اخبار عمومی
اعلام وصول 2
1663
تاریخ انتشار: 1393/04/30 18:08
تاریخ طبیعی
این قلعه درشهرستان بهمئی استان کهگیلویه و بویراحمد و در شمال غربی شهر لیکک واقع شده و در قدیم دژی نظامی محسوب می شد.

قلعه نادر (کلات النظیر):

نویسنده: خلیل جهانتاب پور

 

این قلعه درشهرستان بهمئی استان کهگیلویه و بویراحمد و در شمال غربی شهر لیکک واقع شده و در قدیم دژی نظامی محسوب می شد. اطراف این قلعه توسط کوههای نسبتا" مرتفع و تپه های کوچک محصور است و فقط یک یا دو راه برای عبور وجود دارد. این قلعه دارای 8 بخش می باشد که طبقه اصلی آن در بالای بخش هشتم با ساختمان هایی از گچ، برای مقامات و فرماندهان ساخته شده است که پی ها و آثار آن هم اکنون وجود دارد و عرض دیوارهای آن به یک و نیم تا دو متر می رسد. در طبقات پایین تر حوض های آب، محل استراحت نگهبانان و اسبهایشان و نیز قبرستان وجود دارد. پایین قلعه، چشمه آب (گازاران) قرار دارد.

این قلعه مورد استفاده داعیان اسماعیلی قرار گرفت حتی نام این قلعه در منابع آنها به قلعه ی الناظر و یا کلات النظیر معروف است.  (ابو حمزه اسکاف ارجانی از رهبران اسماعیلیه قلعه نادر را به همراه چند منطقه دیگر در سال 496 (ه ق) و مرکز حکومت خود قرار داد). ضریب امنیتی این قلعه شباهت زیادی به کاخ هگمتانه پادشاهان ماد که دارای 7 دایره تودر تو بوده دارد. برای رسیدن به این قلعه فقط یک راه باریک اسب رو وجود داشت و اگر تصور کنیم حاکم یا خانی از دست دولت یاغی شده و در این قلعه جای گرفته باشد، باید از چند مانع گذشت تا به او رسید. (در دوره وزارت جنگ و نخست وزیری رضا خان این قلعه پناه گاه حسین خان بهمئی بود). در مورد زمان تخریب و علت آن هنوز تحقیقاتی صورت نگرفته است ولی احتمالا" بعد از دوره افشاریه و شروع دولت قاجار و با توجه به ساختن قلعه های داخل شهر، توسط خوانین بهمئی، این قلعه نیز تخریب و متروک شده است.



کانال تلگرام عصر جهان


دانشجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
1393/10/25 20:03
  +1

  -0
پاسخ
خودت گفتی پناهگاه خان دردوره رضاخان بودوپایین نوشتی دردوره قاجارتخریب شد.نه برادرتا15سال بعدازحکومت رضاخان مسکونی بود.

باسلام.اتفاقا حرف جنابعالی درست است حداقل من می دانم که تا سال 1364 عده ای از دامداران به صورت فصلی در آنجا سکونت می نمودند. و در خصوص پناهگاه خان مربوط به دوره حسین خان بهمئی است.چرا که حسین خان بهمئی ، امیر مجاهد بختیاری و شیخ خزعل به حمایت از احمد شاه مقابل رضا خان ایستادند ولی در حومه بهبهان شکست خوردند و حسین خان بهمئی به قلعه نادر پناه برد. اما مدتی بعد به ممبی رفت. و در ممبی توسط ماموران و مزدوران دولتی کشته شد.

منظور ما از تخریب در دوره قاجاریه به معنی عدم سکونت مردم عادی یا دامداران در دوره های بعدی نیست. بلکه بدین معناست که به صورت مستمر و مداوم بعنوان یک قلعه حکومتی از آن استفاده نمی شد

کت بابااخمد اسلام آباد گدارتخت
|
Iran
|
1394/06/06 00:19
  +1

  -0
پاسخ
باسلام خدمت استاد ارزشمند جناب اقای جهانتاب
و پس از هزاران سال و ده ها پادشاه و خان و حاکم این قلعه یا همان دژ کاووس عاقبت به تصرف دهه علی عسکر از طایفه حسن بابلی جلالی که امروزه ساکن روستای گدارتختی هستند در امده است و تاکنون قدمگاه این عزیزان میباشد که از طرف حاج عبد محمد جاودان که از کدخدایان و روسا وسیاسیون عصر معاصر ایل بهمئی بوده است به این طایفه واگزار شده است لازم به ذکر است چشمه اب غازران این قلعه زمانی قدمگاه امام زاده سید احمد کبیر بن امام موسی کاضم معروف به امام زاده بابااحمد بوده است
باتشکر الف-ج

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*