اخبار عمومی
اعلام وصول 2
202605
تاریخ انتشار: 1397/02/15 13:58
عصرجهان؛بهنام جاودان اصل-ترامپ از برجام چه می خواهد؟ آیا خواهان امتیازات بیشتر است؟ آیا طرف حساب خود در برجام را ایران می داند یا رقبای خود یعنی چین و روسیه و اتحادیه اروپا؟آیا می خواهد با بازی قرار دادن برجام پارا فراتر گذاشته و با محدودساختن توان دفاعی ایران درصدد یک برجام موشکی باشد؟

عصرجهان؛بهنام جاودان اصل-دیوانه سازی ، هنر راندن مردم به سمت دیوانگی است. و این کار از طرف دولت ایالات متحده آمریکا و رئیس جمهوری آن با هوشمندی تمام در حال انجام می باشد.
این دیوانگی دیپلماتیک بصورت اشکال گیری دائمی و استمرار در "خواسته های غیر منطقی" انجام می پذیرد. گیج کردن کشورها با" پارادوکس های غیرممکن" یکی از مهارت های برجسته آمریکا در دیوانه بازی سیاسی محسوب می شود.
پس از برجام و اتفاقات رخ داده در منطقه غرب آسیا و ورود روسیه به معادلات غرب آسیا برای همراهی جبهه مقاومت و همچنین دردست گرفتن ابتکار عمل توسط ایران در حوزه میدانی منازعات عراق و سوریه و بعد از آن در یمن و به زانو درآوردن داعش و گروههای تکفیری تروریستی؛ عملا آمریکا شکست سیاست های خود در غرب آسیا در برابر ایران را لمس کرد.
آمریکا با سیاست دیوانه سازی و دیوانگی دیپلماتیک در عرصه بین الملل عملا در حال فرار روبه جلو می باشد،که در صدد جبران شکست سیاست های خود و متحدانش می باشد و تا حدود بسیار زیادی و تا به حال، پس از یک عقب نشینی تاکتیکی با پیش گرفتن گزینه های جدید و رویکردهای تازه در حال جبران و  سعی و تلاش برای ماندن در قدرت غرب آسیا به عنوان یک ابرقدرتِ دارای ابتکار عمل می باشد.
آمریکا؛ از لیبی و داعش تا سوریه و عراق، از یمن و افغانستان تا برجام و اقلیم کردستان ، از سعی و تلاش در راه اندازی جنگ نیابتی برعلیه ایران تا شکاف بین کشورهای منطقه، انتقال سفارت از تل آویو به بیت المقدس ، پروار کردن شکاف بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان و کوبیدن آخرین میخ به تابوت برجام ؛ همه و همه  نشات گرفته از یک نوع "دیوانگی دیپلماتیک" کاملا هوشمندانه از طرف دولت آمریکا برای نیل به اهداف  خود می باشد.
به نظر بنده دولت آمریکا و در راس آن ترامپ  اولین قدم برای دیوانه سازی در معادلات خاورمیانه را با در دست گرفتن افسار ولیعهد سعودی که جوانی است خام و جویای نام و ماجراجو به انجام رسانده است. اگر آمریکا با سیاستی که در پیش گرفته است بتواند به یک ابتکارعمل نسبی در معادلات غرب آسیا و بخصوص در سوریه دست پیدا کند،پیروزی در مقابل آن بسیار سخت و مشکل خواهد شد.و عملا منازعات سوریه در ٫٫کشاکش جنگ قدرت ها٫٫ لاینحل و طولانی خواهد شد.
در منازعات سوریه به دلیل اینکه ابتکارعمل در دست ایران و سوریه می باشد و قواعد بازی را آنها مشخص می کنند، و این برای غرب و متحدان منطقه ای غرب  مثل اسرائیل و عربستان قابل هضم نمی باشد. و می توان گفت پس از ناتوانی متحدان منطقه ای آمریکا یعنی اسرائیل و عربستان در به چالش کشیدن قدرت ایران  در منطقه و بخصوص در سوریه، آمریکا خود  با در پیش گرفتن سیاست هجومی و با همراهی فرانسه و انگلستان "بصورت مستقیم" وارد ٫٫مقابله نظامی٫٫  با ایران و تاحدودی روسیه شده است. آمریکا و متحدانش با بهانه قرار دادن حمله شیمیایی دولت سوریه اقدام به چالش کشیدن قدرت ایران و روسیه نمود. و با حمله نظامی مستقیم موشکی و زدن اهداف از پیش تعیین شده عملا برای جبهه مقاومت یک خط و نشان کشید. در مورد این حمله آخرین رهبر اتحاد جماهیرشوروی گفته است: حمله غرب به سوریه مثل تمرین قبل از تیراندازی واقعی بود.
اما ترامپ و دولت آمریکا برای به چالش کشیدن بیشتر جمهوری اسلامی ایران با همان سیاست دیوانه سازی ، برجام را مایه اعمال فشار و رسیدن به اهداف سیاسی خود در٫٫غرب آسیا٫٫ قرار داده است. اگر به گذشته برگردیم؛ از شروع به کار ریاست جمهوری ترامپ ، او برجام را به باد انتقاد گرفت و عملا برجام را بصورت یک ,,توافق نامه عقیم,, و معلق بین زمین و هوا در آورد.
در واقع ترامپ از برجام چه می خواهد؟ آیا خواهان امتیازات بیشتر است؟ آیا طرف حساب خود در برجام را ایران می داند یا رقبای خود یعنی چین و روسیه و اتحادیه اروپا؟
آیا می خواهد با بازی قرار دادن برجام پارا فراتر گذاشته و با محدودساختن توان دفاعی ایران درصدد یک برجام موشکی باشد؟
آیا با توجه به دکترین مهار ایران درتلاش است قدرت ایران را در منطقه کانالیزه کند؟
هر آنچه آمریکا میخواهد و در تلاش است به آن دست پیدا کند، باتوجه به داشتن ابتکارعمل ایران در منطقه به تصمیم های سیاسی و نظامی  ایران  بستگی دارد که در حال و آینده خواهد گرفت و در قسمت بعدی نوشته خود به مقابله و رویاروی ایران و آمریکا در منطقه خواهیم پرداخت و دلایل داخلی عقیم ماندن برجام را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد ...
بهنام جاودان اصل
۱۴/ ۰۲/ ۱۳۹۷



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*