اخبار عمومی
اعلام وصول 2
202654
تاریخ انتشار: 1397/02/18 00:43
رئیس جمهوری:
رئیس جمهور تاکید کرد: اگر اهداف ما از برجام بدون آمریکا محقق شود، چه بهتر؛ درغیر اینصورت تصمیم خود را خواهیم گرفت

به گزارش عصرجهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در جلسه شورای اداری خراسان رضوی اظهار داشت : یکی از هدف‌گذاری‌های دولت از ابتدای دولت یازدهم رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران بوده است، گفت: آنچه دولت در برجام دنبال کرده و می‌کند، رفع ظلم‌هایی چون تحریم از سر کشور و مردم بود.


رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه از نظر ما بالاترین فشار بر مردم بود که حتی در تهیه دارو و وسایل پزشکی هم تأثیر خود را گذاشته بود، افزود: در جلسه‌ای وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که با برجام خدمت بزرگی به سلامت محصولات غذایی شده است، چرا که پیش از آن سموم وارد شده به کشور با ایراداتی همراه بود و منجر به آسیب‌رساندن به سلامت محصولات و مردم می‌شد، اما پس از برجام با وارد کردن بهترین سموم توانسته‌ایم، سلامت محصولات را ارتقاء ببخشیم و در نتیجه امروز شاهد آن هستیم که بعد از برجام سلامت مردم در بخش کشاورزی و درمان ارتقاء یافته است.
دکتر روحانی با اشاره به انتقاداتی که نسبت به دولت در زمینه اقداماتی که قرار بود در 100 روز اول دولت یازدهم انجام شود، گفت: ما در 100 روز اول دولت یازدهم به توافق اولیه برجام دست یافتیم و با همان توافق نفت، پتروشیمی، ماشین‌سازی و دیگر بخش‌های مرتبط تا حدودی از تحریم آزاد شدند.
رئیس جمهور با بیان اینکه در ماه‌های اولیه دولت یازدهم اولین گام‌ها را برای رفع تبعیض‌های ظالمانه برداشتیم، گفت: ما به دنیا ثابت کردیم که القاء نگرانی راجع به ایران و ایران‌ هراسی دروغ و توطئه است و استفاده ایران از بمب هسته‌ای، توطئه تبلیغاتی علیه ملت ایران است.
دکتر روحانی در پاسخ به برخی از منتقدان که عنوان می‌کنند در توافق به دنبال چه چیزی هستیم و چقدر به طرف‌های مقابل اعتماد دارید، افزود: اعتماد در روابط خارجی، هیچگاه صد در صدی نیست، بلکه در عرصه جهانی اعتماد نسبی است و ما در دنیای امروز براساس یک سری مبانی عمل کردیم و توافقی به امضاء رساندیم که علاوه بر طرفین مذاکره، سازمان ملل متحد نیز آن را امضاء کند.
رئیس جمهور با بیان اینکه ما در این توافق به دنیا اعلام کردیم که اگر نگرانی شما برای دستیابی ایران به بمب هسته‌ای است، هر چند که دروغ و بر پایه اوهام این نگرانی ایجاد شده، ما آن را رفع می‌کنیم، اظهار داشت: امروز هم به دنیا می‌گوییم که اگر نسبت به دستیابی ایران به بمب هسته‌ای نگران هستید ما این نگرانی را به طور کامل در برجام رفع کرده‌ایم و برجام اطمینان کامل می‌دهد که ایران در پی سلاح هسته‌ای نیست.
دکتر روحانی با بیان اینکه امروز تنها آمریکایی‌ها به دنبال برهم زدن برجام هستند و دیگر کشورها به ایران اعتماد داشته و اصرار به ادامه برجام دارند، گفت: هدف اصلی دولت‌های آمریکا در طول سال‌های گذشته محدود کردن استقلال، قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران بوده است و آنها همواره این اهداف چند پله‌ای را دنبال می‌کنند.
ریس دولت دوازدهم افزود: آمریکایی‌ها از ابتدا به دنبال این هستند که قدرت ایران کاهش پیدا کند و امروز هم چه در برجام بمانند و چه از برجام خارج شوند، به دنبال دستیابی به این خواسته هستند.
دکتر روحانی نفوذ ایران در منطقه را مخالف منافع آمریکایی‌ها دانست و افزود: آنها هرگز نمی‌خواهند که هیچ کشوری مستقل بوده و روی پای خود بایستد و به همین دلیل همواره با استقلال ایران مخالف بوده و از آن ناراحت هستند، چرا که آنها زمانی در رژیم گذشته در همه امورات کشور از جمله انتخاب نخست وزیر، دخالت می‌کردند و امروز جای پای خود را در ایران خالی می‌بینند.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه ملت ایران با تمام قدرت و توان در برابر اهداف آمریکا خواهد ایستاد، گفت: اگر هدف آمریکا این است که کشور ما استقلال و نفوذ در منطقه نداشته و تابع آنها باشد و از قدرت خود دست بکشد مردم ما همانند 40 سال گذشته در برابر آنها ایستادگی می‌کند اما اگر هدف آنها این است که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، باید بدانند که ایران بر اساس دین و احکام اسلام و فتوای بزرگان خود، هرگز آن را دنبال نمی‌کند.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: اگر امروز آمریکایی‌ها برخلاف تعهد خود گامی بردارند، افکارعمومی و دولت‌های جهان به جز چند کشور، ایران را مقصر ندانسته و همه آمریکا را ناقض عهد می‌دانند. همچنین اگر امروز آمریکا گامی بردارد، این تنها اقدام آمریکا به شمار می‌رود و حرکتی نیست که شورای امنیت بخواهد مانند گذشته پشتیبان آن باشد.
وی افزود: افکار عمومی ملت ایران هم همواره می‌داند که آمریکا علیه ما ظالمانه عمل می‌کند، اما امروز بهتر مشخص است که ما به توافق خود عمل کرده‌ایم و به آن پایبند هستیم.
دکتر روحانی با بیان اینکه شاید مردم نسبت به اینکه آمریکا در هفته‌های آینده در برابر برجام چه می‌کند، نگرانی داشته باشند، گفت : مردم باید مطمئن باشند که ما تصمیمات لازم را برای صورت‌های مختلف برخورد آمریکا در نظر داریم و آمریکایی‌ها در این مسأله دچار خسران جدی و ضرر خواهند شد.
رئیس جمهوری ادامه داد: در این راستا یا آنچه در برجام می‌خواهیم، توسط غیر آمریکا تأمین می‌شود و یا اگر ببینیم آنچه مورد نظر ما در برجام است، تأمین نشده راه و برنامه خود را خواهیم داشت

تکمیلی
وزیر امور خارجه فرانسه گفت: کشورش همراه بریتانیا و آلمان، منافع ایران را در برجام بدون توجه به تصمیم دونالد ترامپ حفظ خواهند کرد.
به فاصله کوتاهی پس از سخنرانی رئیس جمهور ایران و ارسال نشانه‌هایی مثبت از احتمال باقی ماندن ایران در برجام حتی در صورت خروج آمریکا، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه گفت که کشورش همراه بریتانیا و آلمان، منافع ایران را در برجام بدون توجه به تصمیم دونالد ترامپ حفظ خواهند کرد.
دیروز نیز سر کیم داروک سفیر بریتانیا در واشنگتن گفته بود که سه کشور اروپایی باقی ماندن در برجام را در صورت خروج آمریکا در دست بررسی دارند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*