اخبار عمومی
اعلام وصول 2
180910
تاریخ انتشار: 1396/09/06 15:02
در گفت‌وگو با نشریه "الرجل" عربستان
۴ +- گروه بین الملل / حوزه خاورمیانه۱۳۹۶/۰۹/۰۶ :: ۱۱:۴۶ در گفت‌وگو با نشریه «الرجل» عربستانسعد الحریری: ما درباره سلاح حزب‌الله قادر نیستیم کاری بکنیم نخست‌وزیر لبنان با بیان اینکه قدرت حزب‌الله از سلاحش است که از ایران به آن می‌رسد، گفت، در خصوص خلع سلاح حزب‌الله "ما قادر نیستیم کاری کنیم" و این مسئله نیازمند راهکاری منطقه‌ای است.

 عصر جهان-سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان در گفت‌وگو با مجله‌ سعودی «الرجل» مدعی شد علت عدم ثبات لبنان، ایران است که از حزب‌الله به عنوان بازویی در منطقه استفاده می‌کند.

وی افزود: اظهارات رئیس‌جمهور ایران در خصوص روابط کشورش با لبنان «مردود» است؛ در طرف دیگر عربستان قرار دارد که در تمام مراحل به بیروت کمک کرده و میان شیعه و سنی تفاوتی قائل نیست.

الحریری در ادامه گفت: حزب‌الله قدرت اداره کشور را ندارد و قدرت این جنبش از سلاحی است که از طرف ایران تأمین می‌شود؛ راه‌حل  سلاح حزب الله (خلع سلاح) منطقه‌ای است نه داخلی و ما نمی‌توانیم در این خصوص هیچ کاری انجام دهیم.

سعد الحریری درباره سوریه گفت: اگر مداخله روسیه نبود بشار اسد کنار رفته بود و ایرانی‌ها همان کسانی بودند که پس از شکست در این مأموریت، خواستار مداخله مسکو شدند .

وی درباره عربستان گفت: عربستان همواره با ما بوده و با یک گروه علیه گروه دیگر در لبنان نایستاده است، به عنوان مثال در جنگ 2006 کمک میلیارد دلاری به ما کرد و تفاوتی میان شیعه و سنی نگذاشت.

الحریری ادامه داد: مواضعی که عربستات اتخاذ می‌کند را می‌فهمیم، این حق ریاض است که برخی تدابیر را در پیش بگیرد به ویژه اینکه با گروهی سیاسی مانند «حزب‌الله» روبرو باشد که تلاش می‌کند به ثبات منطقه بویژه خلیج (فارس) ضربه بزند.

نخست‌وزیر لبنان، عربستان را بخشی از زندگی خود خواند و در ادامه شخصیت محمد بن سلمان ولی‌عهد این کشور را ستود و او را مرد چالش‌ها خواند.

وی سپس گفت: لبنان ، ریه‌ای است که تمام عرب‌ها از آن تنفس می کنند؛ فرهنگ، آموزش و دموکراسی متفاوتی دارد و ما باید ثبات آن را حفظ کنیم تا کشوری متمدن باشیم.

سعد الحریری در پایان گفت «حسام» پسر بزرگش هرگز وارد عامل سیاست نخواهد شد زیرا کار سیاسی در لبنان پیچیده است؛ وی افزود خودش نیز پس از ترور پدرش «رفیق الحریری» در کار انجام شده قرار گرفته و وارد سیاست شده و هیچ وقت فکر نمی‌کرده روزی در جایگاه فعلی‌اش قرار گیرد/فارس



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*