در یک تقسیم بندی کلی کاندیداهای مطرح شده دو دسته هستند: الف: کاندیدای خارج از مجموعه شهرداری ب: کاندیدای داخل مجموعه شهرداری(کارکنان شهرداری) که گروه اول خود به دو دسته دیگر تقسیم می شوند
عصرجهان؛ خلیل جهانتاب- در بسیاری از شهرهای توسعه یافته دنیا همانند وین، استکهلم، آمستردام، لندن، کوالالامپور،توکیو، پاریس و....... از شهردار با واژه واژه ی لاتین مایور" Mayor" بمعنای برتر (بالاترین مقام رسمی در حکومت محلی شهرها یا کلانشهر ها) نام برده می شود. البته در ایران هم از قدیم عنوان "شهردار" به نوعی همتراز با فرماندار و شهردار تهران از جایگاهی بالاتر از مقام وزارت برخوردار است و هم اکنون هم تطبیق شرایط، تنفیذ رای شورا و صدور حکم در موضوع انتخاب شهردار از اختیارات استانداران و وزیر کشور می باشد
در نظام های سیاسی مبتنی بر دمکراسی دو مُدل جهت انتخاب شهردار وجود دارد 1- (انتخاب غیر مستقیم) سبک رایجی که از مدل نظام های پارلمانی الگو گرفته است بدین گونه که شهردار با رای نصف بعلاوه 1 توسط شورای شهر انتخاب می گردد 2- (انتخاب مستقیم) که از الگوی نظام های سیاسی ریاستی برگرفته شده است بدین شکل که شهردار همانند شورا و یا انجمن شهر با رای مستقیم مردم انتخاب می گردد که در مدل دوم شهردار بعنوان قوه اجرائی شهر از شورا بعنوان پارلمان محلی یا قوه تقنینی شهر استقلال دارد اما در کشور ایران که از مدل اول یعنی انتخاب غیر مستقیم پیروی می شود و شهردار منتخب شورا است و قانون گذاران ایرانی به منظور استقلال نسبی شهردار از شورای شهر نوشتند: که جهت انتخاب شهردار رای نصف بعلاوه 1 لازم است اما جهت برکناری شهردار رای اکثریت مطلق نیازمنداست یعنی در شوراهای 5 نفره شهردار با 3 رای مثبت اعضای شورا انتخاب می گردد اما جهت برکناری شهردار باید 4 نفر از 5 نفر رای به برکناری شهردار بدهند و به عبارت دیگر در شوراهای 5 نفره وقتی شهردار انتخاب شد با حفظ یک رای می تواند تا پایان دوره در مقام خود باقی بماند که مخالفین شهردار در چنین مواقعی از "آبستراکسیون" بهره می برند تا شهردار از جنگ و جدل با شورا خسته شود و خود استعفا دهد که بکار بستن این رویکرد عملا موجب اختلال در خدمت رسانی به مردم می شود
در مدل فعلی ایران و براساس ماده 71 - قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور، شوراي شهر موظف است بلافاصله پس از رسميت يافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرايط اقدام نمايد.
شایان ذکر است نَصب شهرداران در شهرها با جمعيت بيشتر از دويستهزارنفر و مراكز استان بنا به پيشنهاد شوراي شهر و حكم وزير كشور و در سايرشهرها به پيشنهاد شوراي شهر و حكم استاندار صورت ميگيرد. که البته وزير كشور و استانداران موظفند حكم شهردار معرفيشده را ظرف مدت ده روز صادر نمايند.در صورتي كه وزير كشور يا استاندار، شهردار معرفي شده را واجد شرايط تعيينشده نداند، مراتب را با ذكر دليل و مستندات به شوراي شهر منعكس مينمايد، در صورتاصرار شوراي شهر بر نظر قبلي خود و عدم صدور حكم شهردار، موضوع توسط شورايشهر به هيأت حل اختلاف ذيربط ارجاع خواهد شد.
هيأت مذكور ظرف پانزده روز مكلف به تصميمگيري بوده و تصميم آن هيأت برايطرفين (وزارت كشور و شوراي اسلامي شهر) لازمالاجراء ميباشد. چنانچه در مدت مقرر،هيأت حل اختلاف نظر خود را اعلام ننمايد، نظر شوراي شهر متبع خواهد بود و شهردارميتواند اختيارات قانوني خود را اعمال و اجراء نمايد.
بر اساس ماده 1- آئین نامه اجرائی شرایط احراز تصدی سمت شهردار مصوب هیات وزیران شهردار باید دارای حسن شهرت، توانایی جسمی و روحی برای انجام کار، متاهل، تابعیت ایران و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی باشد و محکومیت کیفری مبنی بر محرومیت از حقوق اجتماعی نداشته باشد
حداقل تحصیلات جهت تصدی پست شهردار در شهرداریهای درجه (1تا6) کارشناسی، در شهرداریهای درجه (7تا10) کارشناسی با گرایشهای مشخص شده توسط وزارت کشور، برای شهرداریهای درجه (11 و 12)، برای شهرداریهای درجه (11 و 12) حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) با گرایشهای مشخص شده توسط وزارت کشور است. که تبصره های خاص خود ندارد
شهردار باید از تاریخ اشتغال به کار تا زمانی که در این سمت انجام وظیفه مینماید در داخل محدوده قانونی شهر ساکن باشد(جهت دریافت شرایط احراز پست شهردار اینجا کلیک کنید)
با ذکر مقدمات بالا و یادآوری برخی قوانین و آئین نامه های اجرائی به کنکاش در خصوص گزینه های طرح شده در فضای مجازی و یا برخی از محافل تاثیرگذار جهت تصدی پست "شهردار لیکک" مرکز شهرستان بهمئی می پردازیم
در یک تقسیم بندی کلی کاندیداهای مطرح شده دو دسته هستند: الف: کاندیدای خارج از مجموعه شهرداری ب: کاندیدای داخل مجموعه شهرداری(کارکنان شهرداری) که گروه اول خود به دو دسته دیگر تقسیم می شوند 1– دسته اول کسانی هستند که از سوی یک و یا بیش از نفر از منتخبان شورای شهر و یا محافل ذی نفوذ وابسته به آنان به جِد بعنوان گزینه شهرداری طرح می گردند 2- دسته دوم کسانی هستند که خودشان به منظور به دست آوردن نام و نشانی و یا بروز و اعلام توانمندی ها، خود را به اَنحاء مختلف مطرح می کنند و متوسل به منتخبان شورای شهر می گردند و از آنجائیکه بافت قومی، ارتباطات فامیلی و یا روابط دوستانه بگونه ای حاکم است که پاسخ منفی دادن به این افراد "خود مطرح" از سوی منتخبان شورای شهر آسان نمی باشد لذا یک پاسخ رایج به آنان داده می شود "برو 2 رای منتخبان دیگر را بِگیر و آنوقت من هم به شما رای می دهم" و این افراد هم مدتی به این موضوع دلخوش هستند البته لازم به یادآوریست با توجه به اینکه در بسیاری از انتصابات کسی به دنبال شایستگان نمی رود و فرد باید جهت دستیابی به مسئولیت از جانب افراد و یا کانون های ذینفوذ سیاسی و اجتماعی ساپورت گردد لذا در صورت وجود توان، شرایط و شایستگی در افراد، "خود مطرح کردن" نکته منفی به شمار نمی رود
از زاویه دیگر که به موضوع بنگریم بسیار پیش آمده که اعضای شورای شهر در خصوص شهردار منتخب در اولین جلسه که در محل فرمانداری تشکیل می گردد به نتیجه قطعی نرسند لذا به صورت موقت تا معرفی شهردار یک نفر از کارکنان شهرداری را بعنوان سرپرست انتخاب می نمایند از اینجا به بعد ممکن است بحث شهردار شدن سرپرست موقت به جِد مطرح شود و قطعیت آن از گزینه های خارج از شهرداری پیشی گیرد اما تفاوتی که این دوره با دوره های قبل دارد در این است که در دو دوره قبل هرکدام از کارکنان شهرداری بعنوان سرپرست انتخاب گردید سرانجام بر کرسی شهرداری تکیه زده است لذا به نظر می رسد در این دوره انتخاب سرپرست موقت شهرداری هم محل کنش و واکنش اعضای شورا باشد (البته در گروه کارکنان شهرداری هم ممکن است افراد "خود مطرح" هم وجود داشته باشد)
از نگاه دیگر و بر اساس اطلاعات دریافتی به نظر می رسد سه نفر از منتخبان شورای شهر هر کدام یک گزینه ی جداگانه ای را در چَنته داشته باشند و یکی دیگر از منتخبان ممکن است در طول زمان به یکی از سه منتخب قبلی بپوندد اما منتخب باقی مانده در صورت عدم موفقیت در طرح نهائی گزینه خارج از شورای خود، در بَطن کار بر روی یکی از کارکنان شهرداری تمرکز نماید و در زمان مقتضی حمایت از وی را علنی کند.تا اینجا هیچکدام از گزینه های طرح شد به صورت قطعی سه رای منتخبان شورای شهر را بهمراه خود ندارد لذا توانمندی گزینه طرح شده شهرداری و حامی وی در شورا به منظور تلفیق پتانسیل های بالقوه و تبدیل آنان بالفعل، بسیار در انتخاب نهائی شهردار حائز اهمیت است. مضافا اینکه در برداشت دیگری باید گفت واحد های استانی و شهرستانی وزارت کشور، نماینده مجلس، افراد ذی نفوذ سیاسی در کهگیلویه بزرگ و ریش سفیدان محلی با حفظ استقلال شورا می توانند در تصمیم سازی شورا به منظور انتخاب شهردار موثر واقع شوند
پی نوشت:
افرادی که جهت تصدی پُست شهرداری لیکک در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ها مطرح شدند به شرح زیر می باشد البته ممکن است افراد دیگری طرح شده باشند که ما بی اطلاع باشیم
1-امین جهانیانی 2-ما شالله غلامی 3- غلامعلی موبدی 4- سید معبود الهی 5-ستار تقوی 6-علی ظفرپور 7-صمد شاهی زاده 8-فضل الله مختاری 9-محمد چیره نژاد 10-مسعود فرح بخش 11- حمید بهمئی 12-آیت فهیمی 13-حاتم بزمه
شایان ذکر است شهر لیکک از ابتدای تاسیس شهرداری تاکنون افراد زیر را به ترتیب بعنوان شهردار تجربه نمود
1-علیداد انصاری 2- سید علی حسین چامی 3- هوشنگ راهوار مقدم 4- محسن زمانپور 5- امین جهانیانی