اخبار عمومی
اعلام وصول 2
18864
تاریخ انتشار: 1394/11/07 15:50
من نظراتم را در ایران راجع به انتخابات اعلام کردم و همیشه دوست دارم در مورد مسائل داخلی در داخل ایران صحبت کنم تا در بیرون ایران، باز هم لازم خواهد بود راجع به انتخابات در داخل ایران صحبت کنم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان و به نقل از سایت اینترنتی ریاست جمهوری، حسن روحانی در پایان سفر به ایتالیا در نشست خبری شرکت کرد و به سوالات رسانه های ایتالیایی پاسخ داد.
رئیس جمهوری در این نشست خبری گفت: می توانم این جمله رابگویم که در دوران تحریم، شرایط باخت- باخت برای ایران و اتحادیه اروپا بود. به این دلیل که با بقیه کشورها کار می کردیم، به ویژه چین و روسیه به تحریم اعتنا نمی کردند و با آمریکا که از گذشته به دلایل دیگر همکاری ما قطع بود.
روحانی یادآور شد: کشورهایی که در فضای تحریم ضرر کردند کشورهای اروپایی بودند و با تحریم، شرایطی پیش آمد که از فضای فعالیت در ایران محروم شدند.

وی ادامه داد: این گام و سفر پس از برجام از ایتالیا شروع شد به دلیل این که دو تمدن بزرگ از دیرباز دارای ارتباط تمدنی، فرهنگی و اقتصادی بودند و در دهه های گذشته و قبل از تحریم روابط اقتصادی خوبی وجود داشت تا جایی که در مقاطعی ایتالیا اولین شریک اقتصادی ایران بود.
رئیس جمهوری ادامه داد: البته که مذاکرات ما با مقام های ایتالیایی صرفا اقتصادی نبود، در زمینه همکاری های دو کشور در بخش علمی، دانشگاهی، فناوری های نو، آثار باستانی، مرمت آثار باستانی، توسعه گردشگری و همچنین راجع به مسایل مهم منطقه ای با هم گفت و گو کردیم.
روحانی توضیح داد: از عراق و سوریه گرفته تا لبنان و لیبی تا یمن با هم حرف زدیم و همچنین در دیدار با پاپ من در مسایل معنوی و دینی و اقداماتی که بخش تبلیغات دینی و مذهبی در سراسر جهان باید انجام دهد و اهداف مشترکی که وجود دارد، افکارمان را بسیار نزدیک دیدم.
درباره آزادی بیان صحبت کردیم/توهین به دیگران نیز همانند ترور و خشونت محکوم است
وی اضافه کرد: ما هر دو راجع به محو سلاح های کشتار جمعی در جهان و اقداماتی که مبلغان اسلامی و مسیحی و دیگر ادیان باید در این زمینه انجام دهند، در بخش مبارزه با خشونت و افراطی گری و تروریسم و جهان عاری از خشونت، افراط و ترور و همچنین در زمینه تبیین آزادی بیان صحبت کردیم.
رئیس جمهوری یادآور شد: آزادی بیان به مفهوم این نیست که هر کس هر کاری که خواست در این جهان انجام دهد. همانگونه که آزادی معنایش این نیست که کسی به حریم زندگی دیگران تعرض کند، آزادی بیان هم به این معنا نیست که کسی به حریم اعتقادات دیگران و مقدسات ادیان مختلف تعرض کند.
روحانی افزود: این کار تحریک آمیز و از نظر اخلاقی غلط است و این کار می تواند فاصله و شکاف های اجتماعی را بیشتر کند لذا هر دو با زبان های گوناگون این گونه حرکت ها را محکوم کردیم و همانطور که ترور و خشونت محکوم است، توهین به دیگران هم محکوم است.
رئیس جمهوری گفت: پاپ در این زمینه مثالی زد و گفت من به یکی گفتم آیا در حضور تو بیایند و به مادر تو فحاشی و اهانت کنند، تو خوشت می آید و عکس العمل نشان نمی دهی؟ خب؛ پیامبران آسمانی دارای محبوبیت بیشتری در میان پیروان خودشان هستند.
روحانی افزود: همچنین درباره اینکه ادیان آسمانی اهداف مهم واحدی دارند و این ادیان به هم پیوسته اند و جدا از هم نیستند و اقداماتی که برای حفظ معنویت جهان باید انجام بگیرد، مذاکرات خوب و مفیدی داشتیم.
دعوت از رئیس جمهوری و نخست وزیر ایتالیا برای سفر به ایران
وی خاطرنشان کرد: من در این سفر از آقای رئیس جمهوری و نخست وزیر برای سفر به ایران دعوت کردم که مورد قبول آن ها قرار گرفت و در فرصت های آینده هر دو مقام از ایران دیدار خواهند کرد و این باعث استحکام بیشتر روابط دوجانبه و دو کشور دوست خواهد شد.
آفتاب همکاری بر یخ روابط بعد از توافق هسته ای
خبرنگاری از رئیس جمهوری پرسید: سفر شما به ایتالیا در راستای ارتقای توسعه روابط میان ایران و رم و کشورهای اروپایی است. با توجه به علاقه مندی غرب برای نزدیکی با ایران در بخش اقتصادی و سایر بخش ها، دورنمای این روابط را چه طور ارزیابی می کنید؟
رئیس جمهوری پاسخ داد: قبل از این که این سفر را انجام دهم، نیز دورنما را به دلیل سفر مقامات اقتصادی- سیاسی و همچنین بخش خصوصی کشورهای اروپایی به ایران مثبت می دیدم.
روحانی افزود: تردیدی ندارم بعد از این توافق، یک فضای مثبتی برای همکاری ها ایجاد می شود، این ارتباطات بین ما و اروپا کاملا منجمد شده بود، در یک زمستان سردی این روابط منجمد شده بود، من کاملا آفتاب همکاری را بر روی این یخ ها مشاهده می کنم، این یخ ها در حال بازشدن است و روابط ما نه تنها به گذشته باز می گردد بلکه بهتر از گذشته خواهد بود.
خواست ایران سرمایه گذاری و فناوری است نه تجارت
وی ادامه داد: امروز همه کارآفرینان می دانند، خواست جمهوری اسلامی ایران تجارت نیست، خواست ایران عمدتا سرمایه گذاری و فناوری است و همکاری هایی که منجر به صادرات محصولات مشترک برای منطقه ما و جهان شود.
رئیس جمهوری گفت: در شرایط فعلی آن چه پیش رو می بینم، همکاری های بیشتر خواهد بود، تفاهماتی که شده، اسنادی که به امضا رسیده، نقشه راهی که بین ایران و ایتالیا مورد توافق قرار گرفته است، نشان می دهد همکاری های ما در بخش های گوناگون چه طور خواهد بود، من فضا را در اروپا برای روابط خوب اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بسیار مناسب تر از گذشته می بینم.
سربریدن یک عالم دینی کار بسیار غلطی است و جای محکومیت شدید داشت
خبرنگاری در زمینه روابط ایران و عربستان پرسید که ارزیابی شما از این روابط چیست و چطور شد که این دو کشور بعد از اعدام شیخ نمر به این نقطه از تنش رسیدند و ارتباطات فعلی این دو چه تاثیری بر مذاکرات سوریه دارد و دولت ایران چطور خود را برای مذاکرات آینده سوریه آماده می کند؟
رئیس جمهوری اظهار داشت: ایران و عربستان دو کشور مهم مسلمان و همسایه هستند.
روحانی افزود: ما از گذشته همواره خواهان روابط خوب و برادرانه با عربستان بودیم؛ در بعضی از مقاطع مشکلاتی بین ما و عربستان به وجود آمد که من به گذشته آن نمی پردازم، در داستان آخر آنچه اتفاق افتاد این بود که یک عالم دینی و مذهبی اعدام و سر بریده شد و این جای بسیار بسیار تاسف و از نظر ما محکومیت شدید داشت.
وی ادامه داد: به دلیل این که آن عالم نه در کار ترور بوده، نه در کار فعالیت مهم خطرناکی بوده و نه در مسایل علیه امنیت کار کرده، سخنرانی می کرده و حرف می زده و سخنرانی اش این بوده که همه مردم باید از حقوق مساوی برخوردار باشند.
رئیس جمهوری اضافه کرد: سخنرانی اش این بوده که مذهب نباید عاملی شود برای این که مردم از حقوق اجتماعی و سیاسی محروم باشند. مجازات یک آدمی که راجع به حقوق اجتماعی مردم حرف می زند که اعدام نیست؛ که بخواهند سرش را ببرند؛ بسیار کار غلطی انجام گرفت.
روحانی تاکید کرد: مردم ما به شدت عصبانی و ناراحت شدند و محکوم کردند و ما هم به عنوان دولت این کار را محکوم کردیم، بسیاری از کشورها حتی غربی و اروپایی این عمل را محکوم کردند.
وی افزود: به دنبال آن، عده ای از روی احساسات به سفارت عربستان حمله کردند و در بخشی از سفارت آتش سوزی شد؛ از نظر ما این کار محکوم بود و اولین کسی که چند ساعت بعد در یک اعلامیه رسمی این کار را محکوم کرد، خود من بودم.
رئیس دولت یازدهم گفت: فکر می کنم از طرف ما کارها تمام شده است و کارهایمان را انجام داده ایم؛ باید عمل حمله به سفارت را محکوم می کردیم که محکوم کردیم، باید افرادی که بر خلاف قانون به سفارت حمله کردند، شناسایی می کردیم که شناسایی کردیم. باید آنها را دستگیر می کردیم که دستگیر کردیم. باید تحویل دستگاه قضا داده شود که در اختیار قوه قضاییه هستند و محاکه خواهند شد؛ این از نظر مسایل دو جانبه ما بود.
ادامه تنش از طرف عربستان غیر قابل توجیه است/خواهان ادامه تنش در روابط نیستیم
روحانی افزود: اما کارهای عربستان از نظر ما باز هم غیر قابل توجیه است. ادامه تنش، ما می دانیم که عربستان در منطقه برنامه هایی داشته و ناموفق بوده، عصبانی است و می خواهد پوششی برای شکست های خود درست کند؛ ما متوجه هستیم.
روحانی گفت: کشوری که به همسایه خود حمله می کند، 10ماه است مردم یمن را بمباران می کند و نتیجه ای نگرفته و بیش از همیشه تاریخ در میان مردم یمن منفور شده است، کشوری که در عراق، سوریه و لبنان اهدافی داشته، ناموفق بوده و به آن دست نیافته، عصبانی است و آدم عصبانی راه های مختلفی می تواند پیدا و خود را آرام کند.
وی ادامه داد: ما در فارسی می گوییم، طرف باید مقداری آب خنک بخورد، آرامش پیدا کند به جای این که داد و فریاد کند، راه های مختلفی دارد و عربستان باید راه دیگری را برای این کار پیدا کند؛ آنچه من می توانم بگویم این که ما خواهان ادامه تنش با عربستان نیستیم و می دانیم هر اختلاف جدیدی کار را سخت تر می کند.
مشکل امروز منطقه ما داعش،خشونت و جنگ منطقه ای بین عربستان و یمن است
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: ما اهداف بسیار مهمی در منطقه داریم. هم ما و عربستان، ثبات و امنیت منطقه به نفع هر دوی ماست، عراق و سوریه باید امن شوند و تروریست ها از منطقه باید بیرون رانده شوند.
روحانی تصریح کرد: مشکل امروز منطقه ما داعش است، خشونت، تروریسم و جنگ منطقه ای بین عربستان و یمن است که باید متوقف شود. بنابراین علاقمندیم این تنش ها کاهش یابد و به مسایل اصلی در منطقه بپردازیم.
دوست دارم درباره مسایل داخلی در داخل ایران صحبت کنم
خبرنگاری از رئیس جمهوری پرسید: انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را در پیش دارید و در این راستا در مورد خطر مجلس تک حزبی صحبت کردید، و بسیاری از نامزدهای اصلاح طلب از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند، با توجه به موفقیت های شما در عرصه دیپلماتیک و سیاسی ارزیابی شما در این راستا چیست؟
رئیس جمهوری پاسخ داد: ما انتخابات بسیار مهمی پیش رو داریم، در این انتخابات نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب می شوند که مرکز قانون گذاری ماست.
روحانی افزود: همچنین نمایندگان پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری انتخاب می شوند که آن هم مهم است، مجلسی است که اگر مساله ای پیش آید برای رهبری آینده تصمیم می گیرد.
وی با تاکید بر این که هر دو انتخابات برای ما مهم است اظهار داشت: شاید این اولین بار است که دو انتخابات مهم در یک روز انجام می گیرد؛ البته ما قبلا هم داشته ایم که دو انتخابات با هم برگزار شوند ولی این که انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در یک روز برگزار شود این برای اولین بار است.
رئیس جمهوری ادامه داد: در آینده نیز به همین صورت ادامه خواهد یافت؛ یعنی از این پس انتخابات این دو مجلس طبق قانون اینگونه خواهد بود.
روحانی افزود: من نظراتم را در ایران راجع به انتخابات اعلام کردم و همیشه دوست دارم در مورد مسائل داخلی در داخل ایران صحبت کنم تا در بیرون ایران، باز هم لازم خواهد بود راجع به انتخابات در داخل ایران صحبت کنم.
به اقدامات شورای نگهبان بسیار امیدوارم
روحانی اضافه کرد: پیش بینی من انتخابات بدی نیست، آن طور که در ذهن شما بوده است، ممکن است اختلاف نظرها و مسائلی جزئی وجود داشته باشد، من بسیار امیدوارم به اقداماتی که شورای نگهبان انجام می دهد.
وی با تاکید بر این که برای صلاحیت کاندیدا سه مرحله وجود دارد، گفت: یک مرحله تایید هیات های اجرایی است که این مرحله انجام شده است، مرحله دوم تایید هیات های نظارت هستند که تصمیم گیری می کنند و مرحله سوم شورای نگهبان است که نظر نهایی را می دهد که این مرحله هنوز باقی مانده است.
رئیس جمهوری تاکید کرد: بسیار امیدوارم شورای نگهبان که یک نهاد بسیار مهم در جمهوری اسلامی ایران است، نسبت به نگرانی هایی که وجود دارد رفع نگرانی کند و ان شاء الله انتخاباتی در هفت اسفند داشته باشیم که مردم با حضور گسترده در این انتخابات موجب تقویت نظام شوند و ما بعد از این انتخابات بتوانیم با قدرت بیشتری در داخل،منطقه و جهان راهمان را ادامه دهیم.
کلید رابطه غیرخصمانه و بدون تنش ایران و آمریکا در تهران نیست
خبرنگاری پرسید: در ایتالیا از شما استقبال بی نظیری شد، آیا شما فکر می کنید یک روز این امکان وجود دارد که این استقبال در ایالت متحده آمریکا از شما بشود؟ با توجه به اینکه دولت آمریکا هنوز نسبت به ایران بدبین است و تحریم هایی وجود دارد اما صنعتگران و سرمایه گذاران آمریکایی بی صبرانه منتظرند که فرصتی داشته باشند تا در ایران سرمایه گذاری کنند. به نظر شما آنها فرصت بزرگی را از دست می دهند؟
رئیس جمهوری گفت: من این سوال را در گذشته به این صورت پاسخ دادم که بله امکان پذیر هست که بین ایران و آمریکا یک رابطه غیرخصمانه و بدون تنشی برقرار شود.
روحانی ادامه داد: کلید این کار در واشنگتن است و در تهران نیست. اگر این کلید در تهران بود من حتما از آن استفاده می کردم اما متاسفانه در واشنگتن است و آنها باید از این کلید استفاده کنند.
آمریکایی ها یادنگرفته اند که دوران تحریم و فشار سپری شده است
رئیس جمهوری یادآور شد: باید مخاصمات و فشار بر مردم ایران را کنار بگذارند. تا نکته کوچکی پیش می آید، بلافاصله کنگره جمع می شوند و تحریم جدیدی علیه ایران اتخاذ می کنند.
روحانی گفت: هنوز یاد نگرفته اند که دنیای امروز دیگر دنیای فشار و تحریم نیست و این دوران سپری شده است. امیدواریم در آینده نماینده هایی در کنگره جمع شوند که بهتر راجع به آینده و روابط بهتر بیندیشند تا روابط ما بهتر شود.
امکان حضور سرمایه گذاران آمریکایی در ایران
رئیس جمهوری ادامه داد: در همین حال حاضر و با شرایط موجود اگر سرمایه گذاران و مدیران اقتصادی آمریکایی بخواهند در ایران سرمایه گذاری کنند از نظر ما بلامانع است. ما هیچ مشکلی نداریم.
روحانی اضافه کرد: برای اینکه سرمایه گذاران آمریکایی بیایند در ایران سرمایه گذاری کنند، فناوری بیاورند و محصولات مشترک تولید کنیم از طرف ما مانعی نیست. اگر مقررات داخلی آمریکا مشکلی دارد یا ندارد، خودشان می دانند. به همین دلیل است که من می گویم کلید در واشنگتن است و آنها باید حل کنند و از طرف ما موضوع روابط اقتصادی با آمریکا حل شده است.
وی افزود: البته یک چیزهایی در برجام و در این توافق آزاد شده است از قبیل صادرات برخی کالاهای سنتی ایران به آمریکا مثل فرش، پسته و همچنین در زمینه خرید هواپیما از آنها که آن ممنوعیت برداشته شده است. بنابراین قدم های کوچکی برداشته شده است اما درعین حال بخواهند بیایند سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی کنند از طرف ما بلامانع است.

برچسب ها:
روحانی ؛ ایران ؛ اروپا ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*