اخبار عمومی
اعلام وصول 2
191322
تاریخ انتشار: 1396/10/13 14:51
آذری جهرمی در جمع خبرنگاران؛
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مکاتبه با شورای امنیت کشور برای رفع انسداد تلگرام در بعضی نقاط کشور خبر داد.

محمدجواد آذری جهرمی در پایان جلسه هفتگی هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره اعمال محدودیت‌های اخیر برای شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: باتوجه به آن‌که عده‌ای از ظرفیت‌های بسیار خوبی که برای توسعه کسب و کار، اشتغال و دسترسی به اطلاعات بود سوءاستفاده کردند و اثرات آن در زندگی مردم دیده شد، این چالش به‌وجود آمد که اگر این اپلیکیشن‌ها مسدود شود، امکان استفاده مثبت از آن توسط مردم محدود می‌شد و درصورت آن‌که مسدود نمی‌شد نیز امنیت اجتماعی زیرسوال می‌رفت.

وی با بیان این‌که بنابر منشور حقوق شهروندی دسترسی آزاد به اطلاعات و امنیت اجتماعی از حقوق ملت است، تاکید کرد: متولی این وضعیت فعلی در کشور دولت و شورای امنیت کشور است که به ریاست آقای رحمانی فضلی عهده‌دار این مسئولیت است و قرار شد این تصمیم گرفته شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: در جلسه شورای امنیت کشور نظرات موافق و مخالف در این رابطه مطرح شد و در نهایت تصمیم نهایی این شورا برای تامین مصلحت مردم، این بود که فعلاً این شبکه‌های اجتماعی متوقف شود تا امکان سوءاستفاده ضدانقلاب گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز می‌بینیم قیمت ارز و کالاهای اساسی بالا رفته و شاخص‌های بورس تنزل کرده و طبیعتاً مردم حق اعتراض دارند و می‌توانند مطالبات خود را بیان کنند و کارگزاران دولت در هر رده‌ای خدمتگزار مردم هستند اما آشوب و حمله به مراکز نیروی انتظامی که با وقاحت در برخی کانال‌ها تبلیغ شده و می‌بینیم آدرس مراکز نظامی در این کانال‌ها قرار داده شده و می‌گویند که به آن حمله کنید و نحوه ساخت بمب آموزش داده می‌شود که این مسائل در هیچ کشوری تحمل نمی‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین یادآور شد: نظر ما در ابتدا این بود که مکاتبه کنیم و بر این اساس با صلاحدید شورای امنیت کشور با مدیر تلگرام مکاتبه کرده و از ایشان درخواست کردیم که بنابر سیاست‌های موجود این کانال‌ها متوقف شود که 3 کانال از این مجموعه مسدود شد اما مجدداً در کانال‌های دیگر فعال شدند و باتوجه به ضعف مراجع خبری در کشور ما و هجوم مردم برای این‌که ببینند چه خبر است، مراجعات به این کانال‌های جدید زیاد شد و مدیر تلگرام علی‌رغم تعهدات خود، اقدامی نکرد.

وی گفت: هم‌اکنون مستندات زیادی در دست داریم و مردم نیز معترض هستند که تلگرام به مقررات خود هم پایبند نبوده است. کانال‌های متعددی مردم را به آتش زدن منازل مردم و مسئولان، حمله به تکایا و اماکن مذهبی و دولتی و مراکز نظامی تشویق می‌کنند که برای آن‌که ترویج خشونت نباشد، از انتشار آن خودداری کردیم.

عضو دولت دوازدهم تاکید کرد: بنابر تصمیم شورای امنیت قرار شد این پیام‌رسان به‌طور موقت مسدود شود که این توقف انجام شد. هم‌اکنون آرامش در حال بازگشت به کشور است و به حمدالله دیشب در اکثر نقاط کشور آرامش را شاهد بودیم که جای تشکر از مسئولان وزارت کشور و نیروهای انتظامی دارد.

وی در عین حال گفت: بحث بعدی بعد از بازگشت آرامش این است که پیگیری کردیم تا شورای امنیت اجازه دهد در نقاطی که این آرامش حاکم شده، فعالیت بعضی از این شبکه‌ها از سرگرفته شود و همچنین با مدیر تلگرام نیز مکاتبه کردیم و گفتیم ادامه فعالیت این پیام‌رسان این است که منوط به این است که مصارف تروریستی آن حذف شود.

آذری جهرمی افزود: به هر حال بیشتر کاربران و بیشترین حجم استفاده از تلگرام در ایران است و طبیعتاً اگر احترام متقابل وجود نداشته باشد، شرایط برای همکاری دشوار می‌شود و امیدوارم مدیر تلگرام نیز به مقررات خودشان و درخواست مردم برای حذف موارد تروریستی احترام بگذارد.

عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: کشور در رابطه با موارد سیاسی و انتقادات باز عمل کرده و همه ابعاد نظام این مسئله را پذیرفته‌اند و درحالی که انتقادات در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده و سخت‌ترین انتقادها علیه دولت عنوان شده، نظام همواره با دید باز این انتقادات را پذیرفته و برای آن احترام قائل بوده است اما رویکردی که امروز برخی کانال‌های تلگرام از طریق آن وارد شده‌اند، ترویج خشونت و تلبیغ تروریسم داخل کشور است. این‌که عکس افرادی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و از مردم بخواهند این افراد را به قتل برسانند، چه تعبیری می‌توان داشت؟

وی افزود: اگر تلگرام این موارد را متوقف نکند، یعنی به مردم ما احترام نمی‌گذارد. البته فشارهای بین‌المللی به مدیران تلگرام وارد می‌شود و همانطور که می‌بینیم رییس‌جمهوری آمریکا، نخست وزیر رژیم منحوس صهیونیستی و برخی کشورهای تازه به دوران رسیده از این خشونت‌ها حمایت می‌کنند و احتمالاً فشارهایی به مدیر تلگرام نیز وارد می‌شود. همزمان در فضای عمومی نیز به ایشان گفته می‌شود که با دولت‌ها همکاری می‌کند. اما این همکاری با دولت‌ها نیست. این احترام به کاربران است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: مگر ما اطلاعات خصوصی و شخصی شهروندان یا بحثی در حوزه‌های سیاسی از ایشان خواسته‌ایم. ما می‌گوییم امکان ترویج خشونت را متوقف کند و اگر اصلاح نشود، طبیعتاً ادامه فعالیت این‌چنینی این شبکه میسر نخواهد بود.

او با بیان این‌که دولت خود را متعهد به حمایت از فضای مجازی می‌داند، در پاسخ به سوالی درباره میزان حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از شبکه‌های پیام‌رسان داخلی گفت: مردم حق انتخاب دارند و می‌توانند از طریق پیام‌رسان داخلی یا خارجی فعالیت کنند. تلگرام تنها پیام‌رسان موجود در دنیا نیست و داخل کشور نیز شورای‌عالی فضای مجازی مصوباتی برای کمک به پیام‌رسان‌های داخلی داشته و ما نیز از وقتی مسئولیت را برعهده گرفتیم، بخش اعظم این مصوبات را به اجرا رسانده و اعتباراتی در اختیارشان قرار دادیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: با این همه، بحث تکنولوژی مطرح است و صرفاً مسئله ما امکانات نیست. به هر حال این فناوری در کشور نوپا است و این‌که شبکه‌های پیام‌رسان داخلی بتوانند همه نیازهای مردم را در شرایط کنونی تامین کنند، غیرمنطقی است اما به هر حال پیام‌رسان‌های دیگری نیز در دنیا فعالیت می‌کنند و انتظار ما این است که به مقررات خود پایبند باشند و به حقوق ملت نیز در راستای حفظ آرامش در کشور احترام بگذارند.

او اعلام کرد: مکاتباتی داشتیم و دیروز و صبح امروز با وزیرکشور صحبت کردیم. طبیعتاً در رابطه با اینستاگرام کار راحت‌تری برای رفع فیلتر داریم و در مورد تلگرام نیز ما پیگیر هستیم چرا که کسب و کار مردم درگیر آن است. همچنین از مردم هم می‌خواهیم نظرات خود را به اطلاع مدیران تلگرام برسانند تا فکر نکنند صرفاً حاکمیت دنبال این بحث است. البته حاکمیت به‌جد پیگیر است اما باید بدانند مردم ما نیز طالب این مسئله نبوده و کسانی که اعتراض دارند، حرف خود را به مسئولان می‌زنند و مسئولان نیز تا آن‌جا که می‌توانند در راستای حل مشکلات فعالیت می‌کنند.

عصرجهان-وزیر ارتباطات و فناوری و اطلاعات همچنین درباره لزوم تبدیل تهدیدها به فرصت گفت: وقتی بستری تبدیل به زیرساخت زندگی، اقتصاد و اشتغال مردم تبدیل می‌شود، باید به اندازه کافی مطمئن باشد که در شرایط بحرانی ما را دچار مشکل نکند. امروز لازم می‌دانیم در رابطه با زیرساخت‌های اساسی فضای مجازی مطالعه کنیم که فردا دچار مشکلات نشویم.

او گفت: برای حل مسائل کشور نیازمند خیرخواهی و نصحیت مردم هستیم. آن‌چه ما می‌بینیم این است که مردم نسبت به شرایط فعلی، حقوق‌شان، وضعیت معیشتی معترض بوده و درمورد نیازهایی که به‌لحاظ اجتماعی دارند، با محدودیت روبرو هستند و وظیفه ما این است که اجازه دهیم صدای آن‌ها ازطریق همین شبکه‌های مجازی شنیده شود و اجازه دهیم کسانی که این شرایط را دارند، فضایی ایجاد کنند تا مردم بتوانند حرفشان را ازطریق سرویس‌های داخلی بزنند.

عضو دولت دوازدهم تصریح کرد: اگر قرار باشد هر کسی که در مجموعه سرویس‌های داخلی ما حرفی بزند، فوراً با تشر دیگران روبرو شود، طبیعتاً مردم به بیرون کشور متمایل می‌شوند. مردم باید تحمل خود را بالا برده و اجازه دهند انتقادها مطرح شود و شرایطی ایجاد شود که رشد و تعالی همه‌روزه کشور محقق شود.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: ایجاد زیرساخت ملی بخشی از فعالیت‌هاست که باید تقویت شود و بخشی دیگر مربوط به تعامل‌های بین‌المللی سازنده با دنیاست که ما هیچ منعی در این رابطه نیز نداریم/ایلنا



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*