اخبار عمومی
اعلام وصول 2
191450
تاریخ انتشار: 1396/10/19 23:23
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری گفت: ما در زمینه برجام برای هر شرایطی و از جمله بدترین حالت نیز آمادگی داریم و برنامه ریزی های لازم را طوری انجام داده ایم که آمریکایی ها از سرعت عکس العمل ما متعجب خواهند شد.

به گزارش ایرنا؛ مجید تخت روانچی درخصوص اقدام ترامپ برای تمدید و یا عدم تمدید تعلیق تحریمهای ایران طی روزهای آتی گفت: گمانه زنی های مختلفی وجود دارد که آیا ترامپ لغو تحریمها را تمدید خواهد کرد یا نخواهد کرد. با توجه به شخصیت غیر قابل پیش بینی ترامپ، اینکه هر کس بگوید ترامپ صد درصد لغو تحریمها را تایید و یا صد درصد رد می کند، مشخص نیست.

وی افزود: تحلیل ها در اروپا و آمریکا هم حاکی از این است که نمی توان از الان مشخص کرد ترامپ چه کار خواهد کرد، البته فضای بین المللی فضای بسیار مثبتی برای تداوم اجرای برجام است و نقدهای جدی هم به اجرای تعهدات آمریکا وجود دارد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: ما هم نقد خود را نسبت به بدعهدی های آمریکایی ها در اجرای تعهداتشان داریم که این نقدها را هم به صورت شفاهی و گاهی به صورت مکتوب و در نامه های متعدد آقای دکتر ظریف به خانم موگرینی ثبت کرده ایم.

تخت روانچی اضافه کرد: اکثریت قریب به اتفاق دنیا خواهان تداوم اجرای برجام هستند و تاکید دارند که برجام باید توسط همه اعضا اجرا شود و همه طرفها به تعهدات خود پای بند باشند.

وی خاطرنشان کرد:ما طبق گزارشات متعدد آژانش بین المللی انرژی اتمی به تعهداتمان پای بند بوده ایم ولی آمریکاییها بد عهدی کرده اند و حتی در دور اخیر کمیسیون مشترک برجام برای نخستین بار شاهد بودیم که همه اعضای 1+5 به صراحت خواستار اجرای تعهدات آمریکا شدند.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان گفت: این تحول جدیدی بود چرا که در گذشته اعضا معمولا نظرات خود را به طورغیر مستقیم می گفتند در حالی که در بیانیه کمیسیون مشترک اخیر هم مشخص است که نظرات صریح اعضا چیست.

تخت روانچی ادامه داد:همه این اتفاقات نشان می دهد که آمریکا و چند کشور معدود همچون رژیم صهیونیستی در یک طرف هستند و همه دنیا در یک طرف، و این در تاریخ دنیا بی سابقه است.

وی با اشاره به بروز اختلاف نظرهای جدی آمریکا با شرکا و متحدین نزدیکش درخصوص برجام اظهار داشت: در جلسه اخیر شورای امنیت که به بهانه عجیب آمریکا تلاش کرد از مکانیسم شورای امنیت سوء استفاده کند دیدید که آمریکایی ها موضوعی مطرح کردند که اصلا ربطی به برجام نداشت اما اعضای شورای امنیت حتی نزدیکترین متحدان آن تاکید کردند که برجام باید تداوم داشته باشد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری خاطرنشان کرد:این نشست نشان داد که آمریکا به ویژه در عرصه سیاست خارجی منزوی شده و در یک طرف قرار گرفته،و از جهاتی دیگر نشان دهنده حقانیت موضع جمهوری اسلامی ایران است که خواهان اجرای تعهدات همه طرفها است.

تخت روانچی گفت:اینکه آمریکا طی روزهای آینده چه کار خواهد کرد قابل پیش بینی نیست با این حال ما برای بدترین حالت نیز آمادگی داریم نه تنها در حوزه سیاسی حتی در زمینه اقتصادی مدت هاست دولت اقدامات لازم را در حوزه های مختلف اقتصادی و همکاریهای بین المللی انجام داده است.

وی یادآور شد:اگر ترامپ و آمریکا از برجام خارج شود عکس العمل ما به سرعت عملیاتی خواهد شد و آمریکاییها از سرعت عمل ما تعجب خواهند کرد.

معاون پیشین اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه گفت:حدود یک سال است ما آمادگیهای لازم را ایجاد کرده ایم مبنی بر این که اگر برجام نباشد چه اتفاقی در کشور رخ می دهد و روابط با کشورها به چه سمت و سویی می رود.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا مطمئنا (از خروج از برجام) پشیمان خواهد شد و حتما بیشتر از ما ضرر خواهد کرد، خاطرنشان کرد:زمانی طرف های ما می گفتند ایرانی ها سخت مذاکره می کنند با این حال وقتی ما به توافقی رسیدیم، به آن پای بند هستیم و به عهدمان وفادار خواهیم بود بنابراین اگرچه ما استقبال نمی کنیم آمریکاییها به این سمت بروند ولی اگر از این توافق خارج شوند آخر دنیا نیست و خودشان خواهند دید که جمهوری اسلامی ایران چقدر با برنامه پیش رفته است.

وی در پاسخ به این سوال که قبل از توافق برجام ایران تحت چندین قطعنامه تحریمی شورای امنیت بود در صورت خروج آمریکا از برجام تکلیف این قطعنامه ها چه می شود گفت:این قطعنامه ها با قطعنامه 2231 شورای امنیت لغو شده است؛ اگر آمریکا اعلام کند از برجام خارج می شود دیگر به عنوان عضو توافق برجام نخواهد بود.

تخت روانچی اضافه کرد:در این صورت اقداماتی که در چهارچوب برجام پیش بینی شده است توسط آن کشور قابل اجرا نخواهد بود و بحث های برجام مربوط به بقیه اعضا یعنی 1+5 و اتحادیه اروپا که همانگ کننده این توافق بوده ،خواهد بود.

وی ادامه داد:این اقدام آمریکا به عنوان نقض فاحش برجام است و با خروج از این توافق دیگر آمریکا در برجام نقشی ندارد که صحبتی از قطعنامه های شورای امنیت بکند.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری تاکید کرد: ما از ابتدا هم گفتیم تا وقتی در برجام خواهیم ماند که برای ما منافعی داشته باشد، روشن است که برجام مانند هر توافق دیگر حاصل یک فرایند بده بستان است و ما برای یک دوره محدود محدودیتهایی را در فعالیتهای خود قائل شده ایم.

تخت روانچی یادآورشد: ما در این مدت با مشکلاتی مواجه بوده ایم که عمدتا نشات گرفته از بدعهدی های آمریکایی هاست که باعث شده است توازن و نتیجه بده بستان به هم بخورد و ما نتوانیم از منافع برجام بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه عقل حکم می کند کسی که توافق را نقض کرده است مسئولیت رفتار خود را بپذیرد تاکید کرد: ما بارها گفته ایم اولین کشوری نخواهیم بود که از برجام خارج می شویم؛ با این حال تصمیم ما منوط به این است که از منافع برجام بهره مند شویم.

وی گفت:اگر آمریکا از برجام بیرون برود در صورتی که اروپایی ها پای کار بایستند و ضررهای ناشی از تحریم های مجدد ما را جبران کنند در آن صورت ما وارد فضای جدیدی می شویم.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری یادآور شد: اروپایی ها صحبت هایی کرده اند و مقامات اروپایی از خانم موگرینی تا سران اروپایی به صراحت نظرشان را درباره برجام بیان کرده اند که آخرین نمونه آن را در جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل مشاهده کردیم؛ با این حال این که در عمل چه خواهد شد نمی دانیم و هنوز زود است دراین باره قضاوت کنیم.

وی تصریح کرد:موضع اصولی جمهوری اسلامی این است که ما از برجام بیرون نمی رویم ولی باید منافع برجام را حس کنیم و منافع برجام و اثرات لغو تحریمها به طورعینی و ملموس برای ما ترجمه شود.

تخت روانچی افزود: باید دید اروپایی ها چه کار می کنند، موضع گیری سیاسی خوب است البته کافی نیست و ما در نهایت تصمیم خواهیم گرفت که آیا باید به برجام ادامه دهیم یا نه.

معاون پیشین وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما با طمانینه کارمان را می کنیم و با توکل به خدا و پشتیبانی مقام معظم رهبری، مجموعه دولت و حمایت مردم تصمیم گیری می کنیم؛ اگر برجام برای ما منافعی نداشته باشد از آن خارج می شویم اما دنیا باید بداند مسئولیت این اقدام با کیست.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*