اخبار عمومی
اعلام وصول 2
191701
تاریخ انتشار: 1396/11/20 11:50
یاداشت دریافتی به قلم محمد شریفی/
روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه ۹۶ یاسر هاشمی کوچک ترین فرزند آیت الله به دعوت زاگرس نشینان قدم به خاک خوزستان گذاشتند تا در تالار صنعت و معدن در جمع مردم اهواز و دوستداران ایت الله سخن بگویند

عصرجهان؛محمد شریفی🖊

الف : یادی از آیت الله هاشمی

قطعا بدون مرور و غور بر شناسنامه انقلاب اسلامی، یعنی :حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، دشوار است یادی از هاشمی نکنیم حتی اگر بخواهیم سخنان یاسر هاشمی را بار معنا بدهیم و روی کاغذ بیاوریم.

روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه ۹۶ یاسر هاشمی کوچک ترین فرزند آیت الله به دعوت زاگرس نشینان قدم به خاک خوزستان گذاشتند تا در تالار صنعت و معدن در جمع مردم اهواز و دوستداران ایت الله سخن بگویند، به درخواست دبیر زاگرس نشینان جناب سید حمید حسینی و تاکید دوست فرزانه ام جناب دکتر منصور کاووسی تکلیف مضاعف شد که پای من هم به پاویون فرودگاه اهواز کشانیده شود و به استقبال مهندس یاسر هاشمی بروم.

انهم کاری که در طول زندگی ام مسبوق به سابقه نبوده است و این بار اتفاق افتاد، چند مقام دیگر از جمله دکتر کیامرز حاجی زاده مدیرکل بحران استانداری خوزستان و یاوری ، … هم به جمع اضافه شدند، یاسر آمد با شمیمی معطر از بوی آیت الله …. فرودگاه را پشت سر گذاشتیم و یکراست به رستورانی رفتیم که در یک کشتی پهلوگرفته و میخکوب شده در کارون استقرار داشت.

بر عرشه ی آن شام مختصری را سرو و ضمن آن گوش میدادیم به خاطرات یاسر که در جریان افتتاح صنایع جانبی نیشکر با ایت الله به اهواز امده بود و مهندس عاملی هم شاهد زنده ی ان سالها بود…. شام تمام شد و فرصتی پیش امد که با یادگار آیت الله در یک ماشین بنشینیم و مروری بر خاطرات آیت الله داشته باشیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در سوم شهریور ۱۳۱۳ در روستای بهرمان از توابع بخش نوق شهرستان رفسنجان در خانواده ای متمول و عالم دیده به جهان گشود و در ۵ سالگی به مکتب خانه رفت و به فراگیری علوم دینی و حوزوی پرداخت ، به آسیای شرقی، اروپا و آمریکا دیدن نمود. برای تکمیل علوم دینی در قم ساکن شد و در حلقه ی شاگردان امام خمینی در آمد.

آن مجاهد خستگی ناپذیر و مبارز نستوه از سال ۱۳۳۷تا سال ۵۷ هفت بار دستگیر و زندانی شد و در زندان تفسیر راهنما را نوشت( تفسیری که یکی از بهترین تفاسیر موضوعی قران کریم است) و امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار و سرگذشت فلسطین را به رشته تحریر در آورد. و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در شورای انقلاب و از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۸ ریاست مجلس شورای اسلامی و در طول ۸ سال جنگ ایران و عراق به عنوان نماینده امام خمینی در شورای عالی دفاع، فرماندهی جنگ را مدیریت می کرد.

از ۱۲ مرداد ۱۳۶۸ تا ۱۲ مرداد ۱۳۷۶ رییس جمهور ایران بود و در تمام ادوار مجلس خبرگان رهبری به عنوان نماینده تهران حضوری موثر داشت و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۹ دی ماه ۹۵ ریاست مجمع تشخیص مصلحت را بر عهده داشتند همواره در کنار امام و مقام معظم رهبری بودند.

آیت الله ۵ فرزند به یادگار گذاشت که از میان ۵ فرزند هاشمی رفسنجانی ، فاطمه از همه بزرگتر است. وی همسر دکتر سعید لاهوتی و از بنیانگذاران حزب اعتدال و توسعه است ولی تمام تمرکزش را به امور خیریه و بنیاد بیماریهای خاص معطوف داشته است ، محسن هاشمی دومین فرزند آیت الله و یاسر کوچک ترین عضو خانواده هاشمی به اتفاق خواهر بزرگشان فاطمه عموما از حاشیه و جنجال به دور بودند و از رسانه ای شدن پرهیز می کردند، اما فائزه و مهدی هر دو رسانه ای و فعال در حوزه سیاست و خبر ساز بودند چنانچه هر دوی آنها در دوران افول اقای هاشمی کارشان به جنجال و محکمه و حبس کشیده شد.

ب : کوتاه و مختصر از یاسر هاشمی رفسنجانی

یاسرهاشمی متولد ۱۳۵۰، مردی ۴۶ ساله، میان اندام و با شباهت تام و تمام به ایت الله حتی در لحن و کلام و با همان نقش تبسم های آیت الله ، با دقت گوش می دهد و شمرده و با تامل و احتیاط لازم لب می گشاید .
وی فارغ التحصیل مدیریت ارشد کسب و کار (MBA)از دانشگاه علم و صنعت است.

و بعد از فراغت از تحصیل تمام وقت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصدی ریاست دفتر مرکز تحقیقات استراتژیک و ریاست دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی را به عهده داشت. اما در روز ۱۹ دی ماه ۹۵ به دنبال رحلت آیت الله در تاریخ ۲۸ دی ماه ۹۵ دفتر یاسر بسته شدو بعد از یک ماه بعد از برکناری حمید میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در پی هشدارهایی که بابت آینده دانشگاه آزاد اسلامی داده بود، سرانجام توسط دکتر علی اکبر ولایتی ریاست فعلی دانشگاه آزاد اسلامی از ریاست دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی بر کنار شد.

آخرین خطبه ی عقدی که ایت الله خواند مراسم عقد لیلا دختر یاسر هاشمی بود و یادگاری که ایت الله هاشمی با خطی خوش برای نوه ی ارجمندش در تاریخ ۱۷ دی ماه ۹۵ مرقوم فرمودند و ۲ روز بعد یعنی ۱۹ دی ماه ۹۵ ایت الله به سوی آسمان ابدیت بال گشودند و یاسر تمام لحظات و خاطرات در

کنار آیت الله را در سینه دارد، …

ج : همایش زاگرس نشینان و حضور یاسر هاشمی

هنرمندان زیادی. امده بودند ، دکتر کورش لطفی مجری بود استادکورش رضوانی و -استادمحمدموسوی اساتید آواز -علی اصغردهپور و فریدون داوری شعر خوانی کردند-استادنوربخش احمدزاده شاهنامه پژوه نامدار شاهنامه خوانی کردمهندس حسین نورالدین موسی-مهندس مسعوداسدی-مهندس سیدنورالله حسن زاده و حجت الاسلام سید عابدین طباطبایی و -دکترمنصورکاوسی و سید مجید حسینی نژاد و دکتر ایمان لورابی و مهندس مسعود اسدی و حاج علی محمدی از هاشمی گفتند و در حین آن مشکلات و معضلات مدیریتی استان و انتقال سرشاخه های کارون و بحران ریزگردها را برشمردند.

د: سخنان مهندس یاسر هاشمی

در پایان مراسم ، مهندس یاسر هاشمی پشت تریبون رفت و با اعلام این که ایت الله هاشمی عشق و علاقه ی دیرینی به سرزمین خوزستان داشته است، گفت: عشق و علاقه ی مرحوم هاشمی به مردمان استان خوزستان به دوران مبارزات سیاسی ایشان در رژیم شاه بر می گردد و در دوران مبارزات مردم و اعتصابات صنعت نفت بارها به خوزستان سفر می نمودند و در جریان جنگ تحمیلی و دوران سازندگی مرتب از خوزستان دیدار داشتند ، و ایشان در بیشتر اوقات و در فراغت های مختلف و در کنار خانواده خاطرات مربوط به خوزستان را بازگو می کردند.

مهندس یاسر هاشمی در ادامه افزود :منطقه زاگرس با طول ۱۲۰۰ کیلومتر و پهنای حدود ۲۰۰ کیلومتر ، منطقه بسیار وسیعی است که ۸ تا ۱۰ استان کشور را شامل می شود، منطقه ای که بیشترین نعمت های خداوند در آن جاری است، از جنگل های انبوه و مراتع سرسبز گرفته تا دشت های حاصلخیز و منابع بزرگ آب و قلل بلند آن باعث شده این منطقه تبدیل به قطب کشاورزی و دامپروری ایران تبدیل بشود، جالب اینکه منابع عظیم نفت و گاز و معادن کشور در منطقه زاگرس واقع شده اند و مرحوم آیت الله هاشمی مطالعات و برنامه های زیاد برای زاگرش نشینان داشتند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*