اخبار عمومی
اعلام وصول 2
180708
تاریخ انتشار: 1396/08/19 22:49
.

در روزهای گذشته همواره پیگیر مشکلات زائرین در زمینه های مختلف از جمله دلار اربعین، بیمه اربعین و حمل و نقل اربعین بودیم و در تمامی این موارد مشکل از سوی مسئولین داخلی بوده است. این بار با صحبت های حجت ‌الاسلام احد آزادی خواه رئیس فراکسیون حج و زیارت پای عراقی ها نیز به این مشکلات باز شده است. ایشان طی مصاحبه ای عنوان نمود که در صدور ویزای اربعین رانت هایی شکل گرفته که از سوی عراقی ها بوده است.

به گزارش تابناک، در مورخه 4 آبان 96 مطلبی با عنوان "شرکت بیمه ای که از مخارج مردم هم رانت نصیبش شده است" در تارنمای تابناک اقتصادی منتشر شد و در آن از یک رانت بیمه ای پرده برداری شد که این موضوع به مسئولین داخلی مربوط بود. دیروز مورخه 16 آبان 96 از یک رانتی صحبت به میان آمد که این بار در صدور ویزای اربعین اتفاق افتاده و پای عراقی ها در آن در میان بود. ماجرا از مصاحبه حجت الاسلام احد آزادی خواه نماینده مجلس و رئیس فراکسیون حج و زیارت آغاز شد. وی طی مصاحبه ای اعلام کرد رانتی در صدور ویزای اربعین اتفاق افتاده که از سوی عراقی ها بوده است.
موضوع از این قرار است که سازمان حج و زیارت تعداد 2400 دفتر خدماتی زیارتی را جهت صدور ویزای اربعین معرفی نمود تا زائران و علاقمندان به این دفاتر مراجعه کرده و از طریق سامانه سماح ثبت نام کنند و ویزای آن ها برای اربعین صادر شود. از مزایای ثبت نام در این سامانه می توان به بیمه شدن زائران و تقسیم بندی آن ها جهت عبور از مرزها و جلوگیری از تجمع زائران در یک مرز اشاره نمود. این نحوه تهیه ویزای اربعین طبق روال قانونی جمهوری اسلامی ایران بوده است.
مورخه 16 آبان 96 حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی و معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در حاشیه جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون 2 میلیون و 320 هزار ویزا برای زائرین اربعین صادر شده که در مقایسه با سال گذشته 270 هزار ویزا بیشتر بوده است.
بنابراین طبق آمار باید همه این 2 میلیون و 320 هزار ویزا توسط سامانه سماح صادر شده باشد اما در کمال تعجب و به گفته حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت تا تاریخ 9 آبان حدود 600 هزار نفر و به گفته حجت الاسلام آزادی خواه طبق آخرین آمار سازمان حج و زیارت حدود یک میلیون نفر به این سامانه مراجعه کرده و ویزای خود را دریافت نموده اند. بنابراین با توجه به این اعداد و ارقام حدود یک میلیون و 320 هزار نفر ویزای خود را از دفاتر دیگری غیر از دفاتر معرفی شده توسط سازمان حج و زیارت دریافت نموده اند. طبق گفته مسئولین، سفارت عراق خودش این دفاتر را جهت صدور ویزا به زائران معرفی نموده است که بیشتر کارمندان آن ها تابعیتی ایرانی نداشته و عراقی هستند و از این طریق این دفاتر توانسته اند درآمدی را به دست بیاورند که حاصل همین رانت بوده است. خبرها حکایت از آن دارد که این دفاتر بعضا با کمک سفارت عراق ویزاها را زودتر از ویزای 2400 دفتر سازمان حج و زیارت صادر می کرده اند که این خود باعث استقبال زوار از این دفاتر می شده است.
طبق صحبت های حجت الاسلام احد آزادی خواه سال گذشته نیز همین رانت در صدور ویزای اربعین وجود داشته است که متاسفانه علیرغم پیگیری های صورت گرفته این مشکل حل نشده و امسال نیز شاهد بروز آن بودیم.
به هر صورت امید است که در سال آینده تدابیری برای حل این موضوع اندیشیده شود و با همت مسئولین ذی ربط و  اطلاع رسانی های گسترده رسانه ها در این زمینه، مردم با مزایای ثبت نام در سامانه سماح آشنا شده و دیگر به دفاتری که به نوعی وابسته به کشور عراق بوده مراجعه نکنند.


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*