهروز نعمتی، عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین دیروز به «ایلنا» گفت که «ما در فراکسیون به هیچ وجه به‌دنبال حذف آقای مطهری از هیأت رئیسه مجلس نیستیم و طرح این موضوعات برای شیطنت، سهم‌خواهی و از بین بردن وفاقی  است که در انتخابات ریاست جمهوری ایجاد شد.» مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین هم به سایت «انتخاب» گفته که «در جلسات با فراکسیون امید وقتی بر حفظ رئیس و نواب رئیس اصرار کردیم یکی از اعضای فراکسیون امید اعلام کرد آقای مطهری از ما نیست اما فراکسیون مستقلان گفت بله مطهری از ماست، ما مطهری را به‌عنوان یک فرد شجاع و ملتزم به منافع ملی می‌شناسیم و او را همه جوره قبول داریم». او البته روایت دیگری هم از رایزنی‌های این فراکسیون با دو مجموعه سیاسی دیگر مجلس هم دارد، از جمله اینکه «من در جلسات مشترک بین فراکسیون‌ها حضور داشتم؛ بیشترین رایزنی با فراکسیون امید انجام شد و تنها یک جلسه با فراکسیون ولایی برگزار کردیم.»
تقویت نشانه‌های توافق اصولگرایان و مستقلین
از میان اصلاح‌طلبان مجلس کسی رایزنی‌های فراکسیون مستقلین و امید را تکذیب نکرده اما نمایندگان طیف اصلاحات ایراد کار را آنجا می‌بینند که فراکسیون مستقلین به موازات گفت‌و‌گوهای خود با آنها، گفت‌و‌گوهای دیگری با اصولگرایان را هم کلید زده و حتی به نتیجه نهایی هم رسیده است. نتیجه نهایی توافق موسوم به 6+6 است که بر اساس آن هر کدام از دو فراکسیون اصولگرایان و مستقلین برای 12 کرسی هیأت رئیسه، 6 نامزد معرفی خواهند کرد. این موضوع پیشتر توسط کاظم جلالی تکذیب شد اما مهرداد لاهوتی در گفت‌و‌گوی دیروز خود با «انتخاب» حاضر نشد سخنی در تکذیب آن بگوید.
همچنین غلامعلی جعفرزاده، نایب رئیس فراکسیون مستقلین هم در همین رابطه بدون تکذیب این توافق به «ایران» گفت: «ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا نمایندگانی از طیف مستقلین به سمت چهره‌های تند مخالف دولت نروند و چنین همکاری شکل نگیرد.» با وجود این نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفت‌و‌گو با «ایران» توضیح داد که این توافق با حضور کاظم جلالی و برخی اعضای هیأت رئیسه فراکسیون مستقلین انجام شده و تا روز یکشنبه هم قرار دو فراکسیون بر آن است که بر اساس همین توافق لیستی از نامزدها برای انتخابات هیأت رئیسه مجلس معرفی کنند.نقوی حسینی تأکید کرد: «ما هم‌اکنون بر اساس همین توافق عمل می‌کنیم و با توجه به اینکه توافق صورت گرفته همچنان پا برجاست، به شیوه‌ها و روش‌های دیگر برای ارائه فهرست و نامزد به صحن علنی فکر نمی‌کنیم.»
فهرست مشترک مستقلین و اصولگرایان، یک قدم تا تحقق
صحبت‌های نقوی حسینی جدا از اینکه نهایتاً دو فراکسیون اصولگرایان و مستقلین فهرست واحد خواهند داد یا خیر، نشان می‌دهد که توافق مورد انتقاد اصلاح‌طلبان که موسوم به توافق 6+6 شده، تا حدود زیادی دارای واقعیت است.
کما اینکه نقوی حسینی به  «ایران» گفته که «این توافق با حضور جمعی از اعضای شورای مرکزی دو فراکسیون اصولگرایان و مستقلین انجام شده است.» او همچنین بر خلاف مهرداد لاهوتی که گفته تنها یک جلسه بین این دو فراکسیون برگزار شده، از برقراری چند جلسه برای رسیدن به این توافق سخن گفته است. چه آنکه دیروز همزمان حمیدرضا فولادگر، نماینده اصولگرای مجلس به خبرگزاری مهر گفت: «فراکسیون ولایت و فراکسیون امید لیست‌های جداگانه‌ای برای انتخابات هئیت رئیسه به مجلس ارائه می‌کنند.» فراکسیون «ولایت» در واقع مجموعه ائتلاف دو فراکسیون اصولگرایان و مستقلین است.
چیزی که ماجرای این توافق را جدی‌تر می‌کند سخنان دیروز بهروز نعمتی در حاشیه جلسه مجلس است که در جمع خبرنگاران گفت: «درباره نایب رئیسی نیز پیشنهاد ما این است که چهار نفر کاندیدا شوند، یعنی 2 نایب رئیس قبلی به علاوه 2 کاندیدای دیگر از 2 فراکسیون دیگر.» هر چند بهروز نعمتی گفته که قصدی برای عبور از مطهری و پزشکیان وجود ندارد اما این سخن او چیزی جز این را نشان می‌دهد. در همین حال نقوی حسینی می‌گوید: «در توافق بین دو فراکسیون مقرر شده که اعضای دو مجموعه به تمام 12 نامزد مورد توافق رأی دهند و بهانه‌هایی چون تند بودن یا کند بودن افراد مد نظر نباشد.»
گلایه‌ها، مانع نزدیکی
فراکسیون امید قرار است روز سه‌شنبه جلسه نهایی خود درباره فهرست نامزدهایش برای صحن علنی را برگزار کنند. اگر تا آن روز فراکسیون مستقلین با امیدی‌ها به توافق نرسد، این فهرست روز چهارشنبه در دستور کار اصلاح‌طلبان خواهد بود. اما همین دیروز مسعود پزشکیان، گزینه امیدی­‌ها برای ریاست مجلس در خصوص این تصمیم فراکسیون امید به خبرگزاری خانه ملت گفت: «در این خصوص پیش از این صحبتی با من نشده بود و من از این تصمیم بی‌خبر بودم و در جلسات نیز نبودم.» او تأکید کرده است: «باید صحبت و تلاش شود تا این روند به وحدت تبدیل شود تا رقابت.» در شرایط فعلی به نظر می‌رسد تمایل امیدی‌ها و مستقلین برای شروع یک رایزنی تمام عیار و رسیدن به توافق مجدد در جریان انتخابات داخلی مجلس، کم نیست. ولی در این میان هر کدام از طرفین منتظر هستند تا طرف دیگر برای این موضوع پیشقدم شود. 
دیروز غلامعلی جعفرزاده، نایب رئیس فراکسیون مستقلین در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن گلایه از برخی اعضای امید گفت: «ما می‌توانستیم با همدیگر همکاری مؤثری در انتخابات مجلس داشته باشیم و هنوز زمینه این همکاری وجود دارد، اما متأسفانه برخی از اعضای امید زیاد از حد تند رفتند و این تند رفتن‌ها به نفع هیچ‌کدام از ما نیست و نمی‌گذارد به توافق برسیم.»
در مقابل برخی اصلاح‌طلبان چون محمدرضا تابش هم معتقدند که فراکسیون مستقلین گفت‌و‌گوهای دو جانبه با اصلاح‌طلبان را «دور» زده است. او به «ایران» می‌گوید: «ما داشتیم قدم‌هایی برای رسیدن به توافق برمی‌داشتیم اما یکباره خبر رسید که در جایی دیگری فراکسیون مستقلین با اصولگرایان توافق کرده‌اند.
اگر این توافق صحت ندارد بیایند و علناً اعلام کنند تا گفت‌و‌گو و رایزنی را از سر بگیریم که ما هم از این موضوع استقبال می‌کنیم.» حالا با توجه به این شرایط همه نگاه‌های دوخته شده به انتخابات چهارشنبه مجلس در روزهای آینده معطوف به این است که  آیا دو فراکسیون مستقلین و امید می‌توانند با کنار زدن این دست گلایه‌ها، گفت‌و‌گوی جدیدی برای رسیدن به توافق را کلید بزنند یا خیر؟



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*