اخبار عمومی
اعلام وصول 2
1747
تاریخ انتشار: 1393/05/14 02:55
شهردار اهواز:
سید خلف موسوی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور به اهواز دو مشکل عمده این شهر مترو و آلودگی آب مطرح شد که قول حل این مشکلات را دادند.
شهردار اهواز:
شهردار کلانشهر اهواز گفت: مناطق نفت‌خیز جنوب در ازای آلایندگی و حفر 201 چاه نفت یک ریال به شهرداری نمی‌پردازد.
 
 
خبرگزاری فارس: مناطق نفت‌خیز جنوب در ازای آلایندگی و حفر 201 چاه نفت یک ریال به شهرداری نمی‌پردازد
 

 سید خلف موسوی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور به اهواز دو مشکل عمده این شهر مترو و آلودگی آب مطرح شد که قول حل این مشکلات را دادند.

وی با اشاره روند عملیات راه‌اندازی مترو در کلانشهر اهواز خاطرنشان کرد: قرارداد متروی اهواز در سال 1385 با مبلغ 790 میلیون دلار به شکل EPC منعقد شد که این قرارداد با افزایش قیمت دلار مواجه شد و قسمتی از کار به مبلغ 3 هزار و 415 میلیارد ریال معادل 31 میلیون دلار ارزی، به صورت سویل بسته شد.

وی افزود: در سال گذشته 99 میلیارد تومان بودجه متروی اهواز بوده است که که 77.5 میلیون دلار آن محقق و جذب شده و در سال جاری نیز همین رقم در بودجه کل کشور به تصویب رسید.

موسوی گفت: شش ایستگاه ابلاغ شده به پیمانکار که شامل ایستگاه مصلی، دو ایستگاه نادری، چهارشیر، زیتون و ساعت هستند، در فاز نخست به بهره‌داری می‌رسند؛ به علاوه چهار ایستگاه قدیم که در مرحله ساخت هستند و مشکل تجهیزات مکانیکی آنها باید حل شود.

شهردار اهواز تصریح کرد: کارهای مکانیکی را تا زمانی که پول در دست است باید انجام داد و به پیمانکار ایرانی ابلاغ کرد زیرا فعلا فاینانس وجود ندارد.

*شورای اقتصاد استان پرونده قطار شهری را مدنظر داشته باشد

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور نیز عنایت ویژه‌ای به مترو اهواز دارد، بیان کرد: شورای اقتصاد استان پرونده قطار شهری اهواز را باید مدنظر قرار دهد زیرا لازمه باز شدن فاینانس از سوی بانک مرکزی تصویب شورای اقتصاد است.

موسوی یادآور شد: ملکی معادل 2 هزار میلیارد تومان به مساحت 13.5 هکتار از سوی شهرداری اهواز در اختیار بانک تجارت به عنوان ضمانت قرار می‌گیرد که این ملک واقع در ساحلی شرقی اهواز حد فاصل خیابان سلمان فارسی تا پل غدیر است.

شهردار اهواز با بیان اینکه کل قرارداد مترو به صورت ارزی است ولی سویل به صورت ریالی حساب شد، گفت: 2 هزار و 400 میلیارد تومان اگر به دلار امروز تبدیل شود یک چهارم آن است که با 400 میلیارد تومان 25 درصد پروژه پیشرفت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: فاز یک این پروژه باید در شورای اقتصاد مصوب و تمدید شود.

وی تصریح کرد: فاز یک خرید تجهیزات مکانیکی است که با این اقدام کنترل و برق کل خط راه می‌افتد و شاید همین امر 70 درصد کار باشد، ایستگاه‌های بعدی پشت سرهم که 30 تا 35 درصد هزینه آن به صورت مشترک است، راه می‌افتند.

شهردار اهواز تصریح کرد: بانک مرکزی فاینانس چین را که بیش از 8 میلیارد دلار است، برای قطار شهری اهواز، تهران و مشهد گشایش کرده است.

وی ادامه داد: بحثی که دنبال می‌کنیم این است که فاز نخست را حتی در صورتی که چین فاینانس ندهند باید بتوان راه‌اندازی کرد.

وی ادامه داد: در سال جاری 20 میلیون دلار تبدیل شد که می‌توان تجهیزات ریلی را از ترکیه نیز تهیه کرد و این کار در حال انجام است، اما قطعا به فاینانس چین نیز نیاز است.

موسوی با بیان اینکه از ابتدای شروع به کار دوره جدید شهرداری شاید یک دوره استثنایی بود که چندین پروژه بزرگ به صورت هم‌زمان انجام شد، یادآور شد: تعریض پل سوم، احداث زیرگذر شریعتی، احداث تقاطع غیرهمسطح جوادالائمه و تقاطع غیرهمسطح خلیج فارس چهار پروژه بزرگ هستند. همچنین مطالعات تقاطع غیرهمسطح شهید بندر در حال انجام است که در سال جاری کلنگ‌زنی خواهد شد.

شهردار اهواز بیان کرد: بیشتر پروژه‌های شهر در زیر زمین انجام می‌شود و از نظر شهروندان مخفی است.

وی افزود: برای همه پروژه‌ها برنامه زمانبدی وجود دارد؛ تقاطع غیرهمسطح شریعتی در سال جاری،‌ تقاطع غیرهمسطح خلیج فارس مهرماه آینده، و تقاطع غیرهمسطح جوادالائمه 15 ماهه تکمیل خواهد شد.

موسوی عنوان کرد: قراردادهای جدید منهای 5 میلیارد تومان نسبت به چهار سال گذشته منعقد شد که این خود به گونه‌ای اقتصاد مقاومتی است.

*قرارداد طرح‌های عمرانی با ستاد فرمان امام(ره) منعقد شد

شهردار اهواز ادامه داد: قراردادی با شرکت‌های وابسته به ستاد فرمان امام (ره) منعقد شد که با هدف مشارکت به منظور ایجاد مکان‌های تجاری، تفریحی، رفاهی در ساحلی کیانپارس است. این قرارداد در زمینی که هفت هزار و 600 متر آن متعلق به شهرداری و کمتر از این مساحت نیز متعلق به ستاد فرمان امام (ره) است، منعقد شد و با ظرفیت‌های تجاری، توریستی، رفاهی و تفریحی پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: از تمام سرمایه‌گذاران دعوت می‌شود که در طرح‌های شهر اهواز مشارکت داشته باشند چرا که این شهر در بخش خدمات، اعم از احداث هایپرمارکت‌های بزرگ، هتل، اماکن تفریحی و سرگرمی‌های کودکان و نوجوانان ظرفیت بسیار دارد.

موسوی گفت: شاید از دلایل توسعه شهر حضور سرمایه‌گذار باشد که برای حضور سرمایه‌گذاران در زمینه‌های مختلف تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

شهردار اهواز خاطرنشان کرد: کتابی با عنوان "فرصت‌های سرمایه‌گذاری" منتشر شد که در این کتاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اهواز احصا شده و با مطالعه و شناسایی این فرصت‌ها می‌توان اقدامات خوبی در این شهر انجام داد. مراکز تفریحی، اقامتی، مسکونی،‌ رفاهی و خدماتی و زمینه‌های کار در نقاط مختلف در این کتاب معرفی شده است.

وی بیان کرد: در ترکیب طرح تشکیل شورای عالی سرمایه گذاری که به تصویب شورای اسلامی شهر شهر رسیده است، شهردار و معاونین به نمایندگی اعضای شورای اسلامی شهر حضور دارند و همه طرح‌های بخش خصوصی در شورای عالی سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار می‌گیرند و طرح‌ها تصویب یا رد می‌شوند.

موسوی یادآور شد: در خصوص جذب سرمایه‌گذار خارجی صحبت‌هایی در کشورهای حوزه خلیج فارس شده است و افرادی که در مشهد نیز دعوت شده بودند، به شهر اهواز دعوت شدند و حتی صحبت‌هایی با نماینده ولی فقیه در استان داشته‌اند که قرار شد در زمینه ساخت هتل فعالیت کنند. ظرفیت فروش اوراق مشارکت نیز در این زمینه وجود دارد.

شهردار اهواز تصریح کرد: همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی که علاقه‌مند به ساخت شهر هستند و عمرانی شهر را جزو وظایف خود می‌دانند، در خصوص لایحه و بودجه در مجلس شورای اسلامی می‌توانند همکاری کنند. در خصوص مالیات بر ارزش افزوده نیز باید با نمایندگان شهرستان‌ها و استان در تماس بود که از موضوعات و مصوبات شهری در مجلس شورای اسلامی حمایت شود.

وی ادامه داد: شتاب آهنگ توسعه شهر با همدلی و وحدت و نه با تشتت و اختلاف صورت می‌گیرد. بحث عمران و توسعه شهر است و نباید در این زمینه باهم اختلاف داشت.

*شرکت ملی نفت عوارض شهرداری را پرداخت کند

موسوی عنوان کرد: شرکت ملی نفت ایران در خصوص پرداخت عوارض، همکاری مناسبی نداشته است و در ازای 201 حلقه چاه موجود در محدوده شهر باید دو میلیارد تومان عوارض به شهرداری اهواز بپردازد. وی اضافه کرد: همچنین عوارض عبور تاسیسات از شهر و عوارض آلایندگی که یک درصد تولید را شامل می‌شود، پرداخته نمی‌شود.

شهردار اهواز گفت: شرکت ملی نفت ایران اعتقادی به پرداخت عوارض از محل فروش نفت ندارد بلکه به دلیل فروش نفت و دادن پول به خزانه کشور، از این کار امتناع می‌کند؛ در حالی که عوارض شهرداری باید پیش از پرداخت به خزانه کشور پرداخته شود.

وی افزود: در بازنگری لوایح شهرداری برخی صنوف در کیانپارس با درآمد هنگفت همان عوارضی را می‌پردازند که صنوف در مناطق حاشیه و کم‌درآمد شهر می‌پردازند. لذا در این زمینه با تعدیل عوارض این امور اصلاح شد.

موسوی بیان کرد: در زمینه ارتقای مناطق حاشیه شهر که استاندار خوزستان نیز به این موضوع معتقد است، جلسات بسیاری برگزار شد و قول مساعدت در این خصوص گرفته شد.

وی در پایان تصریح کرد: تا کنون 203 لایحه در این زمینه ارائه شده که 129 لایحه به تصویب شورای اسلامی شهر و فرمانداری اهواز درآمد و 59 لایحه در دستور کار قرار دارد و 15 لایحه هنوز تایید نشده است.

منبع: فارس



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*