اخبار عمومی
اعلام وصول 2
191504
تاریخ انتشار: 1396/10/24 23:07
طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور صورت گرفت
نامه محرمانه اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر وجود آب مازاد در خوزستان خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور و تأکید مجدد بر محتوای آن موجب شد تا علما، نمایندگان و احزاب خوزستان امروز طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور نارضایتی خود را نسبت به تصمیمات دولت درباره خوزستان به‌ویژه در حوزه آب و انتقال آب اعلام کنند.

عصرجهان-نامه محرمانه اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر وجود آب مازاد در خوزستان خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور و تأکید مجدد بر محتوای آن در درگیری لفظی برخی نمایندگان خوزستان با رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در جلسه شورای اداری خوزستان موجب شد تا علما، نمایندگان و احزاب خوزستان امروز طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور نارضایتی خود را نسبت به تصمیمات دولت درباره خوزستان به‌ویژه در حوزه آب و انتقال آب اعلام کنند.

متن این نامه بدین شرح است:

بسمه‌تعالی

محضر حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام

احتراماً همان‌گونه که استحضار دارید کشور ازلحاظ منابع آب در شرایط بحرانی بسر می‎برد. بااین‌حال باکمال تأسف تصمیماتی که برای برطرف کردن مشکل کمبود آب اتخاذشده‌اند خود در حال تبدیل‌شدن به مشکلی بزرگ‌تر شده است و آن ایجاد اختلاف و درگیری میان مردم مناطق درگیر کمبود آب است. بر این اساس تصمیم‎گیری و برنامه‌ریزی در مورد این موضوع باید با توجه دقیق به جوانب علمی، اجتماعی و سیاسی امر صورت گیرد.

جناب روحانی اکنون آحاد جامعه نسبت به ابعاد خسارت‌های عظیم زیست‌محیطی سیاست‌گذاری‌های نادرست مدیران در حوزه آب آگاه هستند. مردم می‌دانند که زیاده‌روی در مصرف آب‌های شیرین قابل استحصال نهایتاً به خشک شدن دریاچه ارومیه و تالاب هورالعظیم و بسیاری دیگر از منابع آب‌های جاری و تالابی کشور منجر می‌شود. رفتار ناسنجیده با طبیعت منجر به خسار‌ت‌های عظیمی خواهد شد که حتی صرف هزینه‌های سنگین نیز نتواند صدمات وارده را جبران کند.

جناب روحانی قطعاً مطلعید که مردم استان خوزستان سا‌ل‌هاست آثار سوء مدیریت منابع آب جاری در استان را با خشک شدن تالاب‌ها و شور شدن آب شرب شهرها و روستاها و خشک شدن نخیلات و استشمام گردوغبار لمس کرده‌اند و از ابتدای استقرار دولت جنابعالی با وعد‌های داده‌شده و هزینه‌های انجام‌شده، چشم امید به برطرف کردن این مشکلات را داشته و دارند.

ریاست‌جمهور انتقال آب بین حوضه‌ای آب از سرشاخه‌های کارون و دز که در طول سالیان گذشته بارها صورت گرفته و تاکنون سالیانه 1.3 میلیارد مترمکعب از آب کارون و دز را به نقاط مختلف کشور منتقل می‌‌کند، از این به بعد بر اساس آمار و اطلاعات متقن و مشاهدات روزمره مردم خوزستان و نظر کارشناسان، قابل‌تحمل نیست. تجویز و پیگیری و توجیه انتقال‌های جدید به‌هیچ‌وجه کارشناسانه و منطقی نیست. اصرار بر ادامه روندهایی که به نابودنی محیط‌زیست و زندگی و معیشت مردم خوزستان و حتی چهارمحال و بختیاری می‌انجامد در سال‌های اخیر سبب بروز مشکلات اجتماعی بین استان‌های هم‌جوار گشته است.

در چنین شرایط بغرنجی نامه آبان ماه کلانتری ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در رابطه با اعلام وجود آب مازاد در حوضه کارون و تجویز انتقال بین حوضه‌ای در رسانه‌ها منتشر شد.

فارغ از هدف اصلی نامه که جای بحث و بررسی دارد از اینکه برای نخستین بار مبانی توجیه انتقال آب در آن ذکرشده فرصتی را ایجاد کرد تا اساتید و کارشناسان فن و مسئولان مرتبط با موضوع بتوانند نقدهای خود را بر بندبند نامه کلانتری به شرح نامه پیوست (که اساتید دانشگاه‌های استان نوشته‌اند) وارد کند.

ملاحظه نقدهای وارده و در نظر گرفتن وضعیت فعلی کارون و مقایسه مقدار صرفه‌جویی در سال با 2.5 میلیارد مترمکعب نیازهای معطل‌مانده در حوضه کارون همه دلالت بر نبود آب مازاد و صحیح نبودن توجیهات انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و دز و بحرانی بودن وضعیت رودخانه کارون بزرگ را دارند. عدم توجه به مشکلات این حوضه پی آمدهای نامطلوب اختلال جدی در اجرای طرح 550 هزار هکتاری، هجرت روستاییان به مناطق حاشیه‌نشین شهرها، خشک شدن تالاب‌ها، گسترش کانون‌های ریزگرد و ایجاد نارضایتی‌‌های گسترده مردمی را در پی دارد.

از طرف دیگر باید توجه داشت که در تمام نقاط کشور آب به‌اندازه شرب و بهداشت وجود دارد و آنچه منتقل می‌گردد عملاً در اختیار کشاورزی و صنعت قرار خواهد گرفت درحالی‌که به گفته مسئولین ذی‌ربط قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب انتقالی (با احتساب منافع از دست رفتن تولید انرژی برق‌آبی به ازاء هر مترمکعب آب انتقالی) بدون احتساب منافع ازدست‌رفته در مناطق مبداء، حداقل 10000 ریال خواهد بود، درآمد دولت از محل فروش هر مترمکعب آب در بخش کشاورزی حداکثر 200 ریال و در بخش صنعت 4000 ریال است. لذا ازنظر اقتصادی نیز کشور متحمل ضرر و زیان فراوان می‌شود.

بر این اساس از جنابعالی استدعا داریم ضمن توجه به مفاد نامه پیوست و در نظر گرفتن مشکلات رودخانه کارون و حساسیت‌های اجتماعی موجود دستور اکید فرمایید تا پروژه‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و دز متوقف و این پرونده برای همیشه بسته شود.

و من الله التوفیق

 

تأیید کنندگان محتوای این نامه نیز بدین شرح اعلام‌شده است:

نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری «آیت‌الله سیدمحمد علی موسوی جزایری؛ آیت‌الله عباس کعبی‌نسب؛ آیت‌الله محسن حیدری آل‌کثیری؛ آیت‌الله سید علی شفیعی؛ آیت‌الله عبدالکریم فرحانی و آیت‌الله محمدحسین احمدی»؛ نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی «جواد کاظم نسب (الباجی) و علی ساری و نیز همایون یوسفی نمایندگان اهواز، باوی، حمیدیه و کارون؛ عامر کعبی و جلیل مختار و نیز غلامرضا شرفی نمایندگان مردم آبادان؛ فریدون حسنوند نماینده مردم اندیمشک؛ هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک؛ علی گلمرادی نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان؛ حبیب‌الله کشت‌زر نماینده مردم بهبهان و آغاجاری؛ عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر؛ عباس پاپی‌زاده نماینده مردم دزفول؛ قاسم ساعدی نماینده مردم دشت‌آزادگان و هویزه؛ اقبال محمدیان نماینده مردم رامهرمز و رامشیر؛ مجید ناصری‌نژاد نماینده مردم شادگان؛ سید راضی نوری نماینده مردم شوش؛ سهراب گیلانی نماینده مردم شوشتر و گتوند و نیز علی‌عسگر ظاهری عبده‌وند نماینده مردم مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل»؛ اعضای شورای کلان‌شهر اهواز «محمدجعفر فلسفی؛ حسین حیدری؛ محمدرضا ایزدی؛ فتح‌الله حاجتی؛ رحیم کعب عمیر؛ محمدهادی قنوات؛ سید ناصر موسوی نژاد؛ سید محسن موسوی زاده؛ اسکندر لطفعلی زاده؛ عبد الزهرا سنواتی؛ جاسم موسوی پور؛ مهران باباپور و مازیار جهانبخشی».

در بخش گروه‌ها و احزاب نیز «حزب ندای ایرانیان؛ حزب اتحاد ملت ایران اسلامی؛ انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه شهید چمران اهواز؛ حزب مردم‌سالاری؛ انجمن اسلامی معلمان؛ انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز؛ حزب اراده ملت؛ حزب اسلامی کار؛ خانه کارگر؛ مجمع زنان اصلاح‌طلب؛ حزب اعتماد ملی؛ مجمع اسلامی فرهنگیان؛ جمعیت زنان مسلمان نواندیش؛ حزب همبستگی انجمن روزنامه‌نگاران زن؛ سازمان دانش‌آموختگان ایران سدا؛ مجمع دانشجویان و دانش‌آموختگان انجمن اسلامی مهندسان؛ جمعیت میثاق صادق انجمن اسلامی؛ دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه شهید چمران اهواز؛ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز حزب موتلفه اسلامی جامعه اسلامی کارمندان دولت؛ جامعه اسلامی کارگران؛ جامعه اسلامی فارغ‌التحصیلان هنر؛ کانون دانشگاهیان ایران اسلامی؛ کانون تربیت اسلامی؛ جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی؛ جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی؛ جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی؛ جامعه اسلامی مهندسین استان خوزستان» محتوای این نامه را تأیید کرده‌اند.

منبع/فارس



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*