اخبار عمومی
اعلام وصول 2
170307
تاریخ انتشار: 1396/07/17 16:11
اگر پنجره‌ای شکسته باشد و مرمت نشود آنکس که تمایل به شکستن قانون و هنجارهای اجتماعی را دارد با مشاهده بی تفاوتی جامعه به این امر دست به شکستن شیشه دیگری خواهد ‌زند. دیری نمی‌پاید که شیشه‌های بیشتری شکسته می‌شود و این احساس آنارشستی گسترش يافته و با خود پيام‌هايي را به همراه خواهد داشت

عصر جهان؛ سید مجید بایگان پژوهشگر حوزه فرهنگ و آموزش عالی -کمتر از یک سال از افتتاح پارک بانوان یاسوج می گذرد. پارکی که جدای از انتقاداتی که در مورد مکان آن می باشد، باعث شد که بانوان در ساعتی بتوانند به ورزش و تفریح به صورت فردی و یا با فرزندان خود با لباس های ورزشی و در محیطی امن و زنانه بپردازند.  
اما دیری نپایید که پنجره های اولین پارک بانوان یاسوج به سمت شکسته شدن توسط افراد ناشناس و ناهنجاران نظم عمومی و مبلمان شهری رفته بود.پس از مدت کوتاهی که به یک فصل هم نکشید تعداد زیادی از پنجره های این پارک شکسته شد و بانوان زیادی دیگر این پارک را جای امنی برای تفریح و ورزش خود  نمی دانستند.  جدا از اینکه برخی از پنجره ها توسط افراد ناهنجار شکسته شده است ولی دیواره پارک بانوان از ورقه‌های پلاستیکی (پلی کربنات) است که به علت ضعف در اجرا و همچنین در هوای سرد و گرم بعضاً شکسته یا جدا شده و چهره ناخوشایندی به پارک داده است.
بله، در هر جامعه ای طراحی های نامناسب،  ناهنجاری ها و بد فرهنگی هایی دیده می شود که باید برای آن اقدامات مناسب انجام داد و جلوی افرادی را که باعث ایجاد فرهنگ نادرست می شوند و  همچنین طراحی و اجرای اقدامات نامناسب را گرفت.
 در مثال بالا باتوجه به وجود تئوری ای به نام تئوری پنجره های شکسته و کاربردی بودن و اجرای آن در تمام کشورهای دنیا ، خود باعث از بین بردن جرم های بزرگ و اجرای برنامه های مناسب  از دهه 1990 تاکنون شده است.
در این تئوری جیمز کیو. ویلسون و جرج ال. کلینگ استدلال ‌کردند که جرم نتیجه یک نابسامانی است. به عنوان مثال؛ اگر پنجره‌ای شکسته باشد و مرمت نشود آنکس که تمایل به شکستن قانون و هنجارهای اجتماعی را دارد با مشاهده بی تفاوتی جامعه به این امر دست به شکستن شیشه دیگری خواهد ‌زند. دیری نمی‌پاید که شیشه‌های بیشتری شکسته می‌شود و این احساس آنارشستی گسترش يافته و با خود پيام‌هايي را به همراه خواهد داشت. به عبارتي اين پيام را مي‌دهند كه از این قرار: هر کاری را که بخواهید مجازید انجام دهید بدون آنکه کسی مزاحم شما شود.
برای ساخت این پارک هزینه ای حدود 2300000000 تومان شده است ، و  کسانی که برای طراحی مبلمان این پارک به کارگرفته شده اند حداقل از تجربه های دنیای مدرن استفاده کنند(تئوری پنجره های شکسته) و چه بهتر  بود که بعد از این همه هزینه انجام شده، مسئولین پارک بانوان با هزینه های اندکی می توانستند حداقل زیبایی ظاهری این پارک را حفظ کنند و از روند تخریب و تبدیل به خرابه شدن آن جلوگیری کنند.
این تئوری فقط در مورد پنجره های شکسته به کار نمی رود بلکه منظور آن این است که در تمام موارد در سطح شهر ، خانه و ... و کارهای کوچکتر وضع به همین منوان است. به  عنوان مثال اگر دیوار نویسی های نامناسبی که توسط تعدادی ناهنجار اجتماعی در سطح شهرها انجام می شود را تمیز نکنیم پس از مدتی این روند بر روی دیوار ها بیشتر می شود چون زمینه ناهنجاری به صورت اشکارآماده است و ترس از انجام آن کم خواهد شد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*