اخبار عمومی
اعلام وصول 2
191901
تاریخ انتشار: 1396/12/14 23:14
افسانه های محلی می‌گویند شهر پترا توسط جن‌ها ساخته شده این شهر در سال 2007 به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا معرفی شد. پترا با داشتن معماری منحصربه فرد و سیستم کانال های آبی معروف است.یکی از متخصص هایی که برای سالها روی حفاری این شهر کار می کرده به نام Al-Muheisen می‌گوید: تا به امروز فقط 15 درصد این شهر کشف شده و 85 درصد از آن هنوز در دل کوه و زمین است!

عصرجهان-قدمت شهر باستانی پترا در اردن به 400 سال پیش از میلاد برمی گردد. مساحت این شهر باستانی بسیار زیبا ۲۶۴ کیلومتر مربع است.
▪️ پترا شهری است کامل که همهٔ آن در کوه و در تخته سنگهایی به رنگ گُل سرخ یا رنگ صورتی تراشیده شده‌است. از اینجاست که نام این شهر زیبا پترا نهاده شده‌است. کلمه پترا به زبان یونانی به معنی صخره است و چون این شهر باستانی تماماً در سنگ (صخره) کنده شده‌است آنرا پترا نامیده‌اند. همچنین این شهر تاریخی و زیبا را به‌خاطر گل سرخ‌گون بودنش به‌نام المدینةالوردیة نیز نامیده شده‌است، در سال ۱۹۷۸ میلادی کتابی در این مورد نوشته شده‌است که از تاریخ بنای این شهر باستانی سخن می‌گوید، مؤلف نام کتاب را الأسرار المَدینَةالوَردِیَة نامگذاری نموده‌است. نام قدیم این شهر سلع بود، یعنی صخره، رومیان نامش را به زبان خودشان ترجمه نموده‌اند. پترا در قرن اول قبل از میلاد و در عهد شاه غسانی حارث سوم درخشید.
▪️ این شهر به عنوان پایتخت پادشانی نبطیان ساخته شد، نبطیان، نبطی ها عشایر اعراب بودند. آنها در آن دوران به جمع کردن آب باران، کشاورزی در مناطق خشک و کنده کاری در سنگ معروف بودند. سال ها بعد با حمله رومی ها و ساخت مسیرهای تجارت دریایی، قطع شدن آب، در نهایت زلزله ای قوی و خسارت های آن اهمیت این شهر کمتر شد تا اینکه کم کم ناشناخته ماند و توسط یک باستان شناس سوئیسی کشف شد.
▪️ حدود کشور نَبَطی‌ها
حدود کشور نَبَطی‌ها از ساحل شهر عسقلان در غرب فلسطین و در امتداد صحرای شام در سمت مشرق ادامه می‌یافت. شهر پترا حلقهٔ اتصال بین تمدن سرزمین میان‌رودان (یا بین‌النهرین) و سرزمین شام و شبه‌جزیره عربستان و مصر بوده‌است. این شهر که پایتخت نَبَطی‌ها بود توانسته‌بود کنترل و زمام راه‌های تجارتی مناطق اطراف خود به دست گیرد، کاروانهای تجارتی از جنوب شبه‌جزیره عربستان و غزه و عسقلان و صور و دمشق از راه پترا پایتخت کشور نَبَطی‌ها می‌گذشته‌اند و این شهر از رونق خاصی برخوردار بوده‌اند.


▪️ پایان حکومت نَبَطی‌ها
پایان حکومت نَبَطی‌ها و خرابی پایتخت شهر پترا به دست رومیان در سال ۱۰۵ میلادی بوده‌است، لشکریان رومی در سال ۱۰۵ میلادی سرزمین نَبَطی‌ها را محاصره می‌کنند و آب را به روی ساکنان شهر می‌بندند و سرانجام بعد از مدتی آن شهر را اشغال می‌کنند و به حکومت نَبَطی‌ها خاتمه می‌دهند.
▪️ بیرون آمدن از دست رومیان
در سال ۶۳۶ میلادی عربها توانستند شهر پترا را از نفوذ رومی‌ها برهانند. ساکنان پترا پس از آن به کشاورزی اشتغال ورزیدند. اما زلزله‌ای که درسال‌های ۷۴۶ و ۷۴۸ به این شهر وارد آمد، ساکنان پترا را وادار کرد تا به مناطق اطراف کوچ کنند. امروزه آثار این شهر باستانی پرشکوه در میان کوه به عنوان یادگاری از دوران نَبَطی‌ها به جا مانده که از مراکز مهم گردشگری کشور اردن به شمار می‌آید.
▪️ پترا با داشتن معماری منحصربه فرد و سیستم کانال های آبی معروف است.
▪️ یکی از متخصص هایی که برای سالها روی حفاری این شهر کار می کرده به نام Al-Muheisen می‌گوید: تا به امروز فقط 15 درصد این شهر کشف شده و 85 درصد از آن هنوز در دل کوه و زمین است!


▪️ افسانه های محلی می‌گویند این شهر خاص توسط جن‌ها ساخته شده و حتی در تصرف نیروهای این چنینی است. البته این فقط یک افسانه است و آنچه که واقعی است این است که این شهر باستانی توسط انسان‌ها و معماران ماهر آن دوران ساخته شده است.
شهر پترا در سال 2007 به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا معرفی شد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*