اخبار عمومی
اعلام وصول 2
191853
تاریخ انتشار: 1396/12/08 15:00
اما و اگرهای استیضاح آخوندی؛
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت‌های یازدهم و دوازدهم، برای سومین بار در معرض استیضاح قرار گرفته است. وی پیش از این، دو بار در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ استیضاح شد، ولی هر دو بار توانست رأی اعتماد مجلس‌های نهم و دهم را کسب کند. اگر این بار هم آخوندی بتواند از تیغ استیضاح بگذرد، رکورددار استیضاح های بی نتیجه در تاریخ بعد از انقلاب خواهد بود.

 آخوندی نخستین بار در مجلس نهم توسط نمایندگان اصولگرا و منتقد دولت به علت بی‌توجهی او به مسکن مهر و سوءمدیریت‌ در سایر بخش‌ها استیضاح شد، ولی درآن زمان با دفاع جانانه محمدرضا باهنر از آخوندی، نهایتا استیضاح وزیر راه و شهرسازی با ۷۲ رأی موافق، ۱۷۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ رأی مأخوذه، رأی نیاورد و بار دیگر در سمت خود ابقا شد.

اول اسفند ۱۳۹۵ نیز مجلس دهم، عباس آخوندی را بابت حادثه تصادف قطار تبریز ـ مشهد استیضاح کرد که این بار هم از مجموع ۲۵۷ نماینده حاضر در جلسه مجلس، استیضاح آخوندی با رأی ۷۴ موافق، ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع مواجه شد و وی در وزارت ماند.

به گفته نمایندگان مجلس، تعلل هیأت رئیسه مجلس در اعلام وصول استیضاح آخوندی در آن مقطع، مهمترین دلیل، رأی نیاوردن استیضاح بود، زیرا نمایندگان بلافاصله پس از حادثه قطار تبریز-مشهد در پنجم آذر ۱۳۹۵، طرح استیضاح آخوندی را کلید زدند؛ اما هیأت رئیسه با ترفندهای خاص خود جلسه استیضاح را نزدیک به سه ماه بعد برگزار کرد که دیگر آب‌ها از آسیاب افتاده و هیجانات نسبت به سوءمدیریت وزیر راه، فروکش کرده بود.

البته حمایت تمام‌قد فراکسیون امید از عباس آخوندی و لابی های پشت پرده برخی عوامل وزارت راه با برخی نمایندگان مجلس نیز در ماندگاری وی نقش مستقیم داشت.

اکنون پس از گذشت حدود یک سال از آخرین استیضاح آخوندی، بار دیگر نمایندگان مجلس طومار برکناری وی را امضا کرده اند. این بار نمایندگان از سه فراکسیون ـ که اکثر آنها نیز از فراکسیون امید مجلس هستند ـ به روحانی نامه نوشته و درخواست کرده اند قبل از اینکه مجلس بخواهد آخوندی را استیضاح کند، وی را برکنار کند و یا آخوندی از سمت خود استعفا دهد.

با اینکه چندین روز از ارسال نامه نمایندگان به رئیس جمهور می گذرد، هنوز پاسخی از سوی روحانی به در خواست نمایندگان داده نشده و از آنجا که آخوندی همچنان در سمت خود مشغول فعالیت است نمایندگان مجلس، طرح استیضاح از وزیر راه را در دستور کار خود قرار داده اند.

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از ارائه طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به هیأت رئیسه مجلس خبر داد و گفت: 45 تن از نمایندگان از هر سه فراکسیون مجلس این طرح استیضاح را امضا کرده‌اند.

وی در توضیح محور‌های استیضاح وزیر راه و شهرسازی افزود: عدم توانایی در رابطه با بحث بحران‌های موجود در سیستم حمل و نقل کشور، عدم نظارت بر سیستم ناوگان حمل و نقل ریلی کشور، عدم اجرای برنامه در خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی، بی‌انگیزگی در اداره امور وزارتخانه ذیربط و همچنین عدم پاسخگویی به وکلای ملت، از جمله محور‌های طرح استیضاح وزیر راه است.

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه طرح مذکور برای بررسی به کمیسیون عمران مجلس ارجاع می‌شود، گفت: طرح استیضاح عباس آخوندی پس از بررسی بودجه، پس از طی مراحل قانونی در دستورکار صحن علنی پارلمان قرار می‌گیرد.

سید فرید موسوی، عضو فراکسیون امید با اشاره به سقوط هواپیمای تهران - یاسوج درخصوص این موضوع گفته است: ​سقوط هواپیمای آسمان، نتیجه بی‌کفایتی‌های سیستماتیک در مجموعه وزارت راه است. فجایعی مثل برخورد قطار و سقوط هواپیما و تصادفات جاده‌ای و وضعیت مسکن مهر نمود بارز آن است. مجلس اهمال در حفظ جان هموطنان را بی‌پاسخ نمی‌گذارد. برای نتیجه‌بخشی استیضاح وزیر راه، تمام تلاش خود را خواهم کرد.

همچنین نادر قاضی پور در رابطه با استیضاح وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در این زمینه نیز پیش از این، درخواست استیضاح عباس آخوندی به مجلس شورای اسلامی داده شده بود و به احتمال بسیار پس از بررسی لایحه بودجه، این کار انجام می‌شود.

به نظر می رسد، این بار قضیه استیضاح آخوندی در مجلس جدی است، به طوری که حتی برخی دیگر از نمایندگان مجلس از طراحان استیضاح خواسته‌اند، تا آغاز روز کاری مجلس در هفته آینده از تحویل نامه استیضاح آخوندی به هیأت رئیسه خودداری کنند،‌ تا آنها نیز بتوانند این نامه را امضا کنند.

با این حال، همه چیز به هیأت رئیسه مجلس بستگی دارد. نمایندگان بر این باورند که اگر هیأت رئیسه در رسیدگی به این موضوع کوتاهی نکند و فورا درخواست نماینده‌ها را در دستور کار قرار دهد، قطعا استیضاح به نتیجه می رسد؛ اما اگر این بار هم مانند سال قبل در اعلام وصول آن تعلل کنند، شاید باز هم پس از مدتی برخی از نمایندگان با کمک برخی لابیگری ها و مواردی مانند این از تصمیم خود بازگردند/تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*