اخبار عمومی
اعلام وصول 2
149203
تاریخ انتشار: 1396/05/21 03:05
دین این افراد نه بر اساس "معنویت" بلکه حول محور شکاف بین آنچه که عدالت و بی عدالتی می دانند، شکل گرفته است.

عصرجهان-بر اساس یافته های یک گزارش "دفتر ضد تروریسم سازمان ملل"، بسیاری از ستیزه جویان داعش، سواد و شناخت درستی درباره اسلام ندارند.
سی ان ان ترک نوشت: هفته گذشته دفترمبارزه با تروریسم سازمان ملل گزارشی مفصلی درباره گروهی از ستیزه جویان خارجی جذب شده به داعش و شرایط آنها منتشر کرد.
این گزارش حاصل مصاحبه دو تن از کارشناسان این دفتر با ستیزه جویان خارجی جذب شده به داعش در سوریه است. کارشناسان با 42 مرد و 1 زن ستیزه جوی داعشی که از 12 کشور مختلف خارج از سوریه جذب این گروه شده اند، در زندان مصاحبه کرده اند.
این گزارش نتیجه مصاحبه مستقیم پروفسور "حامد السعید" از دانشگاه منچستر و "ریچارد بارت" کارشناس بریتانیایی  تروریسم با 43 نفر است.
بر اساس این گزارش:
این افراد ادعا می کنند از مسلمانان دفاع می کنند، اما هیچ اطلاعی از بسیاری از مباحث پایه ای و احکام اسلامی از جمله جهاد ندارند؛ حتی یک دعای ساده و نماز خواندن هم بلد نیستند. هیچ کدام از این افراد – در دوران کودکی-  آموزش درستی ندیده و صاحب یک حرفه شناخته شده نبودند. دین این افراد نه بر اساس معنویت بلکه حول محور شکاف بین آنچه که عدالت و بی عدالتی می دانند، شکل گرفته است.

از 43 تروریست مصاحبه شده 33 نفر از آنها مدتی پس از ورود به سوریه تصمیم به خروج از این کشور گرفتند و 10 نفر از آنها نیز پیش از ورود به سوریه از سوی نهادهای امنیتی ردیابی و بازداشت شده اند.
باورهای دینی این افراد نقش کمی در پیوستن آنها به داعش داشته است. در مقابل وعده‌های فریبنده اقتصادی از جمله دستمزد ماهانه بالا، مسکن و یا حتی ازدواج، از مهم ترین محرک های این 43 نفر برای پیوستن به داعش بوده است.
تمامی این افراد مصاحبه شده ادعا می کردند به قصد تروریست شدن وارد سوریه نشده اند و پس از بازگشت از سوریه نیز خود را ترویست محسوب نمی کنند بلکه تنها دستاورد سفر آنها به سوریه، دیدن آموزش های نظامی ساده از جمله کار با سلاح های آتشبار با تیرهای مشقی بوده است.
بر خلاف آنچه که بیشتر مردم فکر می کنند، " اینترنت" به طور مستقل تاثیر کمتری در جذب این افراد به داعش داشته است و این افراد  پس از آنکه تصمیم خود را می‌گرفتند برای تایید و تقویت تصمیم شان  از فضای مجازی و اینترنت استفاده می‌کردند. این افراد بیشتر در محفل های دوستانه از جمله در مساجد، زندان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و محل کار جذب داعش شده و تصمیم به پیوستن به این گروه تروریستی گرفته اند.
بسیاری از این افراد بیکار، بی سواد، بزرگ شده در شرایط فقر و محرومیت، بدون شناخت درست از اسلام، مرد، بسیار جوان و حتی نوجوان، کودکان کار، معتقد به بی معنا بودن زندگی و در نهایت دارای کاستی های عمده ایدئولوژیک هستند.
بر اساس یافته های این گزارش: مدیریت نادرستی که توجهی به قانون ندارد، سیاست‌های تبعیض آمیز اجتماعی و محرومیت های سیاسی جوامع در کنار آزار و اذیت اعمال شده از سوی مقامات امنیتی می تواند به ایجاد حس ناامیدی، خشم و دشمنی با دولت بینجامد و زمینه ای برای پیوستن افراد به تروریست ها شود.

م.عصرایران



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*