اخبار عمومی
اعلام وصول 2
19718
تاریخ انتشار: 1395/01/10 01:58
به قول یکی از سرداران بختیاری"از لوله تفنگ بختیاری همواره آزادی بیرون می‌آید."اما امروز این وسیله در دست کسانیست که فرهنگ چندین هزار ساله قوم خود را زیر سوال می برند.

کریم خسروی یکی از فعالین اجتماعی مسجدسلیمان در یاداشت ارسالی به پایگاه اطلاع رسانی "عصرجهان"با عنوان "سمبل دیروز خانه های بختیاری، دردست مخربان فرهنگ ومخلان آسایش عمومی" اینگونه نوشت:

بی شک تفنگ در افتخارات ایل بختیاری سهم بسزایی دارد و جزء لاینفک شخصیت دلاوران و سرداران بختیاری بوده است. دلاورمردان تفنگ به دست بختیاری که بعد از به توپ بست مجلس و آغاز دوره استبداد صغیر توانستند به تهران بتازند و استبداد محمدعلی شاهی را از بن برکنند و باز دیگر نظام مشروطه و مردم سالاری را بر ایران حاکم نمایند. و تاریخ ایران را تا قرن های آینده تحت تاثیر رشادت های خود قرار دادند. و به قول یکی از سرداران بختیاری"از لوله تفنگ بختیاری همواره آزادی بیرون می‌آید."

اما امروز درد های فرهنگی در قلبمان تیر میکشد. آری با چشمانی پر از اشک دلی پر از خون در سوگ عزیزانی که قربانی درد  فرهنگ شده اند.

ایلی که از تفنگ در راه آزادگی، صیانت از آرمانها،  دفاع از وطن استفاده می کرد و تفنگ حافظ جان و مال و ناموسشان بود اکنون چه شده است که این وسیله ابزاری شده در دستان عده ای که  فرهنگ را تخریب میکنند و مخلان سلب و آسایش جان همتباران و اقوام خود هستند.

 براستی مگر بدون اسلحه و تیراندازی در مجالس نمی توان بزرگی عزیزان از دست رفته و یا شادیهایمان را ابراز کنیم آیا وجود اسلحه در مراسمات باعث سلب آسایش و تخریب فرهنگ و عامل تباهی سنت ها و اجماع قومی نیست و با هرشلیکی قوم ما به سوگ نمی رود؟

 کما اینکه در چند روز گذشته و در آغاز تحویل سال نو به دلیل بی توجهی خانواده ای داغدار شد و عده ای مجروح و شهروندان در بهت اندوه فرو رفتند .لازم نیست برای قدرت نمایی و تایید طلبی های غلط،  فرهنگ چندین هزار ساله قوم خود را زیر سوال ببریم. آیا وقت آن نرسیده تفنگ سمبل خانه های بختیاری  به کلکسیون افتخارات ایل برگردد.

آیا وقت آن نرسیده که این درد فرهنگی را با همکاری وهمیاری آحاد مردم ، ریش سفیدان، خیراندیشان طوایف و دستگاههای فرهنگی-انتظامی-قضائی از این مقوله ضد فرهنگی جلوگیری شود و دگر بار شاهد تباهی عمر همتباران و عزیزان خود نباشیم و مثل گذشتگان میراث دار فرهنگ غنی و با اصالت قوممان باشیم.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


شهرام روزبهی بابادی
|
Iran
|
1395/01/18 08:30
  +0

  -0
پاسخ
استفاده از اسلحه درمراسم وجشن هیچ سودی که نداردمتاسفانه خیلی هارابه کام مرگ برده وکیلی رانقد کرده.ودریک لحظه شادیها رابه شیون تبدیل کرده اسلحه دربختیاری بعلت بافت زندگی عشایری وکوچ دردهه های پیش کاربردداشت ولی درحال حاضر استفاده تبلیغی واجب دارد.صدرصدباداشتن اسلحه درمنزل هم مخالفم وسلاح انسان عقل اوست

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*