اخبار عمومی
اعلام وصول 2
180906
تاریخ انتشار: 1396/09/05 00:29
کوه خامی در شهرستان باشت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد واقع گردید ارتفاع بلندترین قله این کوه به حدود ۳۲۰۰متر می رسد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصر جهان، تیم ۲۲ نفره باشگاه کوهنوردی فراز گچساران روز پنج شنبه دوم آذر به قله کوه خامی صعود کردند


شرح صعود :
روز پنج شنبه دوم آذر ، ساعت دو بعدازظهر تیم ۲۲ نفره کوهنوردی متشکل از ۹ نفر خانم و ۱۳نفر آقا حرکت خود را از گچساران به سمت روستای کوهسرک و دامنه های خامی آغاز کردند و بعد از یک ساعت نیم طی مسیر به روستای کوهسرک و محل اسکان مورد نظر رسیدند در این فاصله دو ساعت مانده به اذان مغرب و شب اعضاء با مشورت سرپرست برنامه و راهنمایان محلی به بررسی شرایط صعود و مسیر پرداختند . روز قبل از صعود تماشای قله و ارتفاعات کوهستان سخن از یک روز سرد زمستانی،صعود موفق و خوبی را بر سر زبان ها جاری ساخته بود


شب، بعد از صرف شام و یک‌ دور هم نشینی صمیمانه از جنس همان دور همی های قدیم روستا در حالیکه عقربه های ساعت روی یازده زوم کرده بود از آنجا که قرار بود اعضاء صبح زود ساعت ۴/۴۵ بیدار و‌خود را برای صعود آماده می‌کردند در حالیکه ستاره ها بی پروا به سرنوشت مان میتابید همگی خود را برای استراحت و یک خواب شیرین زمستانی آماده کردند .


صبح روز جمعه ساعت ۵:۳۰ بود که گروه مهیای حرکت و‌ شروع صعود به منطقه مورد نظر و (اُونو) شدند . بعد سه ساعت طی مسیر و عبور از صخره ها و ارتفاعات ساعت حوالی ۸:۳۰ می‌چرخید که اعضاء برای صرف صبحانه و یک‌ استراحت کوتاه اتراق کردند بعد از صرف صبحانه اعضاء تیم شروع به پیمودن ادامه مسیر کردند تا رسیدن به محل صعود و‌ نقطه هدف ساعت از ۱۰/۳۰ رد شده بود از آنجا که روزهای قبل نوک قله و اطراف آن را برف پوشیده بود وزش بادهای پرفشار و‌ سرد زمستانی ماندن و‌ اسکان طولانی را سخت تر می‌کرد تا صرف ناهار و‌ انجام یک استراحت خوب دو‌ ساعتی زمان گذشت .همراه با زمان بادهای سردزمستانی که از روی برف ارتفاعات بلند می‌شد هم وزیدن می‌گرفت و‌ هر کوه‌نوردی را تحت تأثیر قرار می‌داد حوالی ساعت ۱ بعد از ظهر جمعه همگی مسیر بازگشت از صعود را آغاز و ساعت ۴ عصر بود که تیم با موفقیت به محل اسکان و روستای زیبا و‌ پر راز و رمز کوهسرک رسیدند .
خبرنگار/فتح الله پوران پور


پی نوشت:
کوه خامی در شهرستان باشت(بین شهرستان های گچساران و باشت) از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد واقع گردید ارتفاع بلندترین قله این کوه به حدود ۳۲۰۰متر می رسد و دارای اقلیم معتدل کوهستانی در فصول گرم سال است.
کوه خامی دارای ایستگاه ها و استراحتگاه هایی برای کوهنوردان و اهالی منطقه است که از مهم ترین آن ها می توان به (گو ونا،اونو و بازگه) اشاره کرد.
(بازگه) زیباترین قسمت کوه خامی به شمار می رود و آخرین نقطه ییلاقی برای ساکنین و اهالی منطقه لحاظ می شود و به منطقه ایل نشین و عشایر نشین معروف است که برخی از اهالی محلی در فصول گرم سال به آنجا کوچ می کنند.
از مهم ترین چشمه ساران کوه خامی می توان به چشمه موری کش،او کمپ ،پیورو، چشمه اونو و کل کوزر اشاره کرد که چشمه موری کش از بیشترین آب در تمام فصول سال برخوردار می باشد.
بلندترین نقطه قله خامی به کل وول شهرت دارد که منطقه ای برف گیر است. علاوه بر این کوه خامی دارای تنگه هایی است که مانند یخچال های کوهستانی عمل می کند و در تمام فصول سال برف را در خود نگه می دارد؛ مثل تنگ برف گیر قیه(قیه همان پیاله و کاسه در اصطلاح محلی است).



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*