اخبار عمومی
اعلام وصول 2
170047
تاریخ انتشار: 1396/07/01 23:22
خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه اقلیم کردستان با طرح تعویق همه‌پرسی استقلال موافقت کرده است. با این حال شبکه روداو، وابسته به مسعود بارزانی در خبر فوری اعلام کرد اخبار منتشر شده در این زمینه صحت ندارد.

عصرجهان-برخی از منابع خبری از به تعویق افتادن همه پرسی اقلیم کردستان عراق خبر می دهند، حال آنکه منابع دیگری چنین اخباری را تکذیب می کنند.

خبرگزاری «راشاتودی» اعلام کرد که مسئولان اقلیم کردستان عراق با طرح بین المللی برای به تاخیر انداختن همه پرسی استقلال این اقلیم موافقت کرده اند.
برخی منابع رسانه‌ای کرد به نقل از معاون نخست‌وزیر اقلیم کردستان، اعلام کردند که دو حزب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات با قبول پیشنهاد بین‌المللی، با تاخیر در برگزاری همه‌پرسی استقلال موافقت کرده‌اند.
این در حالی است که شبکه روداو وابسته به مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرده چنین توافقی میان دو حزب صورت نگرفته و همه‌پرسی در تاریخ معین آن یعنی دوشنبه 25 سپتامبر برگزار می‌شود.
 
همه پرسی استقلال اقلیم کردستان به تعویق افتاد
 
پیشتر هیأتی متشکل از اعضای این اقلیم برای دیدار با مقامات بغداد عازم این شهر شده بودند.
بافل طالبانی، معاون رئیس دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که این دولت تصمیمی مبنی بر به تاخیر انداختن همه پرسی اقلیم کردستان اتخاذ کرده است.
این در حالیست که المیادین به نقل از شورای عالی همه پرسی اقلیم کردستان عراق گزارش داد که این همه پرسی روز دوشنبه برگزار خواهد شد.
لحظاتی پیش نیز هیئت عالی همه پرسی اقلیم کردستان در اطلاعیه ای مبنی بر اینکه همه پرسی در موعد مقرر برگزار خواهد شد، اعلام کرد؛
  «در پی پخش اخباری مبنی بر تعویق همەپرسی اقلیم کوردستان، هیئت عالی همه پرسی اعلام کرد این همه پرسی به تعویق نیفتاده و در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد. در برخی از رسانه های جمعی بر اساس نوشته ای از پاول (بافل) طالبانی، این شایعه منتشر شده است که ظاهرا حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان بسته پیشنهادی سازمان ملل متحد، امریکا، فرانسه و بریتانیا را پذیرفته و همه پرسی انجام نمیشود. به اطلاع عموم مردم میرسانیم که این خبر هیچ پایه و اساسی نداشته و همه پرسی در موعد مقرر برگزار خواهد شد».
از سوی دیگر، پاول طالبانی لحظاتی پیش پُست فیسبوک خود درباره تعویق همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق را حذف کرد.
 
از تایید تا تکذیب تعویق همه پرسی استقلال اقلیم کردستان


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*