اخبار عمومی
اعلام وصول 2
191443
تاریخ انتشار: 1396/10/19 23:15
.

روز سه شنبه قیمت نفت افزایش یافت. این در حالی است که اواخر روز دوشنبه ، قیمت نفت نسبت به اوایل این روز افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۷.۷۸ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری، ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و کاهش تعداد دکل های نفتی فعال در آمریکا عنوان شده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۳۳ سنت (۰.۵ درصد) افزایش یافت واین نفت در بازار بشکه ای ۶۸.۱۱ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۴۳ سنتی (۰.۷ درصد) بشکه ای ۶۲.۱۶ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که در هفته ی کاری گذشته قیمت نفت برنت با رسیدن به ۶۸.۲۷ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از ماه می سال ۲۰۱۵ تا کنون به نام خود ثبت کرد. همچنین، اوایل امروز نفت وست تگزاس اینترمدیت با قیمت ۶۲.۵۶ دلار در هر بشکه معامله شد. رسیدن قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به این سطح از دو سال و نیم پیش تا کنون سابقه نداشته است. 

به گفته ی تحلیلگران بازار نفت، دلیل افزایش قیمت نفت در روز جاری افزایش معامله ی آتی این محصول با توجه به ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک بوده است. این نکته لازم به ذکر است که سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند.

همچنین، دلیل دیگر افزایش قیمت نفت در روز جاری کاهش تعداد دکل های نفتی آمریکا در هفته ی منتهی به ۵ ژانویه ی سال ۲۰۱۸ است. در این خصوص، بر اساس گزارش های منتشر شده، دکل های نفتی فعال در آمریکا در بازه ی زمانی نامبرده با ۵ عدد کاهش به مجموع ۷۴۲ عدد رسید. در مقایسه با ماه ژوئن سال ۲۰۱۶، تعداد دکل های نفتی فعال در آمریکا ۴۲۶ عدد افزایش یافته است. افزون بر این، میزان تولید نفت خام توسط آمریکا با توجه به افزایش فعالیت استخراج نفت شل به زودی مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز را پشت سر خواهد گذاشت و به سطح تولیدی کشورهای روسیه وعربستان نزدیک خواهد شد. به گفته ی یکی از تحلیلگران بازار نفت در دبی، افزایش یافتن میزان تولید نفت توسط آمریکا نشانه ی '' بیشتر شدن بهره وری در سیستم (حاکم بر مبادله ی نفت) است''.

از سویی دیگر، نشانه ها در آسیا  (به عنوان بزرگترین قاره ی متقاضی نفت در دنیا) حاکی از آن است که علیرغم کاهش میزان تولید نفت جهانی، عرضه ی سوخت در این قاره به طور کافی وجود دارد. باید به این نکته اشاره گردد که در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ با افزایش ''حاشیه ی سود''، پالایشگاه های نفتی رکورد پالایش ۲۳ میلیون بشکه ای نفت در روز را به نام خود ثبت کردند. این در حالی است که با افزایش قیمت نفت خام و کافی بودن میزان عرضه ی سوخت، پالایشگاه های نفت در آسیا میزان تولیدات خود را کاهش خواهند داد و این موجب می شود که میزان تقاضا برای نفت خام هم کاهش یابد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*