اخبار عمومی
اعلام وصول 2
1666
تاریخ انتشار: 1393/04/31 13:13
مساله آب در کهگیلویه و بویراحمد
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس طی نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور با بیان این‌که ظلم تاریخی عدم تخصیص آب به کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد، از روحانی درخواست کمک کرد.

ارسال به دوستان

نامه تاجگردون به رئیس‌جمهور در خصوص مساله آب در کهگیلویه و بویراحمد

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس طی نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور با بیان این‌که ظلم تاریخی عدم تخصیص آب به کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد، از روحانی درخواست کمک کرد.

خبرگزاری فارس: نامه تاجگردون به رئیس‌جمهور در خصوص مساله آب در کهگیلویه و بویراحمد
خبرگزاری فارس: نامه تاجگردون به رئیس‌جمهور در خصوص مساله آب در کهگیلویه و بویراحمد
 

‌ غلامرضا تاج‌گردون نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس، طی نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور از عدم تخصیص آب به کهگیلویه و بویراحمد علی‌رغم وجود پتانسیل‌های بالا در این زمینه گلایه کرده است.

در بخشی از این نامه خطاب به رئیس جمهور آمده است: به استحضار مقام محترم می‌رساند ظلم تاریخی در عدم تخصیص آب به استان کهگیلویه و بویراحمد علی‌رغم پتانسیل‌های بسیار بالا و روان‌آب‌های منطقه همچنین احداث سدهای بزرگ در این استان ادامه دارد و علی‌رغم جلسات مکرر با وزرای محترم و دستورات اکید آنها به دلیل روحیه تبعیض‌گرایانه در بدنه‌های اجرایی و بدون تعهد به حقوق مردم محروم این منطقه همچنان ادامه دارد.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: جهت استحضار جنابعالی برخی پتانسیل‌ها و نیازهای منطقه به شرح زیر و خلاصه اعلام می‌گردد تا قضاوت فرمایید آیا مردم شریف کهگیلویه و بویراحمد حق اعتراض نخواهند داشت؟ روان‌آب حوزه آبریزه «زهره - خیرآباد» در استان 2 هزار و 430 میلیون متر مکعب است که حدود یک‌‌هزار میلیون متر مکعب آن از استان فارس وارد می‌شود، درخواست استان کهگیلویه و بویراحمد برای تخصیص آب از این حوزه برای برداشت‌های فعلی، طرح‌های در دست اجرا، طرح‌های مطالعاتی و نیازهای آتی تنها 33 درصد روان‌آب‌های این حوزه می‌باشد که این موضوع مورد توجه قرار نگرفته و طرح‌ها و زمین‌هایی که در فاصله یک کیلومتری این سدها قرار دارند رها، مردم تشنه، و طرح‌ها بدون تخصیص معطل مانده و آب استحصال شده قرار است به دوردست‌ترین مناطق برای طرح‌های مشابه منتقل شود چراکه مقام مسئولی همچون جنابعالی روزی و روزگاری برای آن نقاط قول داده یا نگاهی ملاطفت‌آمیز همراه با ادای حق در وزارت نیرو برای این استان محروم وجود ندارد.

رئیس کمیسیون بودجه مجلس در این نامه می‌افزاید: آقای رئیس جمهور چگونه می‌توان باور کرد که آب سد کوثر در گچساران با طی هزار کیلومتر جهت سایر نقاط کشور انتقال یافته ولی شهرستان یک‌صد هزار و پنجاه نفری گچساران و شهرهای دهدشت، لنده، چرام، باشت و بهمئی هنوز یک قطره از این آب گوارا را بهره‌مند نشده‌اند و سایر استان‌ها و نقاط دوردست به هر دلیلی در گذشته در اولویت قرار گرفته‌اند و این تبعیض ادامه دارد.

سد کوثر در گچساران احداث شده است و این سد دارای مخزن 580 میلیون متر مکعبی بوده و برای این استان فقط 140 میلیون متر مکعب تخصیص داده شده و طبق صورتجلسه با وزیر نیرو و معاونین آن مقرر گردید جهت آب شرب و صنعت منطقه 83 میلیون متر مکعب دیگر آب اختصاص داده شود که اخیرا وزارت نیرو قصد بر بی‌توجهی بر این قرار و دادن تخصیص آب به دیگر نقاط کشور برای طرح‌های مشابه دارند که این به معنای تداوم ظلم آشکار به آتیه مردم محروم این منطقه است.

در ادامه این نامه آمده است: میزان روان‌آب استان در حوضه مارون 2 هزار و 506 میلیون متر مکعب است. حداقل نیاز استان از این حوضه یک‌هزار و 183 میلیون متر مکعب برای برداشت‌های فعلی و نیازهای طرح‌های اجرایی و مطالعاتی است. آیا سزاوار است در شرایطی که فقر و محرومیت مردم مظلوم شهرستان کهگیلویه از تمامی رسانه‌های ملی و بین‌المللی طرح می‌شود حق این مردم ادا نشده و روان‌آب این منطقه به دیگر نقاط کشور منتقل شود. سد تنگ سرخ و خرسان هم وضعیت بسیار نامناسب‌تری از این طرح‌ها داشته که با روشن شدن وقایع و مطلع شدن مردم از حقوق خود شاهد نارضایتی شدید از سوی مردم شریف منطقه بویراحمد می‌باشیم.

تاجگردون در پایان این نامه آورده است: جناب آقای رئیس جمهور پس از پیگیری‌های مکرر و اعلام و اثبات ظلم تاریخی به منطقه محروم استان کهگیلویه و بویراحمد که به فرمایش مقام معظم رهبری دارای فقر مزمن می‌باشند، ضرورت دیدم در اجرای وظایف قانونی خود موضوع احقاق حق مردم را به جنابعالی به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور منتقل کرده و با این یادداشت مردم شریف این منطقه را نسبت به حق خود و فرزندانشان آگاه کرده و از حضور جنابعالی درخواست نمایم با دستور اکید به معاون اول محترم رئیس جمهور دستور فرمایید با تشکیل جلسه با حضور دیگر مقامات ذی‌ربط از ادامه اقدامات قبلی جلوگیری به عمل آورده و وزارت نیرو مکلف به اجرای صورتجلسات و قول‌های قبلی خود گردد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران،



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*