اخبار عمومی
اعلام وصول 2
202414
تاریخ انتشار: 1397/02/05 14:31
به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد؛
دکتر رضا دهبانی‌پور: ما بیکار ننشسته‌ایم و تزریق نشاط و امید در جامعه و مشارکت مردم در برنامه‌های فرهنگی برای ما حائز اهمیت است

عصرجهان-اولین همایش استانی لوح و قلم با هدف تجلیل از نویسندگان برتر استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور آیت الله ملک حسینی نماینده ولی فقیه، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، رئیس کتابخانه ایران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مدیرکل آموزش و پرورش استان جمع زیادی از اشخاص مختلف استان، نویسندگان و اهالی قلم به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و در محل سالن آمفی تئاتر این اداره کل برگزار شد.


دکتر رضا دهبانی‌پور در این همایش اظهار داشتند: امید بخشی و تحقق نشاط در جامعه اقدامات مناسب فرهنگی و هنری را طلب می‌کند.
دهبانی پور با بیان اینکه به فرموده مقام معظم رهبری زبان هنر، بهترین زبان برای انتقال فرهنگ‌ها و ارزش‌هاست، اظهار کرد: برنامه ریزی‌های برای شناسایی و توسعه ظرفیت‌های هنرمندان در مناطق مختلف استان انجام شده است.
دهبانی پور گفت: نگاه دولت تدبیر و امید و همچنین استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر تحقق بیش از پیش عدالت فرهنگی است.
وی افزود: در همین راستا احصای ظرفیت‌ها در مناطق محروم استان نیز هدفگذاری شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به بخشی از اقدامات انجام شده در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: تالیف ۱۶۷ عنوان کتاب طی سال ۹۶ در استان عملیاتی شد، اما افزایش کیفیت تولیدات با آسیب شناسی مناسب ضروری است.
دهبانی پور تصریح کرد: طی سال گذشته اهدای ۳۰۰ میلیون تومان کتاب و همچنین خرید ۱۰۰ میلیون تومانی کتاب با هدف توزیع و عدالت در برخورداری انجام شد.
وی افزود: همچنین نمایشگاه استانی کتاب هر ساله برگزار می‌شود.
دهبانی پور گفت: طی سال گذشته، ۲۰ نمایشگاه فصلی در سراسر استان عملیاتی شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از صدور پروانه برای ۸ کتاب فروشی طی سال ۹۶ در استان خبر داد و بیان کرد: همچنین دو پروانه انتشاراتی در سال قبل صادر شد.
دهبانی پور با اشاره به ظرفیت‌های انجمن‌های فرهنگی و هنری، گفت: این مهم می‌تواند ظرفیت‌های مهمی را در اختیار جامعه قرار دهد.
وی رسالت فرهنگ و ارشاد را گسترده دانست و ابراز کرد: وظیفه فرهنگ و ارشاد تنها برگزاری جشنواره نیست و هدفگذاری فرهنگی در بخشهای مختلفی انجام شده است و وظایف گسترده‌ای در موضوعات مختلف فرهنگی، قرآنی، فیلم و … دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی گاهی سخنانی را بیان می‌کنند و این هم به خاطر این است که آن فرد به مطالع خودش دست پیدا نکرده، ما صرفاً نمی‌توانیم در یک موضوع خاص آن هم موسیقی فعالیت کنیم بلکه وظایف متعددی برای اداره کل تعریف شده است.
دهبانی‌پور گریزی به برگزاری همایش جشن ایل بهمئی زد و گفت: من اصلاً نمی‌خواهم به انتقادات و حرف‌های که زده شد، پاسخ دهم و اصلاً همچنین روحیه‌ای ندارم، کار خودم را انجام می‌دهم. اما خارج از حواشی که ایجاد شده، همایشی به آن بزرگی برگزار شد و تمام افراد ایل بهمئی از استان‌های مختلف در یک مکان جمع شدند و آن تبادل فرهنگی، خوش‌وبش‌ها و دورهمی نشینی‌ها و برنامه‌های متنوعی که در آنجا برگزار شد، برای من تجربه‌ای خوبی در برداشت و مرا مصمم کرد که این نوع جشن‌ها در سراسر استان برگزار شود.
وی گفت: برنامه‌های متنوعی در استان برگزار شد، از جمله برگزاری جشنواره فیلم کوتاه به مرکزیت شهر دهدشت که برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی برگزار شد، جشنواره‌های قرآنی، فیلم فجر، جشنواره شعر "وار" لیکک، نمایشگاه کتاب و همه و همه و همچنین جشنواره ققنوس که به زودی در گچساران برگزار خواهد شد، همه نشان دهنده این است که ما بیکار ننشسته‌ایم و تزریق نشاط و امید در جامعه و مشارکت مردم در برنامه‌های فرهنگی برای ما حائز اهمیت است.
این مسوول  تصریح کرد: تنها وظیفه ارشاد برگزاری جشنواره  نیست و اتفاقاً ما به دنبال جشنواره‌زدایی هستیم و به دنبال این هستیم که با شناسایی ظرفیت‌ها و آسیب‌ها با اجرای برنامه‌های متنوع به مقابله با آسیب‌های اجتماعی برویم و همانطوری که می‌دانید، جامعه ما یک جامعه افسرده‌ای است.
دهبانی‌پور افزود: اگر بنده بر اساس وظیفه سازمانی خودم، در سراسر استان پیشکسوتان و خانواده‌های شهدای قرآنی را مورد تجلیل قرار می‌دهیم، به آن دلیل است که این مسئله و ترویج فرهنگ قرآنی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهم است.
در ادامه رئیس انجمن اهل قلم کهگیلویه و بویراحمد گفت: هزار اثر از ۳۰۰ هنرمند با دبیرخانه همایش لوح و قلم ارسال شد.
عزیزی افزود: داوری‌ها توسط اساتید توانمند انجام و آثاری در گروه‌های شهدای نویسنده، پیشکسوتان نویسنده، نویسندگان متوفی و نویسندگان با کسب امتیاز بهتر طر جشنواره به عنوان آثار برتر انتخاب شدند.
عزیزی با بیان اینکه تنها منبع قدرت در حوزه اقتصاد و سیاست نیست، ابراز داشت: علم، دانش و معرفت نیز در دستیابی به این مهم نقش مهمی دارد.
رئیس خانه اهل قلم استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در استان ما سیاست گذارای در حوزه فرهنگ مغفول مانده و می‌توان با برنامه ریزی و هدفگذاری مناسب در راستاز اعتلای حوزه فرهنگ و هنر گام برداشت

 

منبع/کبنا



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*