اخبار عمومی
اعلام وصول 2
138816
تاریخ انتشار: 1396/04/28 01:10
همه ساله با فرارسیدن فصل گرما علاقه مندان شنا به ویژه جوانان و نوجوانان برای پرکردن بخشی از اوقات فراغت خود و رهایی از گرمای طاقت فرسا راهی استخرها و اماکن ورزشی خاص ورزشهای آبی می شوند تا هم تفریح کنند هم کمی از گرمای هوا را با سپردن تن به آب برطرف کنند.

عصرجهان-در آبادان هم علاقمندان هرساله استخرها و کناره رودخانه ها پذیرای هزاران جوان و نوجوانی است که برای آب تنی راهی این اماکن می شوند ولی تعداد اندک استخرها، انحصاری بودن تعدادی ازهمین اندک فضاهای بهداشتی موجود باعث می شود که حاشیه رودخانه ها و نهرها برای این جوانان قابل دسترس تر و خطر غرق شدن آنها هم بیشتر شود.
بسیاری از کودکان و نوجوانان وقتی با کمبود استخرها مواجه می شوند حتی اگر شده به دور از چشم خانواده تن را به امواج رودخانه می سپارند تا از هرم گرمای تابستان که امکگان هر تفریح دیگری را ازآنها سلب می کند ، بگریزند.
بنا به همین گزارش شهرستان آبادان با وجود داشتن جوانان مستعد بسیار در زمینه رشته های مختلف ورزشی از یک سو و فعالیت مراکز صنعتی و پردرامدی نظیر پالایشگاه ،پتروشیمی و منطقه آزاد اروند و بسیاری صنایع و مراکز دیگر که امکان ارائه امکانات و تامین فضاهای فرهنگی ورزشی مورد نیاز برای این جوانان مستعد را دارند ، همچنان در زمینه توسعه اماکن ورزشی با مشکل مواجه است و کمبود استخر یکی از ابتدایی ترین و ملموس ترین کمبودهای موجود برای ورزش و تفریح کودکان و نوجوانان مستعد آبادانی به شمار می رود.
این کمبود در شرایط دمای بالای 50درجه هوا، کانال های کشاورزی وحاشیه های بهمنشیر و اروندرود را به تنها میزبان تنهای سیاه و لاغر کودکان و نوجوانانی مبدل کرده که به اصطلاح از خانواده های شرکتی نیستند و بنابراین گاه هزینه تفریح ساده خود را با غرق شدن دراین اماکن می دهند.
کمبود استخر شنا در آبادان باعث شده تا نوجوانان و جوانان برای فرار از گرمای هوا در تابستان در کانال ‌های پرآب آبیاری کشاورزی و انهار منشعب از بهمنشر و اروندرود اقدام به شنا کنند که در مواردی هم منتهی به غرق ‌شدن افراد شده است.
شهر آبادان به واسطه وجود پالایشگاه نفت و کارکنان پرشمار آن، همچنین وجود امکانات رفاهی فراوان برای استفاده این قشر، همواره یکی از دارندگان نخستین و مجهزترین استخرها بوده است، اما وضعیت امروزی این استخرها و تناسب آنها با تعداد متقاضیان و قابل دسترس بودن آنها برای عموم هنوز جای بحث دارد.
شرکت پالایش نفت آبادان چهار استخر که شامل دو استخر رو باز و دو استخر سر پوشیده دراختیار دارد اما فقط کارکنان این شرکت و خانواده های آنها از این امکانات بهره ‌مند هستند.
اداره ورزش و جوانان آبادان نیز، تنها یک استخر (استخر خلیج فارس) را در مرکز این شهر در اختیار دارد، که این مجموعه نیز همه ساله برای سه ماهه تابستان ترمیم و مجددا در پایان تابستان تعطیل می شود.
این استخربه هیچ عنوان جوابگوی تعداد زیاد مشتاقان این ورزش مفرح و شاداب نیست و جمعیت زیادی همه روزه متقاضی استفاده از آن هستند.
یکی از شهروندان آبادانی دراین زمینه به ایرنا می گوید:آبادانی ها به ورزش های آبی علاقه زیادی دارند اما در این شهر استخر عمومی برای مردم به اندازه کافی نیست و ما به اصطلاح غیر پالایشگاهی ها همه ساله با رسیدن فصل طولانی گرما با این مشکل مواجه می شویم .
منصور سلطانی اظهار داشت:کمبود استخر، مردم را به شنا در کانال ‌ها و رودخانه‌ها می‌ کشاند و شنا کردن در کانال ‌ها و رودخانه ‌ها خطر غرق شدن را به همراه دارد، اما این هم سبب نشده که مسئولان فکری جدی برای حل مشکل داشته باشند و سالانه متاسفانه شاهد حوادث غرق شدن جوانان و کودکان در این کانالها و رودخانه ها هستیم. .
وی افزود:از سوی دیگر پالایشگاه چند استخر استاندارد دارد ولی اجازه استفاده از این استخرها را به شهروندان غیرنفتی نمی ‌دهند.
یکی دیگر از شهروندان آبادانی نیز می گوید:در آبادان چند استخر وجود دارد، اما تنها یک استخر متعلق به اداره ورزش و جوانان است و مابقی استخرها متعلق به شرکت پالایش نفت است و ما نمی‌ توانیم از آنها استفاده کنیم.
غلام ساداتی تصریح کرد:برای شهرستانی که بالای 400 هزار جمعیت دارد، وجود یک استخر، اجحاف در حق علاقه‌ مندان به شناست و ما مجبوریم با با جان خریدن خطر غرق شدن، در رودخانه ‌ها شنا کنیم.
وی اظهار داشت:البته همه نمی توانند مثل ما در رودخانه ها وکانالها شنا کنند و به عنوان مثال دختران و زنان و بیمارانی که برای درمان نیاز به آب درمانی دارند نیز با مشکل جدی مواجه هستند و از سوی پالایشگاه در این مورد همکاریی نمی بینیم در حالی که رسم و عرف همه واحدهای صنعتی است که در هر منطقه که فعالیت می کنند خدماتی به مردم ساکن آن منطقه می دهند.
یک شهروند آبادانی دیگر میگوید: در گرمای تابستان تنها چیزی که می تواند آتش و سوز گرما را بر تن انسان بنشاند شناست.
مریم قنواتی افزود: در این بین بانوان مشتاق این ورزش نیز، تنها در ساعات صبح و ظهر قادر به استفاده از استخر هستند، که به واسطه خانه ‌دار و یا شاغل بودن اغلب آنها، استفاده از استخر در فصل تابستان و سایر فصول سال بسیار سخت است.
وی تصریح کرد:در آبادان تنها می توان از استخر خلیج فارس استفاده کرد ولی زمان استفاده این استخر برای بانوان مناسب و کافی نیست و امیدواریم این مشکل برطرف شود.
رئیس اداره ورزش و جوانان آبادان در این خصوص به ایرنا گفت:اداره ورزش و جوانان آبادان با داشتن تنها یک استخر، همواره سعی کرده این مجموعه را در فصل تابستان برای استفاده عموم مهیا کند.
خادمعلی تهذیبی اظهار داشت:روزانه حدود هزار نفر از استخر خلیج فارس آبادان که متعلق به این اداره است استفاده می‌ کنند. این استخر، یک استخر قهرمانی است و طبق استاندارد‌های روز ساخته شده و گنجایش افراد زیادی را هم دارد ولی جمعیت مراجعه کننده هم زیاد است.
وی افزود:استخر خلیج فارس با این وسعت، جوابگوی جمعیت جوانان مشتاق به شنا در شهرستان آبادان نیست و باید امکانات بیشتری را برای آنها مهیا کرد.
تهذیبی تصریح کرد:البته در نظر داریم با تعمین بودجه در سال آینده استخر دیگری را برای استفاده عموم بسازیم تا آمار غرق شدگی کاهش یابد

منبع/ایرنا



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*