اخبار عمومی
اعلام وصول 2
191723
تاریخ انتشار: 1396/11/23 01:28
آغاز بکار پروژه توان افزایی و بسیج جوامع محلی در لنده توسط بنیاد علوی/جزئیات اجرای بزرگترین طرح توسعه ای زاگرس نشینان

به گزارش عصرجهان،با ورود تیم اجرایی دانشگاه خوارزمی تهران متشکل از دکتر جلالیان رئیس دانشکده علوم جغرافیای ، دکتر کمانرودی معاون پژوهشی، دکتر طهماسبی و دکتر عزیزی از اعضای هیات علمی این دانشگاه به همراه مهندس یزدان پرست مدیر ملی محرومیت زدائی بنیاد علوی به لنده رسما فعالیت بنیاد علوی در این شهرستان آغاز شد.


اولین نشست تیم مشاوره ای بنیاد علوی در راستای تشریح کلیات طرح پایلوت اقتصادی لنده با حضور دهیاران و گروهی از مشاوران فرماندار برگزار شد .
در این نشست دکتر طهماسبی مشاور بنیاد علوی با اشاره به چگونگی توانمندسازی روستائیان گفت: در ابتدا در هر روستائی گروه های شکل میگیرند که اعضای آن با هم میخواهند کار کنند و به یکدیگر اعتماد دارند وشکل گیری آنان با اختیار کامل خود روستائیان است و بنیاد هیچ مداخله ای در یارگیری گروه ها نخواهد داشت.
ایشان افزود: گروه ها به طور متوسط از ۱۰ تا ۱۵ نفر شکل خواهند گرفت ، ولی الزامی برای تشکیل گروهای با تعداد نفرات کمتر وجود ندارد.
بعد از تشکیل گروه ها و تصمیم گیری در خصوص چگونگی جمع آوری پس انداز های روستاییان صندوقهای خرد اعتباری تشکیل خواهد شد.


وی با اشاره به چگونگی کار این صندوق ها گفت : نکته مهمی که وجود دارد صندوق های شکل گرفته در تمام مناطق قرض الحسنه هستند و در واقع برکت این صندوق ها به همین قرض الحسنه بودن آنهاست .
مشاور بنیاد علوی در طرح توانمند سازی لنده افزود: با راه‌اندازي صندوق های خرد روستايي، مردم منطقه در قالب گروه‌هاي توسعه روستايي سازماندهي مي‌شوند وبا تشكيل نشست‌هاي مستمر ماهانه، فضاي گفتمان درباره توسعه روستا، نيازهاي موجود و فرصت‌هاي بالقوه در بين اهالي از طريق گروه‌ها تقويت مي‌شود و درباره راه‌ حل‌هاي موجود با استفاده از دانش بومي بحث و تبادل‌نظر مي‌شود.


دکترطهماسبی خاطرنشان کرد: آئين‌ نامه صندوق‌ها تدوين و آموزش‌هاي حسابداري و مديريتي در قالب فرم‌ها و دفاتر مربوطه به هيأت‌ مديره صندوق‌ها داده مي‌شود تا مكانيزم مديريتي صندوق‌ها نهادينه شود و درنهایت مردم با پس‌اندازهاي مالي هر چند اندك ماهيانه در اين صندوق‌ها موجب تقويت بنيه مالي روستا براي دستيابي به اهداف توسعه خود مي‌شوند.
وی افزود: با ارائه دوره‌هاي كارآفريني و آموزش‌هاي مقدماتي براي تهيه طرح‌هاي درآمدزايي، مردم با نحوه تهيه طرح‌هاي اشتغالزايي آشنا مي‌شوند..
وی به چگونگی وام گیری اعضا از صندوق ها اشاره و گفت :هر کس بخواهد وامی از صندوق ها بگیرد لازم است ابتدا ارائه طرح داشته باشد از اینرو که اساسا چه فعالیتی با اعتبار مورد نظر می خواهد انجام دهد و آیا ختم به اشتغال زائی میشودوسپس درخواست ها توسط اعضای هر گروه بررسی میشوند و در‌ واقع کنترل اجتماعی بر روند وام گیری نظارت دارد.مکانیزم آن بدین شکل است که مدیر،حسابدار ،منشی که توسط خود مردم انتخاب شده اند نسبت به تقاضاهای ارائه شده تصمیم می گیرند.


ایشان به مکانیزم های بازپسگیری وام های داده شده نیز اشاره و دراین راستا گفتند: مکانیزم ها عمدتا اجتماعی هستند و براساس همان اعتماد سازی که منجر به شکل گیری گروه ها و صندوق ها شد، در این جا نیز براساس اعتماد سازی که دربین گروها وجود دارد این مهم عملی میشود
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی بعداز تشریح چگونگی شکل گیری گروه ها و صندوق ها به تعریف تعاونی و چگونگی تشکیل تعاونی ها و نحوه کار آنها پرداخت و دراین راستا گفت :
در بالادست صندوق های خرد تعاونی هایی شکل میگیرد ک بر روند کار صندوق های خرد نظارت دارد
وی بیان داشت : همان مکانیزمی که باعث گردید صندوق های خرد شکل بگیرد دراین مرحله به شکل گیری تعاونی منجر خواهد شد از اینرو تعاونی ها تلاش خواهند کرد که سرمایه مالی و اجتماعی صندوق ها را تقویت نمایند.


نشست امروز تیم مشاوره ای بنیاد علوی منجر به تشریح کلیات طرح پایلوت اقتصادی لنده گردید و واکاوی نقاط ریز و جزئیات طرح از جمله آئین نامه های گروه ها ، صندوق ها و تعاونی ها خصوصا چگونگی انتخاب گروها و زیر مجموعه های آنان از سوی مشاوران بنیاد در دیدارهای چهره به چهره ذکر میشوند .
گفتنی است در فرآیند های پیش روی مجریان طرح پایلوت اقتصادی لنده از آنجا که هدف اساسی توانمند سازی و تغییر در معیشت مردم هست مشاوره های شغلی وجود دارد و نسبت به کسب وکار های شکل گرفته و یا آن دسته که قرار بر شکل گیری هست ارائه خواهد شد به گونه ای که این مشاوره ها ضعف عملکردی اقتصادی یک کسب کار را بیان و اینکه چه مکانیزمی آن کسب کار باید طی نماید تا موفق شود

برچسب ها:
لنده ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*