اخبار عمومی
اعلام وصول 2
191533
تاریخ انتشار: 1396/10/28 09:36
فرزندان حریری که به صورت گروگان در ریاض بودند از عربستان خارج شده و حریری به نوعی احساس می کند مانند گذشته زیر فشار عربستان قرار ندارد و می تواند مستقلا تصمیم بگیرد

احمد دستمالچیان سفیر سابق ایران در لبنان در روزنامه ایران نوشت:

کمتر از چهار ماه تا انتخابات آینده پارلمان لبنان باقی مانده و جریان های مختلف سیاسی درلبنان بدلیل شرایط حساس سیاسی درمنطقه تلاش دارند تا شرایط را برای موفقیت این انتخابات مهیا سازند. انتخابات آینده با توجه به قانون جدیدی برگزار خواهد شد که بر اساس آن افراد و گروه ها در سطح ملی خود را در معرض انتخاب مردم قرار می دهند.کمتر از چهار ماه تا انتخابات آینده پارلمان لبنان باقی مانده و جریان های مختلف سیاسی درلبنان بدلیل شرایط حساس سیاسی درمنطقه تلاش دارند تا شرایط را برای موفقیت این انتخابات مهیا سازند. انتخابات آینده با توجه به قانون جدیدی برگزار خواهد شد که بر اساس آن افراد و گروه ها در سطح ملی خود را در معرض انتخاب مردم قرار می دهند.

 

در قانون قبلی، انتخابات منطقه ای برگزار می شد. در این میان سعد حریری نخست وزیر لبنان در روز جمعه در مصاحبه ای جنجالی با نشریه امریکایی وال استریت ژورنال بااظهار مطالبی متفاوت از قبل چهره جدیدی از خود به نمایش گذاشت. نخست وزیر پر ماجرای لبنان در عقب نشینی آشکار از مواضع آبان ماه خود از بازداشتگاه ریاض، بر افزایش مناسبات خود با ایران و نیز بر خرسندی و ضرورت حضور حزب الله در دولت لبنان تاکید کرد. 

 

وی در همین رابطه گفت: مشارکت حزب الله در دولت موجبات ثبات سیاسی را فراهم می سازد. همچنین ضمن تاکید بر ضرورت دور ماندن لبنان از رویارویی میان ایران و عربستان، از تلاش های حزب الله در این جهت خبر داد. در باره این مواضع جدید حریری درمحافل سیاسی حدس وگمانهای مختلفی زده می شود. 

 

ازدیرباز خانواده حریری و ازجمله سعد حریری به عنوان مهره اصلی عربستان در لبنان مطرح بوده با آنکه وی بر اساس یک توافق مشترکی که بین احزاب لبنانی و با چراغ سبز عربستان و ایران به نخست وزیری رسید. اما در میانه راه عربستان وی را قربانی سیاست های منطقه ای امریکا و رژیم صهیونیستی کرد و با بازداشت وی در ریاض او را در یک اقدامی حیرت انگیز وخارج از عرف تمام قوانین بین المللی وادار به استعفانمود. و به شدت به حزب الله و ودخالتهای ایران درلبنان معترض شده بود. 

 

با بازگشت حریری به لبنان و پس گرفتن استعفاء معلوم شد که وی تحت فشار شدید وادار به این اقدام شده است. با توجه به ستمی که بر وی رفته بود و حمایت حزب الله و جریان ملی آزاد به رهبری رئیس جمهور میشل عون از حریری، نفرت از عربستان در لبنان و در جامعه اهل سنت افزایش یافت و حریری هم آرام آرام به یک چهره ملی تبدیل شد. در حال حاضر دارایی های سعد حریری در عربستان پس از ورشکستگی شرکت "سعودی اوجیه " در چارچوب قانون مبارزه با فساد در عربستان توسط بن سلمان مصادره شده است. 

 

همچنین فرزندان حریری که به صورت گروگان در ریاض بودند از عربستان خارج شده و حریری به نوعی احساس می کند مانند گذشته زیر فشار عربستان قرار ندارد و می تواند مستقلا تصمیم بگیرد. در قانون جدید انتخابات پارلمانی به نظر می رسد ائتلاف های جدیدی باید شکل بگیرد تا امکان پیروزی افزایش یابد. به همین دلیل صحبت از امکان و یا آمادگی احزاب و جریان ها برای ائتلاف هایی مطرح می شود که تا قبل از آن تصورش هم وجود نداشت. سعد حریری احساس می کند که با نزدیکی به جریان ملی آزاد به صورت مستقیم و حزب الله به صورت غیر مستقیم(جریان ملی آزاد در ائتلاف با حزب الله است) می تواند بدون پشتیبانی عربستان به پیروزی برسد. حریری که مهره اصلی عربستان در لبنان محسوب می شود و در سال های گذشته پول عربستان که از طریق حریری تزریق می شد، کمک بسیاری در جذب آراء اهل سنت لبنان داشته است. 

 

اما اگر عربستان به هر دلیلی نخواهد از حریری حمایت کرده و از رقبای وی مانند اشرف ریفی در طرابلس حمایت کند، وی با ائتلاف با میشل عون می تواند امیدوار به پیروزی باشد. خصوصا که فعلا از حمایت عون و سید حسن نصرالله نیز برخوردار است. البته این امر مستلزم نوعی خانه تکانی در جریان المستقبل و ائتلاف 14 مارس است ؛ چون هنوز هستند کسانی که در ازاء دریافت پول، مطالبات عربستان را بر منافع ملی لبنان ترجیح می دهند بر این اساس سخنان حریری با وال استریت ژورنال را باید در چارچوب اهداف سیاسی وی ارزیابی کرد. تحلیلگران طرح ائتلاف با میشل عون و حزب الله را به عنوان یک اهرم فشار به عربستان جهت ارائه کمک مالی به وی محسوب می کنند و تاکید حریری بر انتظار کمک عربستان به لبنان را در همین چارچوب ارزیابی می کنند



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*