اخبار عمومی
اعلام وصول 2
19706
تاریخ انتشار: 1395/01/08 22:52
به دلیل تیراندازی دو تن از بستگان فرماندار مسجدسلیمان از جمله دختر بچه 8 ساله وی به شدت زخمی و به بیمارستان اعزام شدند.

پایگاه اطلاع رسانی عصر جهان

چند سالی است که همایش های فرهنگی در ایام تعطیلات نوروز توسط طوایف مختلف بختیاری به میزبانی شهرستان مسجدسلیمان و روستاهای حومه برگزار می شود .

آسماری در این خصوص نوشت: این همایش ها که با هدف ترویج فرهنگ زندگی و آداب و رسوم مردم بختیاری  برگزار می شود علاوه بر استقبال مردم لر و بختیاری مورد استقبال و توجه میهمانان نوروی نیز قرار گرفته است .

امسال نیز در یک هفته ابتدایی تعطیلات نوروزی جشن ها و همایش های متعددی توسط طوایف مختلف در منطقه برگزار که مورد استقبال مردم و میهمانان نوروزی قرار گرفت.

از جمله این همایش ها که هر ساله برگزار می شود  همایش فرهنگی قوم لر در منطقه آسماری است که به نوعی متعلق به هیچ طایفه خاصی نیست  و به صورت عمومی برای قوم لر و بختیاری برگزار می شود و علاوه بر طوایف مختلف لر و بختیاری میهمانان نوروزی بسیاری از این همایش و گردهمایی کاملا فرهنگی استقبال می کنند .

همایش آسماری ششم فروردین 1395 در ششمین سال متوالی خود در دامان کوه آسماری (شهر گلگیر)  با اجرای هنرمندان  لر  و بختیاری برگزار گردید و طبق روال تعیین شده این جشنواره برای برگزاری کامل این همایش  به صورت فرهنگی تلاش شد .

 متاسفانه در پایان همایش امسال  بدلیل اقدام غیر فرهنگی برخی افراد  حادثه تلخی بوقوع پیوست  و لحظات شاد  حاضرین در این همایش را به تلخ کامی تبدیل کرد .  در اواخر همایش امسال بدلیل تیراندازی  فرد یا افرادی متاسفانه دو تن از بستگان فرماندار مسجدسلیمان از جمله دختر بچه  8 ساله وی  به شدت زخمی  و به بیمارستان اعزام شدند.

 علیرضا گوروئی فرماندار مسجدسلیمان در همین رابطه به خبرنگار ما گفت : خوشبختانه  خطر خاصی سلامتی این دو عزیز را تهدید نمی کند .

وی افزود : برگزاری این  همایش ها و مراسم های فرهنگی می تواند نقش موثری در ترویج فرهنگ مردم بختیاری داشته باشد  اما متاسفانه برخی اوقات  عده ای با انجام رفتارهای ناصحیح و  بی احتیاطی شادی مردم را  تلخ می کنند .

 علیرضا احمد پور دبیر برگزاری همایش فرهنگی آسماری نیز ضمن ابراز ناراحتی از وقوع این حادثه به خبرنگار ما می گوید :  همانطور که از اسم  این همایش پیداست  هدف  برگزاری همایش تنها فرهنگی است و سعی شده  در ایامی برگزار می شود که مردم  به طبیعت بیایند و  تفریح  سالمی داشته باشند و در این هنگام  وقتی که خوراک فرهنگی مناسبی هم برای مردم ارائه شود   قطعا اعتبار این همایش ها دوچندان خواهد شد  .

وی افزود :  این تفریح در یک  چارچوب اخلاقی برگزار می شود و سعی ما بر این است تا تمام مولفه های فرهنگی در برگزاری این همایش رعایت شود  اما  متاسفانه برخی دوستان این همایش ها را با فضای شکار و نظامی اشتباه می گیرند .

احمدپور  ادامه داد :  تفنگ ریشه  تاریخی دفاع از خانواده , عشایر و سرزمین را برای مردم بختیاری  دارد که این سابقه تاریخی برای همه ما قابل احترام است   اما استفاده از سلاح   در چنین همایش های فرهنگی قطعا جایگاهی ندارد.

دبیر برگزاری همایش آسماری با بیان اینکه  استفاده از سلاح در همایش فرهنگی قابل توجیه نبوده و با فضای فرهنگی همایش همخوانی ندارد  تصریح کرد  : پیش از برگزاری همایش پیام ها و تاکیدات بسیاری داشتیم که شرکت کنندگان در این همایش فرهنگی از آوردن هرگونه سلاح خودداری کنند.

وی عنوان داشت : خوشبختانه  این حادثه  بخیر گذشت اما قطعا در آینده تمهیدات و مخالفت جدی با این موضوع خواهیم داشت و از همتباران عزیز می خواهیم بجای آوردن سلاح , مقالات فرهنگی , پیشنهاد برای هرچه بهتر برگزاری همایش  و گل و درخت همراه خود به آسماری بیاورند  تا طبیعت این منطقه احیا شود.

مسئله استفاده از سلاح های مجاز و غیر مجاز در مراسم های عمومی مانند عروسی ,فاتحه خوانی و همایش های نوروزی که طی چند سال اخیر بارها موجب زخمی شدن و مرگ عزیزان بی گناهمان می شود تبدیل به یک معضل اجتماعی شده و امید است متولیان امر برای پیشگیری از تکرار چنین حوادث ناگواری تمهیدات و تصمیمات جدی اتخاذ کنند تا امنیت  به محافل   عمومی غم و شادی مردم بازگردد.

برچسب ها:
آسماری ؛ گلگیر ؛ کوه آسماری ؛ تفنگ ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*