اخبار عمومی
اعلام وصول 2
149202
تاریخ انتشار: 1396/05/21 03:04
از سال 2007 و خشونت های مرگبار پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، برگزاری آرام و بدون حرف و حدیث انتخابات برای کنیا تبدیل به یک معضل پیچیده شده است.

عصرجهان-پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری کنیا در روز چهارشنبه، حامیان جناح اپوزیسیون کنیا به خیابان ها ریخته و در نتیجه زدوخوردها و ناآرامی های به وجود آمده تا کنون دستکم 5 نفر کشته و دهها نفر زخمی و دستگیرشده اند.
عصر ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: "رایلا اودینگا" نامزد اصلی اپوزیسیون کنیا برای انتخابات ریاست جمهوری دیروز پس از اعلام نتیجه اولیه انتخابات در یک کنفرانس خبری در شهر نایروبی با مردود اعلام کردن نتایج آرا، مدعی شده سیستم رایانه ای انتخابات هک و نتایج اعلام شده دستکاری شده است. 
نتایج اولیه ناشی از شمارش بیش از 95 درصد آرا نشان می دهد "اوهورو کنیاتا" رییس جمهور کنیا با کسب بیش از 54 درصد آرا پیروز انتخابات شده و رقیب اصلی او " رایلا اودینگا" تنها موفق به کسب نزدیک به 45 درصد آرا شده است.
حامیان اودینگا از دیروز و همزمان با اعلام نتایج انتخابات، به خیابان ها ریخته اند و علیه رییس جمهور مستقر و تقلب انتخاباتی شعار می دهند. تا کنون دستکم 5 نفر در جریان ناآرامی ها کشته و دهها نفر زخمی و دستگیر شده اند. پلیس به سمت هواداران اودینگا شلیک کرده است.
کنیا سابقه ای یک دهه ای در تجربه هرباره ناآرامی های انتخاباتی دارد و بیم آن می رود در اثر گسترش اعتراضات و درگیری ها شمار قربانیان افزایش یابد.
 پس از انتخابات سال 2007 که اعلام نتایج توام با تاخیر در آن منجر به یک شورش داخلی گسترده و مرگ دستکم  1300 نفر شد، تا کنون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کنیا با حساسیت های خاصی روبرو بوده است.
یک پای ثابت این ناآرامی ها " رایلا اودینگا" رهبر اپوزیسیون کنیا بوده است. او در انتخابات سال 2007 علیه تقلب و دستکاری در نتایج آرا اعتراض کرده و هوادارانش برای اعتراض به روند انتخابات به خیابان ها ریختند.
اودینگا 72 ساله نخست وزیر سابق کنیاست و برای نخستین بار در سال 1997 نامزد انتخابات ریاست جمهور کنیا شد و امسال چهارمین تلاش ناکام خود برای رسیدن به ریاست جمهوری را تجربه می کند. او از قوم "لو " است که به لحاظ جمعیت سومین قوم بزرگ کنیاست.
او در جریان اعتراضات پس از انتخابات سال 2007 نقشی محوری داشت و هفته ها پس از اعتراضات در آن سال، در نهایت با تشکیل یک دولت ائتلافی با ریاست جمهور کیباکی- نامزد پیروز- و نخست وزیری اودینگا، بحران سیاسی خاتمه یافت.
انتخابات ریاست جمهوری سال 2013 اما با حرف و حدیث کمتری برگزار شد ولی در انتخابات امسال نخستین جرقه های اعتراضات که در ساعات اولیه به مرگ دستکم 5 نفر انجامیده است، از شهر "کیسومو" – سومین شهر بزرگ کنیا که پایگاه قوم "لو" و هواداران اودینگا است- زده شده است.
بسیاری از ناظران خصلت قومی و قبیله ای جامعه کنیا و نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را یکی از مهم ترین علل افزایش حساسیت ها و تشدید خشونت ها پس از اعلام نتایج انتخابات می دانند.

درگیری های یک روز گذشته پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در شهرهای مختلف کنیا
درگیری های یک روز گذشته پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در شهرهای مختلف کنیا
رایلا اودینگا در حال به چالش کشیدن نتیجه اولیه اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات کنیا در جریان یک نشست خبری در نایروبی
رایلا اودینگا در حال به چالش کشیدن نتیجه اولیه اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات کنیا در جریان یک نشست خبری در نایروبی


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*