اخبار عمومی
اعلام وصول 2
191455
تاریخ انتشار: 1396/10/20 00:37
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان:
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تولید نفت افتخاری برای شرکت نفت است، ولی حاضر نیستند آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های نفتی را رفع کنند.

عصرجهان-محمدرضا لاهیجان‌زاده در نشست بررسی مشکلات ناشی از فعالیت‌های نفتی در خوزستان و لزوم مدیریت اصولی انتشار آلاینده‌های خروجی از فلرهای نفتی و راهکارهای کارشناسی در این زمینه اظهار کرد: فعال بودن فلرهای نفتی در چهار سمت شهر اهواز و افزوده شدن فلرهای شرکت نفت کارون به فلرهای قبلی، موجب ایجاد محیط آلوده‌ای در اهواز شده است.


وی افزود: از آبان‌ماه به بعد با سرد شدن هوا پدیده اینوروژن و آلودگی هوا تشدید شده و به دلیل اینکه جابه‌جایی هوا کمتر اتفاق می‌افتد آلودگی هوا در فصل پاییز و زمستان بیشتر می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: شدت آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی در اهواز به حدی رسیده که حتی در روزهایی که پدیده گرد و غبار نداریم هم شاخص PSI (آلودگی هوا) به حد سالم نمی‌رسد این در حالی است که در گذشته چنین شرایطی نداشتیم.
لاهیجان‌زاده تصریح کرد: هیچ دستگاهی به اندازه حفاظت محیط زیست از برنامه‌های شرکت نفت مطلع نیست و جلسات پیاپی با شرکت نفت تشکیل می‌دهیم. بحث امروز در خصوص اولویت‌های وزارت نفت است زیرا وزارت نفت به دلیل عدم وجود اعتبارات اولویتی برای آلایندگی‌های فلرهای نفتی در نظر نگرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به آتش‌سوزی چاه رگ سفید گفت: وزارت نفت همانطور که برای مهار آتش چاه رگ سفید حدود 500 نفر نیرو بسیج کرد باید برای آلودگی هوا در خوزستان نیز تمام اعتباراتش را صرف کند. مخصوصا در شعاع 30 کیلومتری شرق اهواز باید چنین برنامه‌ای داشته باشد و در این مورد مانند یک بحران جدی اقدام کند.
لاهیجان‌زاده بیان کرد: در حال حاضر شرکت نفت و گاز مارون پروژه‌های دو هزار میلیارد تومانی تعریف کرده‌اند ولی در میان تمام این پروژه‌ها تنها یک پروژه نمک‌زدایی مصوب کرده‌اند که ربطی به محیط زیست ندارد و این نشان می‌دهد که تاکنون آلودگی هوا مدنظر وزارت نفت نبوده است.
وی افزود: تولید نفت افتخاری برای شرکت نفت است، ولی حاضر نیستند آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های نفتی را رفع کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: درآمد فروش نفت و گاز شرکت مارون چند ده هزار میلیارد تومان است، ولی نمی‌دانم چرا در طول سال یک اولویت جدی برای آلودگی هوا قرار نداده‌اند.
لاهیجان‌زاده تأکید کرد: باید وزارت نفت از طریق قضایی مکلف شود تا جهت رفع آلودگی‌های ناشی از فلرهای نفتی اقدام کند.
وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در تهران با حضور هفت استاندار در هفته گذشته در خصوص آلودگی تهران با PSI 142 اظهار کرد: به دلیل دو ماه آلودگی هوا با PSI 142 در تهران قصد داشتند طرحی را به دولت ببرند و مجوز برداشت سه میلیارد دلار از صندوق ملی توسعه دریافت کنند تا مشکل آلودگی‌ها را رفع کنند ولی در اهواز با انواع آلودگی‌ها چنین طرحی وجود ندارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: همچنین بحث طرح شکایت قضایی از مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به عنوان متولی تولید نفت که عمده آن در خوزستان انجام می‌شود نیز باید پی گرفته شود.
لاهیجان‌زاده با اشاره به صحبت‌های برخی مدیران شرکت نفت مبنی بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به اشتباه برخی چاه‌های نفتی را تعطیل کرده است، گفت: تاکنون اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص تعطیلی چاه‌های نفتی دخالتی نداشته است.
وی با اشاره به طرح موضوع آلایندگی درختان کنوکارپوس از سوی مدیران نفتی افزود: موضوع این جلسه در خصوص گرده‌های گیاهی نیست. در صورت لزوم خودمان جلسه‌ای در این خصوص تشکیل می‌دادیم ولی این بحث در خصوص آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه در سال 92 از سوی یک تیم مطالعاتی قوی سهم آلودگی‌های فلرهای نفتی 59 درصد مشخص شده است، گفت: قطعا با رفع تحریم‌ها در این دو سه سال و با تولید بیشتر نفت، میزان آلایندگی‌های فلرهای نفتی بیشتر شده است.
لاهیجان‌زاده بیان کرد: زمانی که این مطالعه انجام شد تحریم بودیم و تولید و صادرات نفت به یک میلیون بشکه نمی‌رسید ولی در حال حاضر تولید نفت بیش از دو میلیون بشکه است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*